Pagina 1 van 1

Vraag A35 Blok

Geplaatst: 30 aug 2017 20:32
door Matthew
Welke model tomos heb je? A3 (A35 blok)
uit welk jaar komt de tomos ? 1987
Is het een snor of een brommer? Brommer
wanneer ontstond het probleem? -

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
-

Wat is het probleem?

Mijn blokje blijft te lang in de eerste versnelling hangen en heeft moeite met overschakelen, maakt veel toeren wanneer hij dit doet. Iemand enig idee? Verse olie en segmentjes zien er goed uit. Compressie lijkt mij geen probleem, hij komt goed vooruit.

Ik heb ook gemerkt dat ik het blok niet mooi afgesteld kan krijgen, de stationairs schroef is veel te grof en heb geen zin om met de gaskabel kloten. Ik moet het zo laten lopen dat de achterband al draait anders valt het blok uit maar wanneer blok warm is blijft deze wel aan voor een minuut.

Dan nog iets: mijn krukasmoer aan de koppelingskant gaat met de tijd steeds losser zitten, zwakke loctite gebruiken? Heb al een borgring gebruikt maar dat werkt niet echt. Of is een borgmoer een goed idee?

Blok: A35, membraan, CDI.


Edit: En ik wil toch beginnen met een beetje first time tuning, zat te denken aan 65cc tje (welk merk) en een leuk uitlaatje. Wil niet teveel herrie maken en niet te hard wel beetje optrekken. Ik kijk nu ook in het 'super hard optrekken' gedeelte van het forum.

mvg
Matthew.

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 31 aug 2017 13:37
door shadowranger
Je bedoelt de moer die de koppeling op de krukas moet houden? Die zit normaal geborgd met een tandveerring. Zet je hem wel goed genoeg vast? Ik heb het nog nooit gehad dat deze spontaan losloopt, tenzijn ik hem maar met 2 vingers aandraai ipv met een tool om de krukas te blokkeren en de moer goed kan vastzetten.

Vwb het afstellen van het stationair gedeelte, dat doe je met een warme motor. Je geeft aan dat de stelschroef te grof is. Misschien loopt je gasschuif wat zwaar en moet je even geduld hebben dat de boel stabiliseert. Het afstellen van de gaskabel is alleen om de vrije slag van het gashandvat af te stellen.

Als je motor koud is zul je soms de choke moeten gebruiken. Als je motor afslaat is ie nog niet goed op temperatuur. Eventueel kun je kijken of de afstelling van het lucht-brandstofmengsel nog goed is. Meestal ter indicatie gaan we uit van de bougiekleur (elektroden). Als je minimaal 2 kilometer hebt gereden en de motor op bedrijfstemperatuur is (geweest), zullen de elektroden zijn verkleurd. Normaal is koffie-met-melk-bruin, wittig/ grijs is te arm (teveel lucht/ weinig brandstof), zwart/ vettig is te rijk (teveel brandstof/ teveel olie in de brandstof). Eea kun je afstellen door met de sproeiermaat te spelen. Standaardmaat per carburateur is (indicatief en bij gebruik van het originele filter):

- 14/9: 49-51
- 14/12 : 50-55

Ook kan de hittegraad van de bougie van invloed zijn. Dit bepaald namelijk de zelfreinigende eigenschappen bij een bedrijfstemperatuur. Een te warme bougie zal zijn warmte niet goed kwijt kunnen en kan zelfs smelten, een koude bougie komt niet op temperatuur.

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 01 sep 2017 17:01
door Matthew
Bedankt voor je bericht.

Ik bedoel inderdaad de moer op de krukas. Ik zet hem ook goed vast, er zit ook een tandveering met open binnenvertanding tussen. Borgmoer proberen?

Het afstellen doe ik inderdaad met een warme motor en wat ik bedoelde met 'stelschroef is te grof', een klein draaitje en het is of uitvallen of teveel 'gas'.
Gasschuif schuift makkelijk op en neer (mijn mening).
Het stellen van de gashendel, ik heb (had totdat de hele hendel door iemand werd kapotgedraaid..) een soort stelbout en zo stelde ik stationair af. Ik ga een andere kopen en we zien wel hoe dat loopt.

