• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos trekt koud erg slecht / niet op

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
bckslsh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bckslsh » 03 sep 2019 12:03

Hallo,

Hierbij mijn eerste forum post! ;)
Ik heb vorige week een 2e hands Tomos Quadro e-start uit 2005 gekocht (3K KM op de teller). Tijdens het proefritje (het was wel 33 graden buiten) reed hij soepel en trok hij vlot koud op.

De vorige eigenaar vertelde mij dat hij nog nooit de ATF olie vervangen had en dit leek me dan ook een goeie om direct te doen. Ik heb bij de lokale Shell Shell Spirax S2 ATF AX gekocht. Sinds gisteren (18 graden buiten) trekt hij opeens mega slecht op. Pas wanneer de Tomos wat warmer is (na 1-2 minuten rijden) trekt hij lekker door. Toen ik het luchtfilter demonteerde om de olie bij te vullen zag ik ook een plasje onderin de carburateur liggen.

Ik merk daarnaast dat als ik vanuit een aardige snelheid het gas volledig loslaat ik ietwat schokkend uitrol (het is niet extreem, licht voelbaar), is dit normaal?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen / weten jullie wat de mogelijke oorzaak kan zijn van het langzaam optrekken! :)

Groeten

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 sep 2019 13:23

Een tomos heeft geen injectie en een computer om bij verschillende temperaturen de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten, een carburateur stel je daarom ook dus af als het blokje op bedrijfstemperatuur is....koud 2 min goed lopen heeft geen zin.
Wat soms wel scheelt bij een warme zomers is een kleinere sproeier te monteren (1 maatje kleiner) na de zomer weer de oude sproeier terug plaatsen.

Dat heeft allemaal te maken met de temperatuur en luchtvochtigheid van de buitenlucht...door warme lucht vermindert de absolute hoeveelheid zuurstof die per zuigerslag naar binnen gezogen wordt, simpelweg omdat warme lucht een geringere dichtheid heeft, en er dus per zuigerslag in totaal een geringere hoeveelheid luchtmoleculen in de cilinder komen....minder zuurstof betekend dus ook minder benzine voor de ideale verbranding.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 04 sep 2019 10:02

Goed uitgelegd Fons!
Dat plasje in je carburateur is motor olie.
Op de een of andere manier komt er toch wat benzine-lucht-mengsel aan de inlaatzijde terecht bij deze carburateurs, de benzine verdampt snel en wordt aangezogen, de olie daarin blijft achter.
Als je nog eens goed kijkt zie je een klein buisje zitten (als alles nog aanwezig is ) die deze olie op kan zuigen naar de venturiebuis (de inlaat), een beetje blijft achter.
Wat een oorzaak kan zijn voor slecht optrekken bij koude motor, maar ook slecht starten zonder choke, ook als het niet koud is of inhouden bij gas geven bij koude motor: een verstopte uitlaat.
Vooral bij het starten kan de motor de uitlaatgassen niet kwijt en lekken die naar de aanzuigslag ipv door de uitlaat naar buiten.
Het gevolg is dat er veel te weinig vers benzine-lucht-mengsel wordt aangezogen, op de choke kom er wat meer.
Hetzelfde effect krijg je als je bij stationair draaien je vinger op de uitlaat houdt, motor stopt (tenzij er van alles lek is).
Eenmaal op temperatuur merk je er weinig van, komt ook omdat het heel geleidelijk gaat.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 sep 2019 13:04

Dat plasje olie bij het rubber van het luchtfilter is normaal, als het membraan sluit druk hij het mengsel wat nog in het spruitstuk en carb zit iets terug.

bckslsh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bckslsh » 06 sep 2019 23:47

Hartelijk dank voor alle reacties, ik ben weer een stuk wijzer geworden :) ik ga er verder van uit dat alle 'problemen' waar ik mee te maken heb gewoon horen bij de Tomos. In ieder geval fijn voor mijn eigen geruststelling. Dank!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers