Pagina 1 van 1

Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 08 aug 2019 12:03
door Jojo
Ik heb een vraag over mijn koppeling:
Hoe lang horen de veertjes van de 1e en 2e versnelling standaard te zijn?
Het volgende probleem doet zich namelijk voor: wanneer ik gas geef, slaat mijn brommer de 1e versnelling over. (En pakt de 2e versnelling niet want die maakt dan veel te veel toeren om grip te krijgen op een stilstaande koppeling)

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 10 aug 2019 10:27
door shadowranger
Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 10 aug 2019 12:36
door fons716
Koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Controleer de eerste koppeling maar want zoals gezegd kan hij de eerste versnelling niet over slaan, dus eerste koppeling grijpt niet aan en je komt niet vooruit.
Kom je wel vooruit maar gaat hij niet harden dan 10 km/h dan schakelt hij niet over naar de 2e versnelling.

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 12 aug 2019 14:53
door Jojo
Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Wanneer ik weg wil rijden, slipt de koppeling (of grijpt helemaal niet aan) tot ik 10km/u bereik door mee te rennen, dan pas merk ik dat hij pakt.

Als ik tijdens het rijden genoeg afrem, dat de 2e versnelling aan blijft, geen probleem. Dan rij ik zo verder.

Wanneer ik verder rem, grijpt niks aan tot ik weer mee ren.

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 12 aug 2019 14:54
door Jojo
Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Wanneer ik weg wil rijden, slipt de koppeling (of grijpt helemaal niet aan) tot ik 10km/u bereik door mee te rennen, dan pas merk ik dat hij pakt.

Als ik tijdens het rijden genoeg afrem, dat de 2e versnelling aan blijft, geen probleem. Dan rij ik zo verder.

Wanneer ik verder rem, grijpt niks aan tot ik weer mee ren.

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 12 aug 2019 14:55
door Jojo
Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Wanneer ik weg wil rijden, slipt de koppeling (of grijpt helemaal niet aan) tot ik 10km/u bereik door mee te rennen, dan pas merk ik dat hij pakt.

Als ik tijdens het rijden genoeg afrem, dat de 2e versnelling aan blijft, geen probleem. Dan rij ik zo verder.

Wanneer ik verder rem, grijpt niks aan tot ik weer mee ren.
Daarbij, heb ik de originele veertjes. Niet ingekort oid, vandaar de vraag. (De vorige eigenaar van deze brommer heeft meer gesloopt dan goed gedaan, dacht dat t aan zijn werk lag)

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 12 aug 2019 15:45
door fons716
Als je mee moet rennen om te kunnen rijden werkt je eerste koppeling niet, zo simpel is het.
Dus eerste koppeling checken.

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 12 aug 2019 16:12
door Jojo
Als je mee moet rennen om te kunnen rijden werkt je eerste koppeling niet, zo simpel is het.
Dus eerste koppeling checken.
Haha ja dat zeg ik dus, maar met nieuwe veer en schoentjes doet ie het nog steeds (niet)

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 12 aug 2019 18:52
door shadowranger
Check even de vraagtekenveer of deze goed gemonteerd zit. Zo te horen lijkt deze verkeerd te zitten omdat de rollenkooi de 1e versnelling niet meepakt.

Even ervan uitgaande dat de kooi wel goed zit: de veer moet ingehaakt zijn op 90 graden links van de pen op de kooiring op het 1e versnellingstandwiel. Dan tegen de klok in (linksom dus) de veer achter de pen haken. Dan moet de 1e versnelling het doen. Check even de wiki op het forum onder "vraagtekenveer vervangen"..

Koppeling zal idd niet het probleem zijn.

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 13 aug 2019 15:34
door Jojo
Check even de vraagtekenveer of deze goed gemonteerd zit. Zo te horen lijkt deze verkeerd te zitten omdat de rollenkooi de 1e versnelling niet meepakt.

Even ervan uitgaande dat de kooi wel goed zit: de veer moet ingehaakt zijn op 90 graden links van de pen op de kooiring op het 1e versnellingstandwiel. Dan tegen de klok in (linksom dus) de veer achter de pen haken. Dan moet de 1e versnelling het doen. Check even de wiki op het forum onder "vraagtekenveer vervangen"..

Koppeling zal idd niet het probleem zijn.
De kooi zat sowieso niet goed, want de veer paste in eerste instantie niet. Is de 90 graden ten opzichte van de pen boven of onder?

Re: Koppeling (veertjes)

Geplaatst: 13 aug 2019 20:33
door shadowranger
Pen boven houden. Dan zit t gaatje voor de veer tov de positie van de pen links op ongeveer 90 graden (of horizontaal gezien). Veer zit tegen de klok in gemonteerd. Als je de veer ervoor houdt zie je het wel hoe die moet zitten. In de wiki zie je ook foto's . Misschien maakt dat t makkelijker en begrijpelijker

Als je de kooi moet verdraaien is het handig om de seegerring(en) weg te nemen en dan de kooi op de juiste positie te zetten. Een speciale tang heb je hier wel voor nodig.