Pagina 1 van 2

Japie's Streetmate

Geplaatst: 05 feb 2016 17:47
door Japie
Afgelopen maand een Streetmate gekocht voor dagelijks vervoer en na de nodige reparaties eindelijk weer betrouwbaar op weg.

Toen ik hem kocht reed hij alleen op choke, had een kapotgeslagen slot in het deksel en schakelde laat.
IMAG3910.jpg
Als eerste maar de brandstof eruit laten lopen, olie eruit laten lopen en beide vernieuwd, sproeiertje doorblazen, nieuwe koperen ringetjes, luchtfilter schoongemaakt, e.e.a. schoongemaakt
Na de nieuwe olie en een doorgeblazen sproeier reed hij al beter, toch sloeg hij nog af wanneer ik de choke uitschakelde. De carburateur toen maar grondig aangepakt met een ultrasoonbadje, wat wonderen deed. Echter had de vorige eigenaar het nieuwe voortandwiel niet vastgezet met het borgplaatje, dus klapte tijdens het rijden het tandwiel eraf en sloeg mij carterkap aan puin... :(
IMAG3829.jpg
Nieuwe tandwielen, ketting, carterkap en een testritje, sloeg de achterrem vast.... Uit elkaar gehaald, schoongemaakt, ingevet en werkte weer. Meteen nieuwe wiellagers met stofafdichting erin geperst, nieuwe borgplaat etc. Afgelopen weekend het vraagtekenveertje vervangen, rijdt/schakelt nu weer helemaal super! :mrgreen:

Enige wat ik nog moet fiksen:
-Elektrische start (draait wel, ook snel, ook compressie, maar start niet. Kicken is eerste keer starten)
-Ketting loopt snel slap (blijf hem wekelijks bijstellen, daarna gewoon weer slap. Oorzaak snap ik niet....)
-Motor sputtert als ik niet vol gas rijdt/optrek (Oorzaak onbekend, hij slaat gewoon echt af en toe over, stottert zegmaar) :x

De bedoeling is gewoon een knappe, mooie, betrouwbare brommer en geen racemonster. 50/55 is genoeg.
Binnenkort dus een nieuw aanzuigrubber in het luchtfilter (huidige bevat scheur), nieuw std snel uitlaatje, misschien de velgen etc overnieuw laten verchromen.... :twisted:

Groeten, Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 05 feb 2016 18:48
door ief
Jullie hebben elkaar leren kennen zeg maar :)

Ketting heb ik ook, zou dat niet gewoon ouderdom zijn?

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 06 feb 2016 20:54
door Japie
Zojuist een chromen standaard snel uitlaatje besteld met het nodige spul (setjes sproeiers, pakking, messing moeren).
Hoop morgen te kunnen kijken of hij wel vonkt als de startmotor ronddraait, het lijkt mij immers een elektrisch probleem....

Nog een klein vraagje, zo een M-stuur, is dat nu een beetje comfortabel? het ziet er heel mooi uit (houdt wel van die cafe-racer-achtige uitstraling) maar volgens mij trekt je rug helemaal krom na 40 kilometer..... :| Nogal zonde om alles over te zetten en dan erachter te komen dat ik mijn rug breek op de houding..... :mrgreen:

Groet,
Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 10 feb 2016 19:51
door Quos
Ik heb afgelopen zomer in 1 dag 100km gereden en ik heb ook een laag stuur erop. ik heb nergens last van gehad. ik krijg bij een hoog stuur juist last van mn rug. maar dat verschilt per persoon dus maar 1 manier om erachter te komen.

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 12 feb 2016 09:12
door jonathanverm
Ik heb mijn Streetmate nog met het originele stuur, rijdt toch comfortabeler dan die van een vriend. Hij heeft een M-stuur.
Ik vind een M-stuur ook gaaf, maar m'n Streetmate ga ik zo origineel mogelijk houden.

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 12 feb 2016 18:09
door Japie
Goedenavond,

Binnenkort dan toch eens een M-stuur kopen en uitproberen, dan maar gewoon uitproberen :P .
Standaard snel uitlaat is binnen, eronder gezet en ziet er stukken beter uit.
IMAG3989[1].jpg
Heerlijk dat ik niet meer mijn hielen verbrand (kwamen tegen de oude, schuine, uitlaat aan) en het staat ook niet verkeerd. De topsnelheid ligt ook het verwachtte aantal kilometers hoger, alleen het optrekken is nu werkelijk waardeloos. :shock: Hij doet er denk ik 1,5 keer zo lang over om op snelheid te komen, misschien iets qua sproeier?

Ook de aanzuigbuis van het luchtfilter vervangen, oude was gescheurd op het mondstuk. Geen verschil merkbaar, op het geluid na. Alleen de carb zal me wel dankbaar zijn.
IMAG3990[1].jpg
Nu nog de elektrische start, ratelen van de koppeling en de voorvork...... Iemand een idee van de oorzaak i.v.m. het optrekken?

