Pagina 2 van 2

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 24 mar 2017 13:57
door ief
Da's idd een van de plekken.

Wat je wilt is alles zo aanpakken dat je over de hele lini winst pakt of iig niets verliest. (van lage toeren naar hogere)

Ten minste, dat hoeft niet maar zo zorg je er wel voor dat je een lekker(dere) rijdbare tomos krijgt imho.

Met alleen de uitlaatpoort win je bovenin wat en verlies je onderin, hoeveel is afhankelijk van hoe gek je het maakt maar is vrij snel merkbaar en te veel kan ook nog.

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 13 jun 2017 14:29
door dirk13131313
Leuk idee!

Helaas doet mijn ontsteking het momenteel even niet en moet ik eerst het een en ander gaan uitzoeken en werkend krijgen maar dat komt vast goed. Volgens mij is het mogelijk om de ontsteking aan te passen om een curve te draaien maar voor mij is dat voorlopig niet nodig, op een wat snellere setup kan dat wel leuk zijn en zeker prijstechnisch. (eurotje of 50 moet het wel lopen)

Het is zeker zo met mijn ontsteking dat hij wat sneller terug zakt in de toeren en met tegenwind rijd je zo 10km langzamer dan normaal maar het optrekken/oppakken vanaf stilstand is een stuk beter geworden. Ook loopt hij stationair best rustig.

Ik was al een beetje aan het kijken wat ik zou kunnen gaan doen met de spullen die ik hier heb staan. Ik denk dat ik van de week de cilinder er eens afschroef en ga kijken wat er makkelijk te verbeteren valt. Ik wilde ook sleuven gaan maken in de zuiger, uitlaatpoort iets hoger en breder (misschien progressief laten openen), spoelers wat netter maken en de koppelingsveertjes wat inkorten. Volgens mij kom je dan al een heel eind.

Verder denk ik dat ik het meeste ga winnen met een beter spruitstuk/grotere carburateur. Deze eerst maar eens uitboren naar 13mm en een spruitstukje maken zonder de hoeken die er nu in zitten. Bij mijn bmw had ik wat winst door een groter plenum na de carburateur te maken. Dat zorgde ervoor dat de emulsie wat meer tijd had om zich over de 6 inlaten te verdelen en gaf een wat vloeiender toerenverloop. vraag me aleen af wat dat oplevert op een tomosje met membraan inlaat.

Het is de bedoeling zo goedkoop mogelijk een lekker rijdende tomos te krijgen die niet teveel opvalt voor de politie dus geen expansieuitlaten etc. daarom ik misschien ook nog wel gaan experimenteren met de standaard snel die er nu onder zit.

Gr.

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 13 jun 2017 16:51
door ief
Idee was leuk maar geen animo dus dan maar niet.
Heb jij grote of kleine spoelers in je carter?

Dat ie onderin beter is vind ik wel frappant maar de onsteking is maar een onderdeeltje van het geheel dus misschien pakt het net mooi uit... of zo :)

Er is zat aan te verbeteren en nog leuk om te doen ook. Ik vind de proma cp een erg grappig uitlaatje die niet opvalt. En denk nog steeds dat je van een kat uitlaat ook wel een mooi uitlaatje zou kunnen maken, die zijn alleen zo zwaar.

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 13 jun 2017 17:31
door ivowieman
Idee was leuk maar geen animo dus dan maar niet.
ik ga me binnekort maar eens verdiepen in den cilinder tuning dus wellicht...

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 13 jun 2017 22:00
door ief
Wellicht wat?

Nee, dit hoofdstuk is wel gesloten. Maar ga je/ jullie volgen hoor :)

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 13 jun 2017 22:04
door ivowieman
ah oke, laat maar ;)

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 13 jun 2017 22:30
door ief
Trouwens Dirk, meen dat mijnes ook meestal 10 km minder hard gaan tegen als voor de wind afhankelijk van de wind en twv etc.(in mijn geval ori brom) Denk niet dat dat hem in je ontsteking zit, dan nog eerder je gebrek aan vliegwiel.

Re: Samen opvoeren (lekker rijdend?)

Geplaatst: 14 jun 2017 01:46
door dirk13131313
Ja dat bedoelde ik inderdaad! ik verdacht het lichte vliegwiel ook, daarnaast zit er volgens mij een tandwiel van een brommer achter op dus dat helpt dan ook niet mee.