Ik moet altijd choke gebruiken maar dan is het ook 1-2x kicken en lopen en dan moet ik inderdaad een beetje gas bijgeven zodat de motor blijft lopen maar wanneer deze warm is loopt hij stationair maar valt na 2-3 minuten uit. Niet dat dit een echt probleem is maar toch.
Gelijk volgas geven en dan wilt de motor uitvallen, te kleine sproeier? Ik heb wel gemerkt wanneer ik een sproeier 49 had gek genoeg de motor harder liep maar zal 52-53 proberen.
Boegiekleur is ook goed, wel richting een zwarte kleur maar valt mee.

Heb nu 14/12 met sproeier 51.
Hittegraad is nu 5 geloof ik, B5HS van NGK.

Wat betreft het blijven hangen in de eerste versnelling, enig idee? Ik maak wel een video erover.

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 04 sep 2017 19:34
door Matthew
Update: Heb bougie B6HS, kleur is lichtbruin richting wit.
Heb het blok uit elkaar gehaald, paar fotos volgen:

Hier zit de koppeling dus mee vast: https://gyazo.com/6fc8d2f336af22babd821df5f48b495c
https://gyazo.com/b435e6e43fd26d6ae1dd1b95dd0063f1

Foto segmenten en blok:
https://i.gyazo.com/761d321f1f412f46f09 ... 4810e7.jpg


Ik heb trouwens gemerkt toen ik alles los had dat er 1 schraap in de cilinderwand zit en de cilinder een heel klein beetje stroef loopt.

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 06 sep 2017 10:27
door shadowranger
Die ring zal niet meer veel doen zo plat als ie is. Vervangen dus. Vwb het kurk lijkt het me dat iemand is wezen hobby-en. Dit is niet origineel, maar als je geen problemen ermee ondervindt zou ik me er nietcdruk over maken.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de cilinder. Zit er een kras in? En wat noem je stoef, het vliegwiel wordt bij de spoelen en vanwege de magneten ook wat tegengehouden.

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 07 sep 2017 15:03
door Matthew
Bedankt, zal de ring dus vervangen.
Vwb het kurk op koppeling, dit wist ik niet omdat ik het blokje zo had gekocht. Verder geen problemen mee alleen dat overschakelen dus. Gisteren blok in elkaar gezet met nieuwe pakkingen en ATF olie.
Sproeier 51 erin gezet.

Er zit niet echt een kras in de cilinderwand maar meer een veeg, een donkere kleur. Kon er geen foto van maken. Ik voelde geen ongelijkheden. Iemand vertelde mij dat de zuigerveren ook aan het slijten zijn want 'De zuiger gaat wel heel makkelijk op en neer'.

Gisteren wilde ik dus een testrit maken en toen viel de ketting er gelijk af, werd verteld dat deze is versleten omdat er een strak punt inzit. Nieuwe tandwielen en ketting kopen dus.
Ook viel mij weer op dat er een apart geluid uit de koppelingskant kwam terwijl ik alles had nagelopen.

Ben nu aan het kijken welke setup kwa tandwielen een beetje goed is, ik neem aan gewoon het origineel twv 26 twa 22 of 24. (?)

EDIT: of maar gewoon alsk meer geld heb hele blok reviseren

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 07 dec 2017 23:14
door Matthew
Hoi, even een update.

Inmiddels nieuwe ketting en tandwielen aangeschaft en nog wat onderdeeltjes.
Blokje loopt, start ook na een paar keer kicken moet m wel warm laten draaien.

Zit een nieuw vraagtekenveertje in maar heeft niets verholpen. Tomos blijft te lang in de 1ste versnelling hangen, heb zelfs een grotere ATW gemonteerd. Wil dit toch graag gefixt hebben.

vwb het afstellen van stationair etc laat ik het maar zo.

Nog wel een vraag, ik heb een nieuwe gashendel compleet gekocht alleen deze schiet niet terug. Kabel is goed gemonteerd, heb er wd-40 ingespoten en in de carb zit ie ook prima bij het veertje. Kan het zo zijn dat deze te lang is?

Als ik nieuwe zuigerveren koop en monteer zou dit kunnen helpen met compressie en vermogen of is dit geldverspilling.

mvg

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 08 dec 2017 20:34
door shadowranger
Het lang blijven hangen kan veroorzaakt worden door een te strakke 2e versnellingsveer. Zoals ik al eerder opmerkte dat de vorige eigenaar aan het hobby-en is geweest en misschien de veer heeft ingekort.

Re: Vraag A35 Blok

Geplaatst: 11 dec 2017 11:13
door Matthew
Bedankt voor de reactie! zal er naar kijken.