Pagina 1 van 1

Stuurschakelaar voor de sier?

Geplaatst: 03 sep 2016 17:41
door floriaan
Welke model tomos heb je?
A35-HDA
uit welk jaar komt de tomos ?
Onbekend naar mijn idee ergens tussen 1999 en 2005
Is het een snor of een brommer?
Snorfiets
wanneer ontstond het probleem?
Toen ik hem aankocht was het al aanwezig.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Neen.
Wat is het probleem?
stuurschakelaar(de uitknop, maar ook de verlichting niet, tevens zit er nergens een claxon gemonteerd terwijl de schakelaar wel over een claxon knopje beschikt)

Beste mede Tomos-enthousiastelingen.

Sedert enkele tijd heb ik tot mijn beschikking gekregen een Tomos, model A35-HDA.(als iemand weet waar de aanduiding HDA voor staat hoor ik dat graag)

Ik heb de brommer volledig gestript en ontdaan van zijn roest om hem een nieuw leven te geven, echter werkt de stuurschakelaar(de uitknop, maar ook de verlichting niet, tevens zit er nergens een claxon gemonteerd terwijl de schakelaar wel over een claxon knopje beschikt)
De vorige eigenaar(beunhaas :shock:) heeft een universele schakelaar op het stuur gemonteerd en vervolgens de draad onderaan bij een andere zwarte draad bijgestoken.

Alle kabels waren overigens wel aangesloten maar toch was er geen verlichting of uitknop die werkte op de originele schakelaar(de beun universele uitknop werkte wel). Hoe kan dit? zou dit aan de schakelaar liggen?(die ziet er overigens nog erg nieuw en netjes uit)

ik hoop dat iemand mij hier op weg zou kunnen en/of willen helpen.

Re: Stuurschakelaar voor de sier?

Geplaatst: 04 sep 2016 20:14
door shadowranger
Check of je spanning krijgt op de gele draad uit je blok, anders is de lichtspoel defect. Spanningsregelaar kan ook de geest hebben gegeven. Lampen zijn wel allemaal in orde? Alle kabels zijn correct aangesloten?

Vwb de claxon, alleen de Revival en Streetmate zijn standaard uitgerust met een claxon. Het knopje zit er niet voor de sier, je kan zelf een claxon aansluiten als je dat wil. Let er dan wel op met de koop of je een wissel- of gelijkspanningsclaxon moet hebben (laatste in geval van een E-start model met accu). Als het goed is wordt deze over massa geschakeld (losse bruine draad ergens achter de koplamp). Je kan dit doormeten met een universeelmeter op Ohm-stand of dit contact maakt als je hem indrukt.

Blijkbaar is er met de standaard uit-knop al iets mis als de vorige eigenaar er een andere op heeft gezet. Op zich is dat geen probleem, deze kun je gewoon blijven gebruiken.