• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt bokkend uit als je gas los laat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 dec 2017 23:45

Goede Kerstavond allemaal...

Ik ben ternauwernood thuisgekomen van het kerstdiner. Het viel me bij vertrek al op dat mijn Tomos moeilijker startte dan anders, en ik merkte ook dat zodra ik gas terugnam, de motor af leek te willen slaan. Ik dacht eerst dat dit door de kou kwam, maar toen ik na een flink stuk rijden voor het stoplicht moest stoppen, viel de motor meteen uit. Dit ging gepaard met veel bokken, dus niet op de wijze waarop je motor uitvalt als de benzine op is. Ook ging het achterwiel heel zwaar. Maar als ik vervolgens door de weerstand heen duwde, ging het achterwiel weer soepel draaien, en startte de motor ook weer. Net zoals je een oude puch (zo eentje met trappers ipv kickstart ) aanduwt. Ik hoefde niet eens hard te rennen, een paar meter lopen was genoeg. Zo ben ik toch nog thuis gekomen, maar het probleem dat zodra je stopt met gas geven de motor hortend en stotend afslaat blijft bestaan.

Het is een Tomos Standard Snor uit 2010, die ik destijds nieuw gekocht heb. Het probleem is vandaag ontstaan, en er is recentelijk NIETS veranderd aan de Tomos.

Ik hoop dat iemand op het forum weet wat er aan de hand zou kunnen zijn.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 dec 2017 07:22

Klinkt mij als een probleem met de versnellingsbak, en dan specifiek dat de motor niet wordt losgekoppeld als je stil komt te staan. Misschien is er iets mis met de naaldkoppeling in het koppelingshuis of zit er iets klem tussen 1e versnellingskoppeling en koppelinghuis.

Het kan ook een probleem met de loskoppeling van de kickstart zijn. Met name de remveer in de carteropening kan verbogen of gebroken zijn. Hierdoor kan de schuifmof die het tandwiel aandrijft om te starten blijven hangen. In sommige gevallen kan je kickstart dan ook mee gaan draaien als je rijdt. Iig zaak om dit uit te zoeken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 27 dec 2017 18:44

Bedankt voor je antwoord. Ik had al wat gegoogled, en mijn eerste idee was dat mogelijk het vraagtekenveertje gebroken is. Het lijkt er op dat ie niet in z'n vrij kan staan (stationair draaien). Als je de kickstart intrapt schiet íe gelijk al naar voren. Het was me al eerder opgevallen dat er wat vreemde klikkende geluiden hoorbaar waren als ik de brommer achteruit reed, maar ik dacht dat dit kwam door de ietwat slap hangende ketting.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 dec 2017 20:07

Vraagtekenveertje is voor de soepele overgang tussen de versnellingen en heeft niets te maken met jouw geschetste klacht(en). Bij een gebroken vraagtekenveertje zou je klachten krijgen als in "vrij" kunnen schieten bij overschakelen van 1 naar 2, in vrij blijven staan bij stilstand en/ of "hakerig" schakelen. In jouw klachtomschrijving lees ik dat de motor niet vrij komt bij stilstand, dus blijft de versnelling ingeschakeld als je niet rijdt.

Ik zou het zoeken in de kickstartremveer of koppeling (naaldkoppeling in behuizing). Het eerste kun je snel controleren door met de motor uit achteruit te lopen. Blokkeert de boel? duw de kickstart eens tegen de weerstand aan. Als je dan wel gewoon achteruit kunt lopen is het de remveer.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 27 dec 2017 20:33

De reden dat ik aan de vraagtekenveer dacht was vanwege deze omschrijving op Tomos-Parts: https://www.tomos-parts.nl/blogs/vraagt ... ngen-tomos Schokken tijdens afremmen, niet soepel in z'n vrij schakelen, etc. En het begon inderdaad met een klapperend geluid bij het achteruit lopen met de brommer.

Maar goed. De boel blokkeert inderdaad bij achteruit lopen. Bij vooruit lopen ook. Ook als ik de kickstart indruk tot de weerstand.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 27 dec 2017 20:38

Als het inderdaad de naaldkoppeling is, is dat volgens mij een duur en ingewikkeld geintje. Niet iets wat ik als relatieve leek zelf moet gaan proberen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 dec 2017 06:53

Eerst maar eens uitzoeken wat het nu precies is. Pas dan conclusies trekken en kostenanalyse erop loslaten. Ik heb geen kristallen bol. Geef slechts advies wat ik denk dat het kan zijn obv de klachtomschrijving.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 06 feb 2018 18:20

Ik kwam er zelf niet uit, dus toch maar naar een reparateur gebracht. Geen echte dealer, maar meer een hobbyist. Volgens hem was de hele koppeling in de soep gelopen, en hij heeft deze vervangen voor een gereviseerde 2e hands. Hij loopt nu weer goed. Ook voel ik geen weerstand meer als ik met de brommer aan de hand loop, met uitgeschakelde motor. Die weerstand was er altijd wel, al vanaf dag 1 dat ik 'm kocht, en ik dacht dat dit zo hoorde. Niet dus. Kennelijk is de koppeling vanaf dag 1 al niet 100% geweest

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers