Pagina 1 van 1

variabel toerental stationair

Geplaatst: 09 mar 2019 15:59
door blueridder
Tijdens het starten van de tomos - blok na 2009 - valt op dat het toerental stationair variabel op en neer gaat i.p.v. mooi gelijk blijft. sproeier maat 49, alle pakkingen vervangen en gecontroleerd.

kan dit te maken hebben met de:
stationair schroef?
gasschuif stand?
overgang carberateur / luchtfilter? Hierop zit de zwarte aanzuig rubber welke in het zwarte orgi. luchtfilterhuis gaat. Er zit geen andere aansluiting tussen.

https://youtu.be/g9ne6oy3C3w
https://youtu.be/NLcJ1HDCWe8

bedankt voor reacties en meedenken

grt

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 09 mar 2019 18:03
door fons716
Valse lucht tussen carb en spruitstuk of gasschuifdeksel al gecontroleerd.

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 09 mar 2019 18:30
door shadowranger
"Zagen" van de motor kan idd duiden op valse lucht, net te kleine sproeier, verstopt stationair gaatje (al dan niet icm stationair afstelling) of vertoorde benzinetoevoer

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 09 mar 2019 22:59
door blueridder
dank
stationair gaatje is betreft dit het messing vertikaal pijpje in de carberateur met de 2 gaatjes?
nieuwe sproeiers besteld.50 tm 52

grt

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 10 mar 2019 00:10
door fons716
Stationair gaatjes zit in het huis, onder de messing buis, gaatjes is erg klein en kun je met 1 draadje uit een staalborstel schoon raggen, of met compressor door blazen.

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 10 mar 2019 11:12
door blueridder
dank,
gaatje gevonden, doorgeprikt.
Stationair is verbeterd.
Tijdens het rijden in de buurt valt hij op een gegeven moment uit.

* stationair loopt hij op de middenbok.
* wil je vertrekken, zodra je gas wil geven valt hij uit.
* daarna 2x kicken alvorens hij aanslaat.
* bougie gecontroleerd blauwe vonk, ook met nieuwe bougie.
* sproeier is 49, bougie droog en begint koffiebruin te worden.

ik wordt gek

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 10 mar 2019 12:40
door fons716
Het lijkt erop dat de benzine aanvoer te langzaam is.
Loopt de benzinekraan wel constant goed door.
Zeefje in de carb goed schoon achter de aansluiting van de benzine slang.
Of de vlotter in de carb zakt niet goed waardoor er te weinig aanvoer is.
Of messing vertikaal pijpje in de carberateur met de 2 gaatjes zit verstopt.

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 10 mar 2019 13:17
door blueridder
dank je,
* benzine kraan loopt door, nieuwe filter
* filter aansluiting benzine slang schoon
* benzinebakje zit vol benzine
* vertikaal pijpje gaatjs schoon geragerd met sproeiervijltjes

Tijdens het weer opnieuw afbouwen en opbouwen zie ik het volgende:
* Rode draad electrische ontsteking ligt op een stukje bloot?
* Nieuwe rode draad gemaakt en starten
* aansluiting luchtfilter / carburateur verbeterd, luchtfilterbuis zat verkeerd gemonteerd

RIjden.
* Starten gaat goed
* Bij optrekken en overgang koppeling stottert hij even, daarna is het weg
* Als blok warm wordt valt hij uit en is niet te starten
* Na afkoeling is die er weer
* Stationair loopt hij wel

mogelijke probleem?
* sproeier te klein? Bougie kleurt goed en is droog
* zuigerveren ?
* krukaskeerringen?
* brandstof?
* ?????

alvast dank voor meedenken

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 10 mar 2019 14:07
door fons716
Als hij koud op sproeier 49 aardig loopt dan kan hij niet veel te klein zijn, hooguit 1 of 2 maatjes maar dan valt hij zeker niet uit als hij warm wordt....tenzij hij warm valse lucht gaat trekken.
Als hij warm wordt en uitvalt, bougie dop van de kabel draaien en testen of je een vonk van 8 a 10 mm kunt trekken, lukt dit niet dan vonk de bougie niet onder compressie (voor een overbrugging van 1 mm in de buitenlucht heb je globaal 1000 volt nodig, onder druk-compressie tig keer meer)
Je kun ook nog testen om de bougie ff op 0,3 mm te zetten, heb je veel minder spanning nodig om te vonken.

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 12 mar 2019 07:38
door blueridder
Hoop morgen hierop terug te komen.

Re: variabel toerental stationair

Geplaatst: 14 mar 2019 07:36
door blueridder
Na de snor meegenomen te hebben naar school zijn de volgende aspecten doorlopen en gevonden

* Onsteking aan de osciliscoop, geen afwijkingen te zien
* Luchtfilter eraf en laten bollen en rijden op de parkeerplaats, trekt goed
* Spoeier 49 naar 50, loopt niet, dus 49 terug
* Luchtfilter erop tijdens het bollen, valt uit
* Weer aangekickt en nogmaals luchtfilter erop, valt uit.

Oorzaak, de luchtfilterbus welke was ingekort komt tegen het luchtfilter aan en sluit de toevoer af.

* Luchtfilterbuis afgesneden / verwijderd, bollen.
* Na flink op het gas getrapt te hebben blijft hij bollen.
* Bougie koffiebruin

Nu weer in elkaar zetten en vrij geven voor de gebruiker
Dank voor meedenken en tot een volgende keer, met andere uitdagingnen


grt