Pagina 1 van 1

meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 15 okt 2015 01:31
door Buddy
ik zat iemand onsteking te controleren en toen ik zijn vliegwiel draaide met mijn hand
kwam ik achter als ik tegen de draai richtig gaat een heel rondje dat hij zwaarder draai door compressie dan als ik met de richtig mee draaid heel rondje waar de pijl op vliegwiel staat hoe kan dit ?
kan dit versleten zuigerveren zijn ?

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 16 okt 2015 16:53
door shadowranger
Nee, dat heeft te maken met de poortmapping, oftewel op welk moment poorten open of dicht gaan doordat de zuiger erlangs beweegt. Als je de draairichting omdraait, kan het idd zijn dat je meer weerstand voelt doordat je meer comprimeert dan in een normale situatie.

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 25 nov 2015 08:31
door ief
Dus cilinder 180 gr. draaien is meer compressie? Dat zou leuk zijn :)

Zou het niet met de vertanding van de rest van het blok te maken kunnen hebben?

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 03 dec 2015 03:28
door ief
Zag dat je het boeiend genoeg vind om de vraag ook op een ander forum te stellen dus een iets serieuzere poging.

In theorie zou het kunnen en dan zit je de goeie kant op te denken volgens mij. Het enige wat er nl. veranderd is tegen welke wand de zuiger aangedrukt word tijdens de opgaande beweging. Draai je linksom dan zal de zuiger meer tegen de uitlaatpoortkant gedrukt worden en mogelijk speelt het kantelen van de zuiger ook nog een rol.

Als bovenstaande al klopt dan zou linksom draaien een betere compressie geven en wil je er een reden aan verbinden dan zou ik denken dat er meer is versleten dan de veren alleen (maar ook zuiger/ boring dus) of misschien is het wel volledig normaal maar dat lijkt me sterk, iig niet zo merkbaar als jij beschrijft.

Allemaal theorie gekneuter hoor, als je het al echt intressant vind moet je het testen, compressie meten ene kant op en andere kant op, spul vervangen en weer meten etc.

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 03 dec 2015 19:30
door shadowranger
Ik hou het op de volgorde van de poortenopening. Ga je tegen de richting in dan stuit je op een gesloten membraan wat meer compressie oplevert dan wanneer je de normale draairichting aanhoud en het membraan openen kan.

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 03 dec 2015 22:28
door ief
Beeld je voor het gemak even in dat je 1 omwenteling maakt (360 graden) en dezelfde beginstand van de zuiger hebt. (dus voor links en rechts een 180 graden andere krukstand) Dan zal je zien dat het nix uit maakt.

Maakt sws nix uit want de compressieslag doet alleen iets tussen sluiten en openen v/d uitlaatpoort, daar veranderd (dus ook) niets aan, of je nu links of rechtsom draait.

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 04 dec 2015 12:44
door shadowranger
Ik ga er geen discussie van maken. Ik zie het helaas anders.

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 04 dec 2015 13:13
door ief
ahhhhh ;)

Kan ik je nog verleiden met de mededeling dat het (naar ik nu begrijp) om een zuigergestuurd ding gaat (puch)

Maakt ook verder niet uit allemaal...

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 04 dec 2015 22:43
door shadowranger
Ik haal dat niet uit zijn eerste post.

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 05 dec 2015 12:45
door ief
Nee, staat er ook niet, wel op het puchforum... sort off.

Ik vermoed dat ik jou redenatie wel begrijp inmiddels. Volgens mij ga jij de mist in met de beginstand van de zuiger waarmee het verschil niet de draairichting wordt maar waar de slag begint en eindigt.

Maar goed, ik laat het weer los ;)

Re: meer compresie tegenover gestelde richtig vliegwiel?

Geplaatst: 13 jan 2018 22:46
door ief
Excuus voor het omhoog halen van oud topic maar liep gister tegen iets relevants aan.

Ik had gelijk,al moet ik toegeven dat ik het hele idee niet echt vertrouwde :)

Toevallig kwam het net ergens anders ter sprake en van iemand die, als ik het goed heb, het record vermogen 50cc heeft dus dan geloof ik het wat makkelijker en ik herrinnerde me dit topic.

Anyway, ik had het redelijk bij het rechte eind maar de plaatsing van het slotje van de zuigerveer (waar die zit(ten) speelt ook nog een rol en mogelijk meer...

Niet dat ik denk dat het zo veel mensen boeit hier maar voor de volledigheid :)