Pagina 1 van 2
Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 16 jun 2015 19:50
door rvdende
Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de 'grote' reparatie
Wat is het probleem? Hard gillend/schel geluid bij hoge snelheid sinds totale reparatie
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Wat niet.. op de krukas en de cilinder na is zo goed als alles vervangen.
Geachte,
Ik heb sinds een aantal weken een Tomos a35 gekocht met een heel lang verhaal erachter wat er deels toe doet en deels ook niet maar goed het probleem!
Mijn Tomos maakt tussen de 30 en top snelheid 37 een hard gillend geluid wat op zich niet zo erg is alleen ik zit er zo'n 25 minuten op naar mijn werk waardoor het eigenlijk vrij vervelend gaat worden, de gene waarbij hij helemaal tip top in orde is gemaakt zei dat het wel over gaat na een tijdje en nu was ik benieuwd hoe jullie daar over dachten.
Sinds ik de tomos gekocht heb mankeerde er achteraf motorisch alles aan zo is het volgende vervangen:
Olie kering (Lek)
Koppeling (Half versleten maar meteen vervangen)
Div. ringen ( verkeerd/niet gemonteerd)
Zuiger kop (Zat kras op oude)
Uitlaat (Klein gaatje, dus lek)
Carburateur (Van oud type tomos + rubberen ringetje weg)
Vliegwiel+ontsteking (Verkeerde onderdelen, hoorde totaal niet op een tomos!)
Ketting tandwiel (Die bij de motor)
Nieuwe pakking (Omdat blok open geweest is)
Nieuwe blok olie
Nu loopt de Tomos als een nieuwe alleen is dat harde geluid nog het enige storende, alsof er iets keihard slijt of ergens langs gaat ik zelf dacht in eerste instantie aan de nieuwe zuiger kop die in de cilinder moet slijten maar weet niet of dat zo is!
Foto van de Tomos in kwestie!

Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 25 jul 2015 12:48
door rvdende
Iemand?
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 25 jul 2015 12:51
door shadowranger
Heb je een geluidfragment oid met dat geluid. Het kan van alles wezen, van normaal gieren van de tandwielen in de bak tot piepen van zuiger/ lekke pakkingen etc.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 30 jul 2015 18:01
door rvdende
Heb er inmiddels een Bullet uitlaat onder gezet en nu gaat hij harder van 35 waardoor het schelle geluid wel iets minder hard is maar nog wel aanwezig dus tussen de 25 en 35 is het gewoon een vervelend geluid maar ik weet niet of het tomos zelf is want heb op een tomos gereden van een maatje en het enige wat ik bij die van hem hoor is rijwind en een uitlaat pruttelen..
hier het fragment hoop dat je hem kan openen zo niet zal ik hem even omzetten voor je!
http://vocaroo.com/i/s1CwUpLka5Z2
Helaas is door de rijwind het geluid niet heel erg duidelijk maar denk dat je 't wel hoort.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 30 jul 2015 18:44
door shadowranger
Het is idd erg moeilijk te horen. Bij het optrekken hoor ik alleen het bekende gieren van de tandwielen en na het overschakelen van 1 naar 2 dat het 1e versnellingstandwiel (vanwege de rechte vertanding) harder gaat gieren, daarna wordt het door de wind niet meer hoorbaar. Ik kan je niet met zekerheid zeggen wat het is, maar mbt het "gieren" is dit volstrekt normaal.
Als het lagers zijn, kan dit een ander "gillend" geluid voortbrengen als wat de tandwielen normaal produceren. Heb je deze gecheckt op speling/ vervangen?
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 31 jul 2015 12:10
door rvdende
Ik weet niet of die zijn gecheckt op speling, verder zijn er zover ik weet geen tandwielen vervangen in het blok omdat die voorbaat al meer ging kosten en het dan niet maar waard zou zijn..
