Pagina 1 van 1

Tomos heeft geen vermogen

Geplaatst: 29 aug 2019 18:32
door michiel283
Dag allemaal,

Ik heb een oude Tomos Flexer. Nu wilde ik laatst dit blok overzetten naar een andere Tomos (S25) omdat deze toen nog erg lekker liep. Nu was mijn originele cilinder nogal verroest en had ik nog een DMP 65CC cilinder liggen met zuiger e.d. Nu heb ik dus alles bij elkaar, maar nu start hij alleen als ik het gas vol open houd. Als ik m los laat valt hij ook weer uit. Terwijl ik het gas in houd draait het wiel nauwelijks. Ik heb een SHA 1515 carburetteur met een 68 sproeier. Alle pakkingen in de cilinder heb ik vandaag vervangen. Daarbij heb ik ook de krukaskeeringen vervangen omdat er best veel olie op de ketting zat. Ik heb nog andere carburetteurs liggen: 14.9B en 14.9P.

Wie kan mij helpen?

Re: Tomos heeft geen vermogen

Geplaatst: 29 aug 2019 19:10
door fons716
Is het membraan nog netjes zodat hij goed sluit.(testen door aan het spruitstuk te zuigen)
Sproeier 68 moet aardig kloppen in een originele dellorto 15/15.

Je kunt ook even een 14/9 proberen met sproeier bv 54, dan weet je of het in de carb zit.

Olie op de ketting heeft niets met de krukas keerringen te maken.

Re: Tomos heeft geen vermogen

Geplaatst: 30 aug 2019 00:29
door michiel283
Is het membraan nog netjes zodat hij goed sluit.(testen door aan het spruitstuk te zuigen)
Sproeier 68 moet aardig kloppen in een originele dellorto 15/15.

Je kunt ook even een 14/9 proberen met sproeier bv 54, dan weet je of het in de carb zit.

Olie op de ketting heeft niets met de krukas keerringen te maken.
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga morgen het membraan testen en een andere carb proberen.

Ik had de krukaskeering vervangen omdat ik op het forum las dat dat de oorzaak kon zijn van een laag vermogen. Ik had nog een setje keeringen liggen, dus heb ze meteen allemaal verwisseld.

Ik zie trouwens ook een beetje witte rook uit het verroeste gedeelte van het begin van de uitlaat komen. Zou dit misschien een laag vermogen kunnen veroorzaken?

Re: Tomos heeft geen vermogen

Geplaatst: 30 aug 2019 08:54
door fons716
Als een uitlaat ergens iets lekt moet hij gewoon goed lopen.
Alleen witte rook is raar, atf olie rookt wit en jij hebt de krukas keerringen vervangen.
Keerring aan de koppelings kant is wat lastiger monteren omdat de krukas niet taps is en je gemakkelijk de keerring kunt beschadigen.
Niets beschadigd met het verwijderen van de oude keerringen, anders lekt de nieuwe keerring.