Pagina 1 van 1
orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 08 apr 2020 14:41
door Tomos_s25
Hoi allen,
Sinds vorige week heb ik een tomos s25 aangeschaft. Deze tomos rijdt nu ongeveer 42, maar dat wil ik terug brengen tot de 35 ongeveer. Bij de aankoop werd er mij verteld dat de luchtfilter eraf gehaald is en de demper in de uitlaat verkort.
Nu heb ik een aantal vragen hoe en waar ik dit het beste mee kan doen.
- is dit de orginele carburateur? (delfort SHA 14/9 p)
en zoals te zien mist deze zijn luchtfilter onder het frame (er zit wel een gaasfilter in de carburateur).
- weet iemand of waar je deze filter kan bestellen?
- en wat zijn de gevolgen als deze erop gemonteerd zouden worden? (met snelheid)
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 08 apr 2020 19:15
door shadowranger
Als deze recht achter de cilinder zit denk ik dat je alleen het aansluitrubber mist tussen carburateur en geruisbox (geen filter, want dat is het gaasfilter al). Zit er geen ruisbox in je frame dan heeft er een kapje op gezeten en een klembeugeltje zoals deze:
Anders is het met onderdeel 18 (samen met 20) tussen het frame achter de carburateur:
Ronde aansluiting op ruisbox:
Ovale aansluiting op ruisbox:
Vwb je vraag mbt de carburateur of deze origineel is, is zo vanaf foto moeilijk te beoordelen. Maar als je verder geen problemen hebt en de Tomos goed rijdt zou het best origineel kunnen zijn. Imitatie is meestal slecht af te stellen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 08 apr 2020 19:32
door Tomos_s25
Okee dankjewel! Dan ga ik dat proberen.
Hij rijdt inderdaad goed, alleen merk ik wel dat als hij rond de 20 rijdt een beetje hapert naar mijn idee. Maar daar moet ik nog even goed achter komen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 09 apr 2020 14:51
door Tomos_s25
Als deze recht achter de cilinder zit denk ik dat je alleen het aansluitrubber mist tussen carburateur en geruisbox (geen filter, want dat is het gaasfilter al). Zit er geen ruisbox in je frame dan heeft er een kapje op gezeten en een klembeugeltje zoals deze:
Anders is het met onderdeel 18 (samen met 20) tussen het frame achter de carburateur:
Ronde aansluiting op ruisbox:
Ovale aansluiting op ruisbox:
Vwb je vraag mbt de carburateur of deze origineel is, is zo vanaf foto moeilijk te beoordelen. Maar als je verder geen problemen hebt en de Tomos goed rijdt zou het best origineel kunnen zijn. Imitatie is meestal slecht af te stellen.
Ik heb zojuist de originele demper gemonteerd en rijdt nu 40 ipv 42.
Zal de snelheid nog verder zakken wanneer ik het kunststof kapje (1e foto) bij de luchtinlaat monteer of heeft dit vrijwel geen invloed?
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 09 apr 2020 18:51
door shadowranger
Bijna niet. Welk achtertandwiel zit erop (aantal tanden)?
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 09 apr 2020 19:04
door Tomos_s25
Bijna niet. Welk achtertandwiel zit erop (aantal tanden)?
28 tanden achter, voor durf ik het niet te zeggen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 09 apr 2020 19:48
door shadowranger
Voor kan niet anders dan 26 zijn. Het achtertandwiel is bij een snorfiets origineel 31. Per tand heb je een snelheidsverschil van ongeveer 4 km/uur. In jouw geval zou dat dus 10-12 km/uur schelen, wat uitkomt op de normale snorfietssnelheid.
De uitlaat, is dat een speedy met dikke(re) bocht en zonder slinger onder het blok door? Dan is dat een bromversie of opvoeruitlaat waarmee je harder kan rijden. Als je verder geen klachten hebt kun je nu zoals hij is rijden en minder gasgeven. Als je niet bij een rollenbankcontrole door de mand wil vallen kun je een andere uitlaat monteren (met meer geknepen buis) of tandwiel achter wisselen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 10 apr 2020 12:24
door Tomos_s25
Voor kan niet anders dan 26 zijn. Het achtertandwiel is bij een snorfiets origineel 31. Per tand heb je een snelheidsverschil van ongeveer 4 km/uur. In jouw geval zou dat dus 10-12 km/uur schelen, wat uitkomt op de normale snorfietssnelheid.
De uitlaat, is dat een speedy met dikke(re) bocht en zonder slinger onder het blok door? Dan is dat een bromversie of opvoeruitlaat waarmee je harder kan rijden. Als je verder geen klachten hebt kun je nu zoals hij is rijden en minder gasgeven. Als je niet bij een rollenbankcontrole door de mand wil vallen kun je een andere uitlaat monteren (met meer geknepen buis) of tandwiel achter wisselen.
Ik heb nu de originele uitlaat er onder hangen met die slinger erin.
Als ik het tandwiel wil laten zitten, is het begrenzen dan mogelijk door alleen bij de uitlaat verder te knijpen. Of moet er dan meer worden afgesteld of verandert worden?
en zo ja, wat moet er dan verandert worden?
Of wat zou jij doen om zonder teveel moeite de snelheid te begrenzen naar 35 km/u?
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 10 apr 2020 13:01
door fons716
Hoe heb jij de snelheid gemeten want bij 40 km/h draait hij 7278,33 toeren, dat lukt echt niet met een snor uitlaat.
Achtertandwiel scheelt geen 4 km/h met 1 tandje meer of minder, bij 7278,33 toeren zou hij met tw 31 volgens jaap puch calculator 36,13 km/h lopen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 10 apr 2020 19:49
door Tomos_s25
Hoe heb jij de snelheid gemeten want bij 40 km/h draait hij 7278,33 toeren, dat lukt echt niet met een snor uitlaat.
Achtertandwiel scheelt geen 4 km/h met 1 tandje meer of minder, bij 7278,33 toeren zou hij met tw 31 volgens jaap puch calculator 36,13 km/h lopen.
Ik heb de snelheid gemeten met gps en mijn uitlaat is precies hetzelfde als een originele uitlaat (
https://www.k-parts.nl/uitlaat-tomos-a3 ... iIQAvD_BwE).
Zou er dan iets anders gedaan zijn aan de motor zelf?
Zo ja, hoe zou ik dat kunnen zien dan?
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 11 apr 2020 22:23
door fons716
Dan is de uitlaat poort misschien breder en omhoog gevijld-gefreesd.
Welke nummers staan er op de carb?
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 12 apr 2020 14:41
door Tomos_s25
Dan is de uitlaat poort misschien breder en omhoog gevijld-gefreesd.
Welke nummers staan er op de carb?
Dan ga ik daar een keer naar kijken. Op mijn carb staat delfort SHA 14/9.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 12 apr 2020 22:41
door fons716
Dat is een std snor carb, opmeten met een schuifmaat want hij kan ook uitgeboord zijn, of een boor van 9 mm passen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 21 apr 2020 15:32
door Tomos_s25
Dat is een std snor carb, opmeten met een schuifmaat want hij kan ook uitgeboord zijn, of een boor van 9 mm passen.
Er is niks aan mijn carburateur verandert en mijn uitlaat is helemaal standaard. De enige aanpassing die ik kan vinden aan mijn tomos is de het achtertandwiel. Deze heeft nu 28 tanden.
Ik snap maar niet waardoor mijn tomos 42 kan lopen en erg snel optrekt.
Iemand enig idee wat voor aanpassing er gedaan kunnen zijn?
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 21 apr 2020 19:23
door shadowranger
Ontsteking naar bromstand, kop gevlakt en begrenzers eruit (doorlaatbeperking busje in spruitstuk,), standaard "look" uitlaat (zgn. Speedy) die een grotere doorlaat heeft dan een standaard snoruitlaat of een originele bromuitlaat. Je geeft in je eerste post al aan dat de vorige eigenaar de demper heeft ingekort. Dat valt is al onder het ontgrenzen van de uitlaat. De vraag is alleen tot hoever is deze ingekort.
28 tanden achter is een relatief licht verzet en kan je Tomos redelijk snel optrekken. Met de voorgenoemde zaken (kop, uitlaat, spruitstuk, ontsteking, etc) kan je dan ook simpel een snorfiets harder laten lopen.
Re: orginele luchtfilter en carburateur
Geplaatst: 27 apr 2020 01:41
door bromscoot
En een bromzuiger niet te vergeten met extra ovale spoel kanalen.