Het is een hoog geluid, heb eerste instantie gedacht dat het uit het blok zou komen door een lek (kapotte pakking bijvoorbeeld) maar dat lijkt mij van niet maar ook het zuigertje is vervangen dus het kan zijn dat die op de cilinder moet slijten maar dat geloof ik eerlijk gezegd ook niet, dus het enige zou dan inderdaad de tandwielen moeten zijn maar daar moet het hele blok zeker voor uit elkaar?
bij het geluidsfragment tussen de 0:46 en de 0:50 dat geluid alleen dan 2x zo hard
het geluid komt ook echt alleen op zn hardst voor tijdens de momenten dat het motortje onder druk staat met bijvoorbeeld tegenwind, heuvel, vaart maken
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 31 jul 2015 20:11
door John1950
Kan het niet gewoon het rinkelen van de zuigerveren zijn omdat je zegt een nieuwe zuiger te hebben geplaatst. Als dat het is wordt het geluid steeds minder naarmate je meer kilometers maakt. Ik had ook ongeveer dat geluid na een nieuwe zuiger geplaatst te hebben. Na een flink aantal kilometers was dat geluid verdwenen.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 31 jul 2015 20:24
door rvdende
Zit nu op de 850km met dit zuigertje + de rest van nieuwe onderdelen.. weet jij ongeveer hoeveel jij had aan KM?
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 31 jul 2015 20:53
door John1950
Bij mij was het geluid geheel verdwenen na een km of 200 dus dan had het bij jou ook wel weg moeter zijn na 850km. Kan het niet je naaldlager zijn op de pistonpen die niet helemaal goed meer is, zomaar een suggestie.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 00:42
door shadowranger
Ik heb nog eens goed geluisterd, met name de tijd die je aangaf, maar op zich hoor ik weinig vreemds dan alleen het gieren van het 1e versnellingstandwiel. Het zal bij de één beter/ overheersender zijn dan bij de ander. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat onderdelen tegen elkaar aan lopen (tandwielen/ koppelinghuis) doordat er shims missen die de zijdelingse speling zover mogelijk opheffen en de onderdelen elkaar niet kunnen raken. Maar dat is alleen met zekerheid vast te stellen als je duidelijk slijtsporen ziet aan genoemde onderdelen aan de zijkant.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 16:19
door rvdende
De reparaties zijn door iemand uitgevoerd die dit al zeker langer als 15 jaar doet, zijn er alleen bij geweest tijdens het uit elkaar halen wat toen een ramp was.. toen zat er zilver in de olie, heb de km stand nog even nagekeken (fiets computertje) en die staat nu op de 920km en die man had gezegd dat ik bij de 1000 terug moest komen 't een en ander na te laten kijken dus misschien dat hij nu een ander oordeel had omdat hij toen ook had gezegd dat het op zich Tomos eigen is maar als ik ze soms voorbij hoor rijden klinkt mijne toch een stuk meer aanwezig dan die maar gaat ook iets harder dan die voorbij komen met mandjes erop en 60+

Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 16:35
door John1950
Op reparaties heb je normaal gesproken gewoon garantie. Dus als jij vind dat er iets niet helemaal goed is met het blok moet je dat gewoon kenbaar maken bij de reparateur.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 17:48
door rvdende
Dat klopt ook wel, alleen 100 blokjes 100 geluiden, maar heb geen originele cilinder kop kan t daar ook aan liggen?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 19:50
door John1950
Wat voor kop is dat dan, orgineel hoort er gewoon een bromkop op te zitten.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 19:59
door rvdende
Dit is de kop!
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 20:28
door John1950
Als het een snorkop is staar er ergens D25 op de kop, staat er A5 op dan is het een bromkop.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 20:46
door rvdende
Aan de kant van het blok, dus de cilinder staat TOMOS A5 dus is het een brom cilinder maar de kop is niet origineel staan namelijk helemaal geen letters/cijfers op haha
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 22:25
door John1950
De cilinders zijn voor de snor of brom hetzelfde, alleen de cilinder koppen verschillen. De bromkop heeft van binnen een iets kleinere ruimte waardoor je meer compressie krijgt. Een snorkop heeft van binnen een iets grotere ruimte dus minder compressie. En meer compressie vertaald zich in iets meer trekkracht.
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 01 aug 2015 23:51
door rvdende
Maar ik wil er voor het idee en originaliteit een originele kop op gaan zetten maar welke moet ik dan aanschaffen of zit er helemaal geen verschil in?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Gillend/Schel geluid
Geplaatst: 02 aug 2015 09:25
door John1950
Ik neem aan dat er bij jou gewoon een bromkop op zit, er kan A5 op staan maar er schijnen ook bromkoppen te zijn waar niets op staat maar het toch gewoon een bromkop is.
Je kan het verschil tussen brom en snorkop alleen zien als je de kop er af haalt en de onderkant bekijkt.
En als je toch een orginele tomos bromkop wil kost dat ongeveer 71 euro bij tomosshop of zo.. Op markplaats staat er nu een voor 15 euro,en nee die is niet van mij btw.