• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

sproeiermaat tomos A35 bromfiets

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
dries-r
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 12 apr 2018 19:17

even een nieuw topic starten ik heb een tomos a35 uit 1993 waar ik alle keeringen op de motor vervangen heb alsook een nieuwe piston gestoken daar waar de huidige piston niet in thuis hoorde in de A5 cilinder (dus ook maar nieuwe pakkingen gestoken op spruitstuk en cilinder) hij draait nu maar blijft niet stationair draaien dit enkel als ik choke bij geef geen volledige choke want dan verzuipt hij ook direct :lol: er zit een sproeier 51 in na wat opzoekwerk zou hier eigenlijk een sproeier 53 in-moeten voor een bromfiets (45km/h) klopt dit is dit dan de standaard maat wat alles is origineel aan dit tomosje iemand die mij de correcte sproeiermaat kan zegen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2018 09:54

Punten, komma's en andere leestekens gebruiken aub. Dat leest prettiger.

Vwb je vraag (sproeiermaat), dat is niet exact te zeggen, aangezien elke motor anders kan reageren en de carburateur net even anders is afgewerkt waardoor er een andere maat sproeier in moet. Je geeft niet aan welk merk/ type carburateur je hebt, alleen op basis van de A5 cilinder (membraan) hou ik het voorlopig op de Dellortho SHA. Nu gaat het nog om het type (14/9, 14/12), waarbij de eerste een snorfietsversie is en de 2e een bromversie.

Sproeier 49-51 zou in de 14/9 kunnen, voor de 14/12 hebben we altijd tussen de 52 en 55 gehad (afhankelijk van type luchtfilter). Is er met de Tomos te rijden? Heb je al eens 2 kilometer volgas gereden en daarna de kleur van de bougie elektroden gecheckt? Wanneer de sproeier te klein is zou dit een lichte/ wittige electrode geven (overigens per bougie hittegraad verschillend, dus zorg er ook voor dat je de juiste hittegraad hebt). Op basis hiervan weet je of je sproeier klopt of moet wijzigen. Zie ook de werkplaatshandleidingen in onze wiki

Het stationair draaien kun je afstellen met de schroef aan de zijkant wanneer de motor lekker op temperatuur is. Check ook op valse lucht!!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

dries-r
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 15 apr 2018 18:38

valse lucht is niet mogelijk omdat elke keering en dichting vervangen. was het gaat hem om een Dellortho SHA. 14/12 die onder het frame zit zeg maar niet aan de zijkant zoals de modernere tomosjes. maar nu licht het blok uit elkaar omdat krukas spie losgekomen terwijl hij stond te draaien en deze niet meer degelijk zijn centreer punt heeft gaat er een nieuwe krukas in van top racing

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers