Pagina 1 van 1

Omkeuren

Geplaatst: 20 jan 2023 22:38
door sanderrr
Ik heb sinds twee weken een 2015 Tomos A35 (blauw kenteken) die ik graag wil laten overkeuren naar geel, alleen gaat mijn kennis niet zover en lees ik veel verschillende dingen op het internet. Daarom weet ik geen antwoord op de volgende aspecten, hopelijk kunnen jullie daarbij helpen:

Bij aanschaf heb ik er een 26mm std snel (speedy) onder laten zetten. Daardoor rijdt hij nu al gemakkelijk 35km/h en zelfs 40 km/h met wind mee (draait wel veel toeren dan, gps gemeten). Echter moet hij wel harder lopen om hem naar geel te krijgen, en daar begint vraag een.

-Ik lees veel over dat het handig is om de 14/9 carburateur te vervangen voor de 14/12 (brom) carburateur. Nou is dit mogelijk, maar als ik het goed begrijp moet dan ook je spruitstuk worden vervangen. Dat schijnt een onmogelijke klus te zijn, tenzij je het blok eronder vandaan haalt. En voor zover ik begrijp heeft de carburateur vervangen en het spuitstuk standaard laten geen enkel effect en dus weggegooid geld. Hier zou ik graag meer duidelijkheid over willen hebben.

-En, even van uitgaande dat je de 14/9 laat zitten, is het niet handig om naar een 26/22 tandwielen setup te gaan omdat dat gewoon te zwaar wordt dan. Nou wil ik er een hogedrukkop op zetten om wat trekkracht te winnen, maar dan is een 26/22 nog steeds te zwaar. Daarom vraag ik mij af: als ik alleen een hogedrukkop plaats en naar tandwielen 26/26 ga, houd ik dan nog wel wat trekkracht over? Want dan zal die de 45 wel moeten halen zo gok ik.

-Misschien een domme vraag als laatste: is een hogedrukkop van buiten te herkennen? Het hele blok is zwart, dus ik wil ook een zwarte kop. De reden waarom ik hem standaard wil laten lijken is omdat hij nog heel nieuw is (2015), er nog geen krasje opzit en er maar 3000km op de teller staat. Vind het zonder om hem te visueel te verkrachten :)

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 11:02
door Richfart
Zolang je brommer minimaal 35km/h (maximaal 54km/h) rijd op de rollenbank (ik weet niet eens of ze dat bij iedere brommerzaak testen, wel bij het rdw) dan is je snorfiets een brommer. Zolang hij natuurlijk aan alle andere eisen voldoet. Kan best zijn dat ze dit zelf testen met een gps app in de zak en een rondje rijden.

Een 14/12 carburateur zal je voornamelijk helpen met sneller op top snelheid komen. Op de snorfietsen is de inlaat ook begrenst. Er zit namelijk een metalen bus in die de inlaat verkleind naar 9mm. Deze kun je er uithalen met bijvoorbeeld een boutje en moertje (zit niet super vast) Makkelijkste is wel dat je de inlaat van het blok verwijderd en daarvoor is het inderdaad makkelijk om het blok onder de brommer weg te halen (klinkt uitdagend maar is vrij eenvoudig, kost alleen wat tijd). Houd er dan rekening mee dat je 2 nieuwe membraan pakkingen en wellicht een setje boutjes besteld voor het opnieuw installeren.

Bij een brommerzaak is mij toendertijd eens aangeraden om voor 26/28 te gaan. Ik denk dat die tandwiel verhouding of 26/26 ook prima zal doen op een verder standaard brommer. Zeker met een HD kop zul je weer wat trekkracht terug krijgen. Mocht je eventueel nog iets meer vermogen willen verwissel dan ook je zuiger voor een met sleuven. Deze word/werd ook standaard op een Tomos met gele plaat geleverd. Ook hier nieuwe pakkingen gebruiken.

Ja hij is te herkennen. Als je voor de DMP hogedruk kop gaat staat er namelijk geen Tomos meer op de voorkant, verder komt het overeen. je kunt eventueel voor een 2e hands bromkop gaan. Deze heeft meer compressie en een volledige squish band in vergelijking met de snorkop.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 14:30
door sanderrr
Goed om te weten dat hij met 35km/h ook al een brommer is, maar een beetje boven de 40 uitkomen rijdt natuurlijk wel lekkerder :). Bedankt voor de informatie over de carb en het spruitstuk.

Wat betreft de tandwielen heb ik bij een ander onderwerp op dit forum een tool gevonden van iemand waarmee je de theoretische nieuwe topsnelheid kan berekenen bij bepaalde tandwielenverhoudingen. Bij 26/28 moet ik rond de 40 (top) uitkomen en met 26/26 rond de 43 uitkomen. Ik ga er denk ik wel vanuit dat 26/24 met HD kop wel aanzienlijk minder trekkracht zal hebben?

Dat er geen 'Tomos' staat op die DMP kop valt toch niet op. Ging mij meer om de uitstraling ervan.

Laatste vraag: hoe erg is het voor je Tomos om er nu telkens topsnelheid mee te rijden? Want hij maakt wel erg veel lawaai/toeren op dat moment, kan mij voorstellen dat dat voor het behoud van de Tomos niet erg goed is.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 14:36
door fons716
Op een snor kopje staat d25, op een brom kopje staat tomos a5...bij beide staat het op de bovenste koelrib bij de benzinekraan.

Een trekker is als je handig bent zo gemaakt om de bus eruit te trekken, spruitstuk hoeft er dan niet af.

Met een kleiner achter tandwiel maakt hij ook iets minder toeren, overbrenging is dan zwaarder.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 15:43
door sanderrr
Direct onder de benzinekraan op het blok, dus niet op de kop zelf, staat 'A5'. Betekent dit dan dat wellicht ooit een brom was die is terug gekeurd naar snor?
Op de kop zelf vind ik geen aanwijzingen

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 16:00
door Richfart
Ik heb geen idee hoeveel minder die trekkracht zal zijn met 26/24 op een vrij standaard snorfiets. Het is ook maar net hoe je het zelf ervaart. Mijn advies zou zijn probeer eerst een 28 achter. Ervaar het eens met wind tegen/ heuvel op, Rijd hij naar jouw mening nog goed door kun je zeker een kleiner tandwiel proberen. Voordeel van groot naar klein werken is dat je alleen maar de ketting hoeft in tekorten en niet te verlengen.

Een Tomos is er wel voor gemaakt om telkens op topsnelheid te rijden. Dus niet al te druk om maken. Wel een aanrader om dus een zwaardere vertanding te nemen. en voor behoud natuurlijk goede benzine en olie gebruiken zodat de smering goed is en slijtage minimaal.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 16:08
door sanderrr
In mijn geval wordt inkorting van de ketting ook wat lastig aangezien ik er absoluut niet zelf aan wil gaan klooien, ik ben meer theoretisch dan praktisch aangelegd. Vandaar ook een beetje de vragen erover want ik wil het gewoon in 1x goed hebben als iemand het voor mij doet :)

Nog even over de olie: in het olietankje zit nu nog de olie van de vorige eigenaar (geen idee wat erin zit). Kan ik hier gewoon mijn Castrol olie doorheen gooien? Omdat je twee soorten oliƫn mengt?

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 16:10
door sanderrr
Direct onder de benzinekraan op het blok, dus niet op de kop zelf, staat 'A5'. Betekent dit dan dat wellicht ooit een brom was die is terug gekeurd naar snor?
Op de kop zelf vind ik geen aanwijzingen
https://prnt.sc/cHatTjZqAI6q
https://prnt.sc/jlFPbH2dbas8

Hierop duidelijk te zien wat ik bedoel. Echter ziet de kleur van de kop er ook anders uit, misschien ooit vervangen geweest?

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 16:14
door Richfart
Dan zou je ook kunnen overwegen om de 24 (of 22) achter te laten monteren en als je trekkracht niet bevalt later een 14/12 carburateur en/of een bromzuiger. In dat geval zou je blok gelijk zijn aan die van een bromfiets Tomos.