Setup:
Std snel uitlaat
Rest originineel (PHVA carb dus)
Sproeier 54

Groet,
Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 12 feb 2016 18:45
door kinderbrueno
Wat het optrekken betreft; je kan kijken wat een maatje of 2 grotere sproeier voor je optrekken doet. Baat het niet dan schaadt het niet

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 15 feb 2016 22:10
door Japie
Ik had een foutje gemaakt, er zit een sproeier 52 in.
Heb 54 erin gedraaid, maar dat leverde een afslaande motor op topsnelheid en nog veel minder trekkracht op.
Nu weer 52 gemonteerd, binnenkort even 53 bestellen. Kijken wat die maat sproeier dan doet.

Kan het zijn dat ik mijn luchtfilter nog moet ontgrenzen voordat ik met een grotere sproeier ga lopen hannesen?

Groet, Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 15 feb 2016 23:03
door kinderbrueno
Als je je luchtfilter ontgrenst(er dus van uitgaande dat hij dat nu dus niet is) zit het er inderdaad dik in dat je je sproeier moet vergroten.

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 16 feb 2016 13:12
door Japie
Maar kan dat ook de reden zijn van het langzame optrekken en niet goed rijden mét een grotere sproeier, i.c.m. mijn nieuwe (snellere) uitlaat.

Anders boor ik de filterkast en aanzuigslang gewoon even op, als dat het optrekken weer verbeterd

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 17 feb 2016 09:39
door jonathanverm
Ik zou het proberen te testen door het achterste deel van je luchtfilter eraf te schroeven, dan komt er al meer lucht binnen. Loopt ie beter, dan kun je het luchtfilter bewerken of een kleinere sproeier kiezen.

Als je sneller wilt kun je sowieso je luchtfilter bewerken en dan een bijpassende sproeier kiezen.

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 02 mar 2016 17:43
door Japie
Goedemiddag allen,

Afgelopen week een 2de A55 (2009) blokje opgehaald. Wilde graag de koppeling rustig opknappen en daarna in de hobby-tijd de rest van het blok weer in orde maken, om daarna de blokken te wisselen, zodat ik weer met een goed blokje kan rijden (deze suist, ratelt, knikkert en gromt).

Carterkap ging er zo af, ook nog netjes vanbinnen. Wel op de middelste as ook twee opvulringen, dat vond ik ietwat raar. Of komt dit vaker voor? Linker as bevatte ook twee ringen, de 1mm en 0,5mm variant.

De koppeling zag er nog perfect uit, paste ook mooi in het huis. Zo te zien kort geleden nog door iemand opgelapt met kurk: :mrgreen:
IMAG4054.jpg
Kurk koppeling
Er zitten wel schuurranden op de koppelingsegmenten, maar aan de richting ervan te zien komt het door het gladschuren van het kurk. :)
IMAG4051.jpg
Schuurlijnen
De koppelingstrommel vanbinnen zag er aan de ene kant niet zo netjes uit, die bevatte schuurplekken in het midden. Ik ben geen vulring tegengekomen, dus waarschijnlijk is dat de oorzaak.... Of komt ook dit vaker voor? :x
IMAG4052.jpg
Trommel binnenkant
De zijkant bevatte ook ietwat slijtage, maar niks ernstigs in mijn ogen.
IMAG4053.jpg
Trommelrand
Wel viel mij op dat er, in vergelijking met mijn andere blok, heel erg veel gietpunten zaten. Grove oppervlakteruwheden, zegmaar. Ik denk dat ik deze allemaal maar gladschuur, kan alleen maar helpen immers (toch?) :koning:
IMAG4057.jpg
Gietpunten
Dan nog een vraagje tot besluit, ik kan de koppelingssegmenten niet heen en weer bewegen op het segmentenhuis en er lijkt een koperen plaatje achter te zitten (latoenkoper). Komt het dat ik ze niet kan schudden door de veer die er nog omheen zit, of is hij zo ook al goed en kan ik hem gebruiken zonder knikker-geluid?

De planning vraag je? wel, hierbij:
-Stralen carter(kappen) en cilinder + kop
-Nieuwe zuigerveren
-Controleren krukaslagers (speling) en indien nodig vervangen
-Alle keerringen vervangen
-Afgebroken boutje uit cilinder halen (moertje oplassen en uitdraaien maar :arrow: )
-Kop vlakken (helpt dit een beetje qua optrekken? Of de moeite niet waard)
-Bendixlager vervangen, oude is afgebroken....
-Overal nieuwe pakkingen etc.

