Pagina 1 van 1

a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 14 feb 2022 19:01
door esso
Korte beschrijving van je probleem: a35 slecht nar zijn 2de versnelling
Wanneer ontstond het probleem: bij aankoop
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): geen, helemaal origineel
Type tomos (brom of snor) en model: Youngster 2005
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): fabrieks setup.


Nadat mijn dochter een youngster (2005) kocht maar even goed aan de onderhoud. Nu ben ik meer van de oude Vespa’s maar de “ leesbare” Tomos techniek maakt het toch heel leuk knutselen.

Schakelen naar zijn 2 bij 25 op de teller (volgens mij is die 25 in werkelijkheid lager) gaat ie naar zijn 2 en tuft ie door. Maar alleen als hij warm is . Als ie koud is dan blijven we in zijn 1 hangen op 25k/m per uur. Toeren klinken netjes “hoog”. Als het dus warmer is lijkt het beter te gaan maar heel happy word ik er nog niet van. Hij schakelt niet elke keer lekker door.

Dus de bak maar even open (werd toch tijd voor nieuwe olie). En de vraagteken veer kwam me in delen tegemoet. Deze meteen vervangen en nieuwe olie erin. Ondanks dat geen succes. Eerder nog wat slechter dan beter met de nieuwe olie. Ook na een km of 30 a 40 tuffen geen verschil.

Ook toen de bak open was maar even de koppeling bekeken. Van de eerste versnelling 1 stukje “kurk” wat minder de andere 2 nog top. 2de versnelling nog helemaal goed !

Verder dus geen issues. Als hij eenmaal in zijn 2 zit tuft ie lekker door (ja ja het niet als een 80’s vespa) met 45 op de teller. (Wat een 40 volgens mij GPS is) en pruttelt lekker door.


- Vraagtekenveer vervangen. (/geplaatst)
- goeie atf olie zit erin.
- Olie tot aan de “nippel” dus zeker niet te veel
- brommer trekt vol weg in zijn 1; geen problemen
- brommer helemaal 49cc origineel.
- carb helemaal schoon en voorzien van nieuwe pakkingen etc.


De forums bij langs gelopen en ik kom dit issue veel tegen. Maar moet ik dit nu zoeken in de iets versleten 1ste versnelling (op 1 koppeling segment, maar dus geen issues in zijn 1).


Waar ik aan zit te denken:

- veer in zijn 2de versnelling is niet goed en grijpt te laat in (veer te kort ?) . Deze veer voor een nieuwe vervangen.
- of hebben we het hier toch over toeren/snelheid (/trekkracht)

Wie o wie kan me nog een ideetje geven ?

Groeten en alvast dank voor het meedenken.

Esso

Re: a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 14 feb 2022 22:55
door fons716
Er zit lengte verschil in de veren van de koppeling, nieuw zit er wat rode of groene verf op de veer....verf kan er door de jaren heen eraf zijn dus wordt het de veren opmeten.

koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Innesteling van de rollenkooi kan ook het probleem zijn, rollen moeten dan als het ware een drempeltje op....is met een Dremel weg te schuren.

Re: a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 15 feb 2022 09:24
door esso
Fons,

bedankt voor je snelle reactie

bedankt voor je reactie. Ik heb nog een "reserve" complete koppeling op de kop getikt. De brom niet hier meer staan (met dochter mee) dus zal die koppeling eens bekijken "klaarmaken" en tzt wisselen.

Re: a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 15 feb 2022 11:31
door fons716
Als je de koppeling toch eruit hebt zou ik de kooi ook checken omdat het niet veel werk is.
https://wiki.tomosforum.nl/index.php?ti ... _repareren

Re: a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 15 feb 2022 12:56
door esso
Fons, ja ik liep net tegen dat wiki artikel op, niet dat ik het wiki artikel helemaal snap (nu ik het lees) maar dat komt wel als ik de Brommer hier weer heb staan (ik ben wat visueel ingesteld ;-) . ) en alles weer open heb.

thanks.

Re: a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 15 feb 2022 20:09
door fons716
Hier lopen de rollen in, als daar een kuitje in zit moeten ze dus een drempeltje over om te schakelen.
Afbeelding

Re: a35 slecht naar zijn 2.

Geplaatst: 25 feb 2022 23:54
door esso
Gelukt,

de brom stond vandaag weer in de schuur, en de onderdelen lagen klaar. Dus nieuwe koppelingsveer op de 1ste versnelling, een nieuwe koppelingsveer op de 2de versnelling. nieuwe drukveer koppeling tussen de 1ste versnelling (die had ik los liggen dus meteen maar vervangen) en zoals @fons716 aangaf ook de kooi een inspectie gegeven. Leuk om nu ook te weten hoe dat in elkaar zit. De dremel er bij, niet erge veel te zien maar op een plek toch wat innesteling. Dus even alles goed bekijken en bijgewerkt. Alles weer in elkaar en hopa. Probleem opgelost. Netjes tussen 20 en 25 in een keer door naar zijn 2. Tevens dank van mijn dochter allemaal.