Pagina 1 van 1

Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 10 jun 2016 18:09
door tomoslous
Beste allemaal

De zoveelste olielek bij mij (en olielek-post op dit forum) die mijn aandacht nodig heeft.
Ik had enorme lekkage bij mijn carterkap, welke ik toen vervangen heb en dus ook opgelost heb.
Nu heb ik het volgende probleem: elke morgen hangt er wel een druppel olie aan mijn subframe (klik op foto om te vergroten):
Afbeelding

Ik dacht dat deze te maken had met de keerring van het voortandwiel, dus heb deze toen vervangen samen met die vulbus. Maar dit mocht helaas niet baten. Ik zie ook eerlijk gezegd geen olie langs de voortandas, maar dit kan ook een verbeeltenis zijn, aangezien mij dit wel de enige plek lijkt waar dit vandaan kan komen.

En aan de bijdehandjes hier:
JA, ik heb al heel wat posts afgezocht, maar bij iedereen ligt de olie dan onder het voortandwiel, bij mij druppelt het langs mijn subframe.

Zou mooi zijn als ik het dit weekend kon fixen, heb eergisteren mijn rijbewijs gehaald, dus kan er dan maandag lekker mee rijden!

De ketting heb ik zojuist zo schoon mogelijk gemaakt.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 10 jun 2016 18:28
door ief
Gefeliciteerd Lous!

Misschien je blok even goed schoonmaken en hopen dat je dan kan lokaliseren waar het vandaan komt, zo veel plekken zijn er niet denk, pakking tussen het carter en de pakking van het koppelingsdeksel zijn (o.a) mogelijkheden.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 10 jun 2016 18:58
door tomoslous
Bedankt!

En wat is precies het verschil tussen de pakking van de carter en de koppelingsdeksel? Zijn deze niet hetzelfde?

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 11 jun 2016 15:53
door shadowranger
De 2 helften van het carter worden ook afgesloten met een pakking. Wanneer je bijvoorbeeld de krukaslagers e.d. wil reviseren moet je het carter splitsen. Die van het deksel aan de versnellingsbakzijde is een andere. Kijk anders eens bij de exploded views in onze wiki, dan begrijp je het mogelijk wel.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 12 jun 2016 16:52
door tomoslous
Ah ja dan begrijp ik het! Lekken vanuit de koppelingskant heb ik juist verholpen en daar komt het dus ook niet vandaan. Het is dus of de oliekeerring of de pakking van de carter.. Ik ga dit nog maar eens goed uitzoeken.

Is het vervangen van die pakking een lastige klus (die van de carter)? Want persoonlijk heb ik niet heel veel trek om mijn blok onder mijn Tomos vandaan te jassen etc.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 12 jun 2016 21:55
door kinderbrueno
Je blok splitsen is iets wat je zeker niet wilt doen. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 13 jun 2016 06:24
door shadowranger
Op zich is het splitsten niet zo moeilijk, maar kost je wel de nodige tijd. Zeker als je cilinder er niet af wil omdat de tapeinden zijn vastgeroest. De pakking heeft bij de aansluiting waar de cilinder in het blok gaat een tijdelijke verbinding welke je pas wegsnijdt als je de pakking weer hebt gemonteerd.

Maar kijk eerst eens goed of je kan bepalen waar de olie er precies uitkomt door het blok goed schoon te maken.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 13 jun 2016 23:13
door tomoslous
Zojuist een flink stuk gereden. Voordat ik ging rijden was het droog onder mijn Tomos, dit omdat ie een weekendje stil heeft gestaan i guess. Maar nu druppelt er dus weer olie onder het frame vandaan. Ik heb gevoeld aan de naad van mn blok, dus de cartersplitsing, en voelde dat het daar helemaal nattig was... :r (op het achterste deel, dus aan de achterkant van het blok)

Dus het is vrijwel zeker de carter.
Nu kan ik dus een paar dingen doen:
- carter splitsen en pakking vervangen
- dit laten doen door een bromboer --> weet iemand wat dit ongeveer mag kosten?
- Stop-leak voor motorolie gebruiken --> kan dit bij een Tomos? Gaat je versnelling dat niet naar de teffes?
- vloeibare pakking aan de naad smeren?

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 13 jun 2016 23:58
door kinderbrueno
Laten doen bij een bromboer gaat je flink geld kosten. Zou ik zeker niet aanraden. Stop-leak zou ik niet weten. En vwb de vloeibare pakking; Wellicht werkt het, maar optimaal is het natuurlijk niet. Je zou eventueel ook metaal epoxie kunnen doen als last resort. Maarja, dit is natuurlijk verre van optimaal..

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 14 jun 2016 09:38
door tomoslous
Laten doen bij een bromboer gaat je flink geld kosten. Zou ik zeker niet aanraden. Stop-leak zou ik niet weten. En vwb de vloeibare pakking; Wellicht werkt het, maar optimaal is het natuurlijk niet. Je zou eventueel ook metaal epoxie kunnen doen als last resort. Maarja, dit is natuurlijk verre van optimaal..
ach ja, zolang het maar dicht zit, ik word er nou wel een beetje ziek van, dat gelek. Metaal epoxy klinkt dan nog niet eens zo slecht. Iemand anders nog ideeën?
Ik ga denk sowieso even langs de bromboer om te even een prijsindicatie te vragen.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 14 jun 2016 17:23
door ief
Alle bouten die het blok bij elkaar houden los draaien en dan met beleid, soort van kruislings en in meerdere stappen weer vast draaien en niet 'te' vast.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 16 jun 2016 09:00
door harvik
Je kan altijd een ander blokje halen op marktplaats, het probleem is dan alleen dat je nooit 100% weet of die ook goed is. Iniedergeval stukke goedkoper dan je blok laten repareren bij de brommerboer.

Re: Zoveelste olielek: onder het subframe

Geplaatst: 21 jun 2016 21:51
door tomoslous
Hij lekt momenteel haast niks meer, maar dit komt denk doordat het oliepeil niet meer zo hoog is waardoor deze niet meer bij die plek kan komen. Ik laat het voorlopig even zo, is niet het slimste maar heb even nu niet de tijd/geld om het op te lossen. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken, ik denk dat meer mensen hier sowieso wat aan hebben die mijn probleem ook hebben!