Pagina 1 van 1

frameswap

Geplaatst: 15 aug 2016 11:41
door Blokje
Goedendag, omdat ik per 1 januari 2018 niet meer de binnenstad in mag met mijn tomos quadro uit 1990, wil ik een frame kopen uit 2011 of later zodat ik alles kan overzetten en hij op papier wel van na 1 januari 2011 is en ik de stad weer in mag. Nu vroeg ik mij af past het blok gewoon in een frame uit 2011 als het ook een quadro is? Blok is volgens mij a52, en de achterbrug past dat ook?

Re: frameswap

Geplaatst: 15 aug 2016 19:02
door shadowranger
Jammer, maar ik denk dat die vlieger niet opgaat. Ik ken de achterliggende gedachte/ regelgeving waarom jij met de Tomos niet meer in de binnenstad (ik neem aan dat het om Amsterdam gaat?) mag komen, maar het is en blijft een 2-takt. Of ie nu van 1990 is of van 2011. Volgens het besluit hebben ze het over:
alle scooters, brommers en snorfietsen, 2-takt en 4-takt, van voor (Datum eerste toelating) 1-1-2011.
Hoe denkt men dit te gaan handhaven? Op grond van het kenteken? Gaat niet werken, want er worden teveel donor onderdelen opgezet. Onhaalbare kaart lijkt me en gewoon een ordinaire maatregel om een andere reden dan wat er wordt aangegeven. Misschien moet er eens een proefproces aan gespendeerd worden door de eerste die om die reden een boete krijgt.

Misschien ook interessant:
Ontheffing

Voor de milieuzone brom- en snorfiets komen twee groepen in aanmerking voor een ontheffing:

Bezitters van een 4-takt brom-/snorfiets met een datum eerste toelating (DET) van na 1-1-2008. Ontheffing wordt alleen verleend aan voertuigen die maximaal 10 jaar oud zijn en wordt maximaal voor twee jaar afgegeven (één jaar met maximaal één jaar verlenging). Dit betekent dat er na 2021 geen ontheffingen meer worden verstrekt (alle voertuigen van na 1-1-2011 zijn dan immers 10 jaar oud).
Minder validen (aantoonbaar met medische verklaring van een medisch specialist, niet zijnde eigen huisarts) met een 4-takt brom-/snorfiets met een DET na 1-1-2005.
Bron

Re: frameswap

Geplaatst: 16 aug 2016 17:48
door Blokje
Klopt, het gaat om Amsterdam. Maar ik zie bijvoorbeeld een frame op marktplaats uit 2011. Als ik dit koop, het blok overzet, wielen stuur, gewoon alles, dan is die op papier uit 2011, komt niemand achter. Maar mijn vraag is of dit gewoon allemaal past op een frame uit 2011?

Re: frameswap

Geplaatst: 17 aug 2016 09:07
door shadowranger
Het frame van 1990 heeft de carburateur waarschijnlijk midden onder. Bij een 2011 frame is de carburateur naar de zijkant verhuist en zit er een gat (tbv het luchtfilter) in de rechterkant bij het achterspatbord. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Je kan een andere (origineel) luchtfilter plaatsen of een gaasfilter met los kapje. Heb je wel de kunststof kappen bij dat nieuwe frame? De metalen van je "oude" frame uit 1990 gaan daar niet op passen.

Alle A3/ A35/ A5/ A52/ A55 blokjes passen (in principe met uitzondering van de hele oude modellen) onder elk frame. De ophanging is nooit gewijzigd.

Re: frameswap

Geplaatst: 17 aug 2016 11:00
door LDV
Hallo shadowranger
Wat voor keus heb ik met luchtfilters. Ik heb nu een power filter maar die maakt in combinatie met een terug loop uitlaat teveel geluid ik ben nu bezig met een tomos s25 en daar komt een nieuw blok onder met de carberatuur aan de zijkant dus dan kan de orgienele luchtfilter er niet meer op wat blijft er dan over
Mvg

Re: frameswap

Geplaatst: 17 aug 2016 14:24
door shadowranger
@ LDV: Je kaapt nu een topic van een ander. Maar om antwoord te geven op je vraag:

Als je een grotere of nieuwe carburateur koopt, zit daar meestal een afdekkapje op. Kijk maar eens op de Google afbeeldingen.

