Pagina 1 van 1

zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 18 sep 2015 10:26
door ruudjuh92
hoi allemaal

ik ben momenteel samen met mijn schoonbroer mijn tomos a35 blok aan het reviseren
ik heb nu de ontsteking eraf gehaald en dus ook de kap eromheen

echter voelde ik aan de as waar het voor tandwiel op zit en hier zit nogal wat speling op
en dan zijwaardse speling
dus in de lengte van de as zegmaar

ik kan de as ongeveer 3 a 4mm naar voren trekken en weer terug

maar hoord dit zo te zijn of kan dit een probleem met de lagers ofso betekenen
iig wat kan het zijn

sowieso worden alle lagers in het blok vervangen evenals de krukas en alle keeringen
ik pak voor de zekerheid ook gelijk de vraagteken veer mee

ik hoop dat jullie het weten

alvast bedankt

gr ruud


p.s. dit is mijn setup

2 speed tomos a35 blok
electronische ontsteking met 2 spoelen ekris
airsal 65cc
15/15 carb dellorto
techno cirquit uitlaat
15mm spruitstuk
twin air luchtfilter
70cc dmp kop

Re: zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 19 sep 2015 17:08
door shadowranger
Die speling is niet goed en hoort niet. Waarschijnlijk is het lager waar de eindoverbrenging in zit en je voorste kettingwiel aan gemonteerd zit uitgelopen. 3-4 mm lijkt me wat veel, heb je dit gemeten? Voel je ook radiale speling (dwars op de asrichting) als je halverwege de axiale speling zit? Als je zowiezo de lagers gaat vervangen is het probleem waarschijnlijk wel opgelost, of je moet een imitatie kettingwiel hebben en deze niet goed op de eindoverbrenging vast te zetten is (te dun materiaal waardoor de moer het tandwiel niet tegen de afstandbus trekt).

Re: zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 19 sep 2015 20:41
door ruudjuh92
hoi

de brommer staat momenteel bij mijn ouders dus mijn vader heeft net ff gekeken of er ook radiale speling op de as zit
en dit is idd ook het geval

echter is het erger als je de as uittrekt axiaal dan als hij in zit
axiaal heeft hij zeker 3 a 4mm speling

echter heb ik daar de keering afgelopen jaar ook vervangen en deze ligt er nu ook weer uit
dit is al een flinke tijd zo

hoe lang er al speling op zit weet ik niet helaas

de lagers in de rechter carter kap zijn iig nog in erg goede staat evenals de vertanding
voor de rest gaan we as maandag verder met demonteren

bedankt voor de reactie iig

gr ruud

Re: zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 20 sep 2015 07:37
door ruudjuh92
hoi

hoeveel mag de axiale en radiale trapas speling normaal gezien eigenlijk zijn bij een a35 blok
k heb al in de wiki gekeken maar er staat alleen van een 4l blok in het nederlands
en mijn technisch engels is niet zo goed

ik heb ook nog een vraag over de ketting van de transmissie
dus in het blok zelf zegmaar

deze ligt namelijk niet lekker in de tand wielen
het lijkt of deze een beetje slap hangt onderaan en daardoor niet lekker aansluit

kan je deze in het blok spannen of betekend dit dat er gewoon een nieuwe ketting op moet
en in beide situaties , hoe zou ik hem evt kunnen spannen indien mogelijk
en in de andere situatie , wat moet er allemaal gebeuren om deze te vervangen

of is het gewoon een kwestie van de vertanding eruit halen en de schakel los en weer vast om de tandwielen
of is dit een vaste ketting uit 1 stuk

ik ben me namelijk een beetje aan het voorbereiden voor morgen als hij helemaal uit elkaar gaat

alvast bedankt

gr ruud

Re: zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 21 sep 2015 10:06
door shadowranger
Ketting is 1 geheel, geklonken. Lengte is normaal goed, er kan geen schakel tussenuit. Ook is deze niet te spannen. Om deze te vervangen (wat zelden nodig is) moet je de middenas en kickstartas als 1 geheel naar buiten uitbouwen. Dan kun je de middenas uit de ketting halen en de ketting van het grote tandwiel pakken. Montage is omgekeerd.

Word je niet een beetje op het verkeerde been gezet doordat de middenas iets hangt bij geopend carterdeksel. Ik heb hierover nog nooit klachten gehoord of problemen mee gehad. De ketting wordt ook alleen gebruikt voor het aankicken van de motor of (bij oudere blokken met trappers) mee te fietsen bij motorstoring.

Dat er wat speling op zit is normaal, maar deze kan nooit zo groot zijn dat de ketting niet goed over de kettingwielen loopt. Zie je echt slijtagesporen dan? Kun je hiervan foto's maken en uploaden op de site?

Re: zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 21 sep 2015 14:16
door ruudjuh92
hoi

ik heb gisteren zelf nog even gekeken naar de trapas en doordat het carterdeel er niet op zat kwam er idd radiale speling op

toen ik het carterdeel er terug op zette was de radiale speling weg
echter bleef de axiale speling van 2-3mm nu

we hebben vandaag heel het blok gedemonteerd
en zijn tot de volgende conclusie gekomen

de ketting is nog goed in het blok wegens dat deze slap kwam te staan doordat het carterdeel eraf was

het lager van de trapas is wel kapot
deze zat zelfs compleet vast en kon niet meer draaien
hierdoor zal ws ook de keering kapot gegaan zijn waardoor deze olie lekte

verder zijn de meeste lagers nog goed evenals de tandwielen en de koppeling

we gaan het volgende vervangen ( deels preventief )

krukas ( wordt top racing asje )
krukas lagers en keeringen
trapas lager en keering
alle pakkingen
ketting voor achterwiel
achterveren van brommer

echter kwamen we erachter dat ik helemaal geen a35 blok heb
het is een a5 blok maar ik heb hem als een a35 blok gekocht

echter vraag ik me nog een paar dingen af ter controle

de cilinder en carburateur zijn anders bij een a5 blok maar passen kwa transmissie en krukas alle onderdelen van een a35 ook op een a5 blok

de pakking moest geloof ik van een a3 zijn volgens webshop

ik heb trouwens wel een a35 65cc cilinder erop zitten dus het past en werkt wel

ik twijfel namelijk nog steeds en het gaat om best veel geld namelijk
totaal 185 euro

alvast bedankt

gr ruud

Re: zijwaardse speling tandwiel as tomos a35 blok

Geplaatst: 04 okt 2015 08:12
door ruudjuh92
hoi allemaal

afgelopen dinsdag hebben we het blok weer in elkaar gezet
maar wat een voordeel is lijkt mij is dat hij nu veel meer compressie heeft dan eerst

kan dit komen doordat er bv een keering uit lag

echter gaat het ronddraaien van de krukas nog wel een beetje zwaar
maar wel zo dat ik zoiets heb van dat dit nog kan indraaien

je voelt alleen een klein beetje weerstand

klopt het dat dit nog moet indraaien

ik ben nu inmiddels bezig geweest deze week om het frame en alle onderdelen van het frame te stralen
en vandaag ga ik met plamuur aan de slag om alles mooi strak te zetten en dan in de primer

de uiteindelijke kleur wordt parelmoer donker blauw in kleurtype 432 metallic

dus ik hoop dat het straks echt mooi gaat worden

gr ruud