Pagina 1 van 1

verschil in krukassen

Geplaatst: 12 okt 2017 15:24
door dirk13131313
Hallo allemaal,

Kom er maar niet aan toe om eens een goede update te maken maar dat zal ik binnenkort wel even doen.
Ben een hoop verder met de Tomos maar helaas heb ik een krukas gesloopt doordat ik mijn vliegwiel los op de krukas had gezet en dat een week later vergeten was om aan te draaien. o|O

Resultaat:

Afbeelding

maar nu de vraag waarover ik geen antwoord kan vinden, ik heben A52 carter met volle krukas. nou had ik een donor a55 met een krukas welke niet vol was (zie foto)

Nu heb ik deze gewoon in mijn blokje gezet en merk ik eigenlijk geen verschil. Is hier meer bekend over?

Afbeelding

Ik weet dat krukassen opgevult worden etc. maar volgens mij helpt dat niet zozeer bij meer carterdruk maar geeft dat eerder minder cartervolume. (vaak ruim voldoende zeker op een tomos dus kan je dat missen.)

Re: verschil in krukassen

Geplaatst: 14 okt 2017 10:55
door shadowranger
Ik meen mij de herinneren dat de linker versie voor de mebraanversie was. Door de "hap" in de krukwangen kreeg je meer onderdruk voor het aanzuigen van mengsel en daardoor betere prestaties. De rechter is voor de A55 motoren (zgn. Powerblok). Deze hebben geen membraan en zit er ook geen hap in de krukwangen.

Als jij de rechter in een A52 blok hebt kan het zijn dat, in voorloop op de A55 blokken, jij een overgangsversie hebt. Als je qua prestatie geen verschil merkt is het aan jou om te kiezen welke krukas je monteert.

Re: verschil in krukassen

Geplaatst: 18 okt 2017 08:29
door ief
Sorry Shadow maar dat is precies verkeerd om. Die met hap er uit geeft juist minder onderdruk logischerwijs.

Geen idee van het hoe en waarom, ouwe vooraad of met reden?

Er is voor beide wat te zeggen, je zou kunnen denken dat de vergrote spoelers in A55 blokken maakte dat een volle kruk dat compenseerde.

Er is iets voor te zeggen dat juist de membraan versie baat heeft bij een niet volle kruk (zie mijn ervaringen, mogelijkerwijs) maar dat is een beetje gokken, meer onderdruk geeft ook meer overdruk en zonder membraan geeft dat meer terugslag door de carb maar dat is weer afhankelijk van de inlaattiming...

Ik ga weer ff een tijdje wat anders doen ;)

Re: verschil in krukassen

Geplaatst: 19 okt 2017 23:18
door dirk13131313
Bedankt voor de informatie!

Dus het doet wat met je caterdruk en zou het zo kunnen zijn dat die hap helpt bij het instromen van het mengsel vanaf het membraan door de zuiger in (rond?) BDP. Dat lijkt mij opzich vrij logisch.

Overigens het A55 blok was er een met kleine spoelers maar wel meer vlees naast het carter dan normaal.

Gr.

Re: verschil in krukassen

Geplaatst: 20 okt 2017 21:02
door ief
Toch nog ff op ingaan.

A55 blok met kleine spoelers, da's wel heel vreemd? (kan niet kloppen)

Het is verleidelijk om bij elk onderdeel te bedenken welke invloed het heeft maar dat is niet echt goed mogelijk omdat alles invloed heeft op alles.

Ja, een volle kruk geeft meer carterduk, of dat verbetering betekend is niet goed te zeggen omdat dat van vele andere factoren afhankelijk is.

Ontwerp je een nieuw blok neem je een volle kruk een regel je de druk met de ruimte er boven maar dat is een ander verhaal.

Maar mbt. wat jij zegt, je merkt geen verschil terwijl dat er wel is, of zou moeten zijn. Niet zo heel gek, zeg dat het 5 % scheeld, beter of slechter (wat al best veel is) en je hebt een tomos die 2 pk maakt dan tja.... merk je het niet.

Re: verschil in krukassen

Geplaatst: 24 okt 2017 21:15
door dirk13131313
Dank voor je antwoord ief, ik zal het als ik thuis ben nog eens nakijken misschien heb ik het verkeerd gezien, dat zal ik dit weekend laten weten.

De rede waarom ik dat dacht was vooral dat het mengsel vanuit het membraan het carter ingaat en daarbij veel meer ruimte heeft om vrij het carter in te stromen dan bij een dichte krukas. En dat die dichte dan wordt gebruikt op een cilinder zonder membraan (nieuwe type?)

Ik had er net een 65cc op gezet toen ik de krukas heb vervangen dus kan best zijn dat ik daardoor het verschil niet heb gemerkt omdat hij ook nog niet helemaal lekker was afgesteld en ik daar nog mee bezig was.

Heb trouwens ook geen idee of de blokjes 'origineel' waren of niet.

Gr,