Re: frameswap

Geplaatst: 20 aug 2016 13:57
door Blokje
Het frame van 1990 heeft de carburateur waarschijnlijk midden onder. Bij een 2011 frame is de carburateur naar de zijkant verhuist en zit er een gat (tbv het luchtfilter) in de rechterkant bij het achterspatbord. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Je kan een andere (origineel) luchtfilter plaatsen of een gaasfilter met los kapje. Heb je wel de kunststof kappen bij dat nieuwe frame? De metalen van je "oude" frame uit 1990 gaan daar niet op passen.

Alle A3/ A35/ A5/ A52/ A55 blokjes passen (in principe met uitzondering van de hele oude modellen) onder elk frame. De ophanging is nooit gewijzigd.
Top, dankje! Nee de carb zit aan de zijkant, ook zit er een gat voor de luchtfilter, en heb ik plastic kappen... Toch is hij op papier uit 1990. Dan denk ik dat alles gaat passen! Bedankt voor je reactie

Re: frameswap

Geplaatst: 21 aug 2016 12:08
door shadowranger
Dan moet er al een onderdelen swap hebben plaatsgevonden. Een frame uit 1990 kan geen kunststof kappen hebben en een gat aan de rechterzijkant zoals bij de latere modellen. Klopt het nog wel met het originele framenummer op het kenteken of is er ergens een nieuwe ingeslagen?

Btw, bij brom-/ snorfietsen van voor 2005, staat er op het kenteken, in gebruik genomen voor 2005 (kentekenplicht). Hoe weet je dat deze dan uit 1990 is? Die van mij is (1e eigenaar en nieuw gekocht) van 1989, maar dat staat nergens op de papieren vermeld. Alleen dat de bromfiets in gebruik genomen is voor 2005.

Re: frameswap

Geplaatst: 22 aug 2016 14:15
door Blokje
Dan moet er al een onderdelen swap hebben plaatsgevonden. Een frame uit 1990 kan geen kunststof kappen hebben en een gat aan de rechterzijkant zoals bij de latere modellen. Klopt het nog wel met het originele framenummer op het kenteken of is er ergens een nieuwe ingeslagen?

Btw, bij brom-/ snorfietsen van voor 2005, staat er op het kenteken, in gebruik genomen voor 2005 (kentekenplicht). Hoe weet je dat deze dan uit 1990 is? Die van mij is (1e eigenaar en nieuw gekocht) van 1989, maar dat staat nergens op de papieren vermeld. Alleen dat de bromfiets in gebruik genomen is voor 2005.
Framenummers heb ik eigenlijk nog nooit gecheckt, ga ik gelijk doen. Maar op rdw bij kenteken invoeren staat 1990. Zou goed kunnen dat er al onderdelen zijn vervangen of geswapt. In ieder geval moet ik een framepje vinden ban 2011 of later, dan moet het goedkomen.

Re: frameswap

Geplaatst: 22 aug 2016 15:59
door shadowranger
Ik neem aan dat het dan een frame met kenteken wordt en papieren erbij anders gaat het nog niet goed als je je oude kenteken overzet.

Re: frameswap

Geplaatst: 22 aug 2016 16:39
door Blokje
Ik neem aan dat het dan een frame met kenteken wordt en papieren erbij anders gaat het nog niet goed als je je oude kenteken overzet.
Ik laat het oude kenteken verdwijnen, en het frame gaat op oud ijzer. En het nieuwe kenteken bij dat nieuwe frame houd ik gewoon

Re: frameswap

Geplaatst: 22 aug 2016 20:41
door shadowranger
Kenteken moet je inleveren bij RDW. Zie pagina's voor "sloop in eigen beheer". Anders blijft dit kenteken altijd op jouw naam staan.