Groet,
Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 06 mar 2016 16:00
door Japie
Weer wezen knutselen,

Na veel WD-40, draaien, schrikken en nog meer WD-40 eindelijk de moeren van de tapeinden die de kop/cilinder aandrukken los kunnen krijgen, waarbij een van de tapeinden brak en de andere in de cilinder vast is blijven zitten (roestig, was een van de onderste tapeinden :roll: )

Omdat de tapeinden maar 2,- kosten en ik er toch al twee moet vervangen, ze allemaal maar losgehaald. Het losdraaien uit het blok was ook een helse klus, ze waren er waarschijnlijk droog ingedraaid, zonder enige vorm van vet. Na een paar dagen weken in de WD-40 er een stel moertjes opgelast, waarna ik ze er zo uit kon draaien.
IMAG4070.jpg
Blok met tapeinden
IMAG4071.jpg
De boosdoeners
Nu nog het voortandwiel eraf draaien, even wachten op de vliegwieltrekker en dan kan de ontsteking etc er ook af. Zaterdag even een kleine pers lassen, om het afgebroken bendixlager eruit te kunnen persen:
IMAG4062.jpg
Bendixlager
Dan schiet het alweer op, blok splitsen, alle lagers en keerringen eruit, hele zootje stralen en nieuwe lager/keerringen/pakkingen erin. Bij het terugzetten van de cilinder moeten er altijd nieuwe zuigerveren in, toch?

Groet,
Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 06 mar 2016 17:26
door kinderbrueno
Nieuwe zuigerveren hoeft zeker niet altijd. Maargoed, als je het blok toch al zo onderhanden neemt, waarom niet.

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 06 mar 2016 18:17
door Gerard.
Nieuwe zuigerveren hoeft zeker niet altijd. Maargoed, als je het blok toch al zo onderhanden neemt, waarom niet.
+1

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 10 mar 2016 17:55
door Japie
Middag,

Van de week weer wat aan het blokje kunnen doen, vliegwieltrekker was immers meegekomen met de post :) . Vliegwiel eraf halen deed mijn verbazing stijgen, de ontsteking heb ik weliswaar nog nooit gezien, maar het streepje op de grondplaat is verre van de andere twee (brom en snorstand?) geplaatst. Zoals op de foto te zien:
IMAG4074.jpg
Rare afstelling
Het is echter wel een ontsteking waarbij dat pick-up kastje (Hall-sensor denk ik zomaar?) op het carter zit gemonteerd, dus qua timing kun je ook niet veel veranderen (toch?). Ben ik nou achterlijk en moet het streepje wel op een van de andere twee staan, of niet? Want als het aan de sleufgaten ligt, kan dat niet eens :evil:
IMAG4075.jpg
Rara, wat is het?
Voor de rest een beetje roest op de spoelen, maar dat poetst men er zo weer af :-)
IMAG4073.jpg
Beetje roestig
Het een en andere is ook gestraald, maar die foto's bewaar ik nog even :P

Groet,
Japie

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 10 mar 2016 23:09
door ief
Heb je het wel over het goede streepje?

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 10 mar 2016 23:23
door Gerard.
Vaak ishet eerder een stipje dan een streepje.

Aan de bevestigingplaat is echter wel te zien dat er geen andere mogelijkheid van plaatsen is

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 11 mar 2016 06:12
door shadowranger
Wanneer er een pick-up op zit, is de afstelling van de grondplaat niet van toepassing mbv de streepjes in het carter. Wat wel van belang kan zijn is dat de spoelen en magneten ideaal op elkaar zijn afgesteld ivm de sterkte van de vonk.

Overigens is het streepje op jouw foto geen markering, maar een slechte afwerking van de machinale bewerking (krasschade) van de ontstekingsplaat.

Re: Japie's Streetmate

Geplaatst: 31 mar 2016 18:56
door Japie
Avond Allen,

Blokje uit elkaar gehaald, krukas en lagers eruit geperst en veel onderdelen laten stralen door een vriend van me.
De carterdelen al terug, ziet er weer gelikt uit. Alle gietpuntjes en rafels in het carter gladgeschuurd met hele lichte korrel, nu ze open liggen is het die tien minuten werk wel waard. Heb ik straks weer een blokje onder mijn kont waarvan ik zeker ben dat alles goed is.

De carterdelen en nieuwe HD-kopje:
IMAG4165.jpg
HD Kop
Tegelijk de doos met onderdelen binnen, dus kunnen weer verder!
IMAG4161.jpg
Spulletjes!
Lagers liggen in de vriezer, zaterdag de brander even aanslingeren en de nieuwe lagers in de carters zetten. Dan hopen dat de cilinder binnenkort ook gestraald is, zodat die er ook op kan. Ook nog een paar vragen:

Koppeling ligt uit elkaar, zet er een nieuwe drukveer in. Alsnog een latoenkoperen plaatje erachter, of is dat bij een nieuwe veer niet nodig?

Bij het sluiten van de carters/plaatsen van de cilinder over de zuiger het geheel inkwasten met 2T-olie? Anders heeft het immers nogal weinig smering in het begin lijkt me?

Alle boutjes met kopervet erin draaien, of juist niet in een aluminium blok?

Groet,
Japie