Mengen van olie weet ik niet zeker. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen al zegt mijn verstand dat het wel zou kunnen.. Castrol is in ieder geval een goede keuze.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 16:17
door Richfart
De a5 staat op de cilinder. Dat is standaard voor dat type. Waarschijnlijk onderop de kop aan de zelfde kant zal er d25 staan. Kleur verschil kan ook door het materiaal komen gietijzer met zwarte verf vs aluminium met een onbekend laagje en zwarte verf. de kop ziet er in ieder geval goed uit.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 21 jan 2023 16:31
door sanderrr
Castrol Power RS 2T gebruik ik ook voor de 50cc motor die ik op mijn fiets heb gebouwd en is inderdaad goede olie, maar wel vol synthetisch. Nou is de kans groot dat er nu geen vol syntheet inzit. Sommigen zeggen dat dit kwaad kan en sommigen zeggen van niet. Moet ik de tank gewoon leegmaken en dan vullen met Castrol?

Re: Omkeuren

Geplaatst: 22 jan 2023 12:13
door Richfart
Ik zou inderdaad het tankje zo goed als leeg maken en vullen met de Castrol olie. Leuk dat je trouwens een 50cc motor op je fiets hebt.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 26 jan 2023 19:05
door sanderrr
Gaan we dat doen. Bedankt

Qua spullen om mee om de snelheid mee om te bouwen; zijn de 'imitatie' of de goedkopere onderdelen van tandwielen en kettingen goed? Of moet je de A-kwaliteit producten hebben?

Re: Omkeuren

Geplaatst: 26 jan 2023 19:47
door Richfart
Ik heb vaker gelezen dat het voor kan komen dat de tandwielen iets dunner zijn waardoor er olie bij het voortandwiel langs kan lekken. Maar ik gebruik zelf de goedkopere tandwielen en ketting zonder enige problemen.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 28 jan 2023 21:59
door sanderrr
Helemaal helder wat betreft dat.
Dus dan zou het worden:
26mm speedy
HD Kop
26/26
Standaard 14/9
Hiermee kan ik denk ik wel 45-50 halen (omdat ik al makkelijk 40 haal met alleen de 26mm speedy).

Ik had zojuist nog iets gelezen over dat het spruitstuk ontgrensd moet worden omdat die anders het blok te heet wordt. Klopt dat overigens?

Re: Omkeuren

Geplaatst: 28 jan 2023 22:31
door Richfart
tsja tomoshop/stijn reageerde hier inderdaad mee. Ik ben het niet met de uitspraak eens. Naar mijn weten zit die begrenzing in het spruitstuk (en luchtfilter) zodat het afstellen van de 14/9 makkelijker is. het is niet zo dat het blok warmer word. in het ergste geval neemt het vermogen weg, wat betekend dat je minder druk in de verbrandingskamer hebt en die druk ontstaat door ontbranding van het lucht/benzine mengsel. Hoe minder lucht/benzine in de cilinder des te minder warmte gegenereerd word.

Dus tenzij je een andere (grotere) carburateur neemt dan een 14/9 kun je je luchtfilter en spruitstuk zo laten. Wil je het verschil toch uitproberen dan kun je de aanpassingen ook weer ongedaan maken.

Verder lijkt het mij helemaal prima.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 29 jan 2023 14:46
door sanderrr
Bedankt voor het antwoord. Ik was nog vergeten te benoemen om ook nog te kopen: een setje sproeiers natuurlijk. Ik koop wel 51-54 en dan zal het wel goed moeten komen.

Re: Omkeuren

Geplaatst: 29 jan 2023 16:15
door Richfart
yes 51-54 als je originele Dellorto sproeiers koopt, reeks iets groter voor imitatie sproeiers 54-57. Dellorto's zijn namelijk iets groter dan het getal op de sproeier dus een 0,51mm sproeier heeft een gat van ruim 0,54mm.