Pagina 1 van 1

Hogere topsnelheid bereiken

Geplaatst: 03 nov 2022 12:58
door halbew
Goedemiddag,

Ik heb een Tomos Quadro E-Start uit 2011 waarmee ik een hogere top probeer te halen.

Specs:
Tecno Circuit uitlaat
Standaard 50cc cilinder en snor zuiger
Bromkop
Ontsteking op bromstand
14mm Spruitstuk
15/15 Carburateur
Sproeier 66 (lager dan 62 slaat ie af)
Powerfilter
Twv 26 voor/24 achter

Trekt nog aardig, maar de top ligt slechts rond de 52 op de teller (met een hoop lawaai).. Wat ik zelf vrij laag vind voor de setup..

Ik ga denk ik nog een 22t atw zetten, maar daarmee zal de topsnelheid in gunstigste geval 4 a 5 km toenemen...

Ik weet dat de Tecno Circuit voornamelijk trekkracht geeft en weinig topsnelheid, maar is 52 op de teller niet erg laag voor mijn setup? Doe ik iets verkeerd? Ik hoop 60 te halen, iemand tips?

Alvast bedankt voor je reactie!

Re: Hogere topsnelheid bereiken

Geplaatst: 03 nov 2022 18:28
door fons716
Brom kop vlakken zodat het opstaand randje helemaal weg is en een dikke voetpakking van minimaal 1,5mm dik monteren dan gaan de spoelpoorten bijna helemaal open....is een foutje in de originele A5 cilinder.
En sleuven in de zuiger maken, of brom zuiger monteren.

Re: Hogere topsnelheid bereiken

Geplaatst: 03 nov 2022 19:40
door halbew
Scheelt een zuiger met sleuven dan echt zo veel? De bromboer zei namelijk dat dat niet veel verschil maakt..

Re: Hogere topsnelheid bereiken

Geplaatst: 03 nov 2022 22:09
door Richfart
Persoonlijk heb ik niet een groot verschil gemerkt toen ik mijn snorzuiger voor een bromzuiger heb omgewisseld. Wellicht dat het een groter verschil maakt als je een kleinere carburateur hebt en op die manier voor een langere tijd mengsel kan aanzuigen. Maar als je de voetpakking aan wilt pakken dan is het niet veel extra moeite/kosten om de zuiger te vervangen. Het proberen waard.

Re: Hogere topsnelheid bereiken

Geplaatst: 03 nov 2022 22:34
door fons716
Zonder sleuven is een begrenzing voor de inlaattijd, de inlaat is dan maar heel kort open....dus de cilinder wordt slecht gevuld met het benzine lucht mengsel....met sleuven heb je een betere cilinder vulling omdat de inlaat veel langer open is...hij trekt dan beter en heeft een iets hogere topsnelheid.

Een voetpakking van 1,5mm zorgt ervoor de spoelpoorten en uitlaatpoort langer open zijn, ik heb die pakking toen zelf gesneden maar je kunt ook een std en een dikke op elkaar leggen dan heb je 1,4mm.

https://www.tomos-parts.nl/voetpakking-tomos-a35-1mm
https://www.tomos-parts.nl/voetpakking- ... 5-t-m-2007