Pagina 1 van 1

Zuigveer eraf

Geplaatst: 10 apr 2023 13:56
door flyingspider
In mijn tomos a3 zit een zuigerveer in de krukas of carter, Ik had de cilinder en alles op zijn plek en zuigerveer er goed om de zuiger en zat geen schram of kras aan de cilinder ook niet aan de zuiger. Ik startkick hem, gaat niet met zoveel gemak en ineens blokkeert de startkick. Ik maakt de cilinder los en zag dat er geen zuigveer meer aan de zuiger zit en de cilinder en de zuiger helemaal kapot is. Ik heb al een nieuwe cilinder besteld maar er zit nog een zuigerveer in de krukas/carter ik weet niet precies waar die zit weet iemand hoe ik die zuigerveer eruit haal en een verklaring hoe dit kon gebeuren.
MVG

Re: Zuigveer eraf

Geplaatst: 10 apr 2023 18:28
door Richfart
Als de zuigerveer goed op de zuiger zit dan zou hij er niet heel af kunnen komen. Hij is dus gebroken.

Bij het monteren van de cilinder de zuigerveren goed naar binnen begeleid? Het kan ook zijn dat hij in een van de poorten is blijven hangen, al zou dit met een standaard cilinder niet moeten gebeuren.

Zuigerveer zou ik zoeken in de uitlaat en of bij de krukas. Blok even op de kop houden en schudden? Zorg er natuurlijk voor dat je hem compleet terug vind.

Re: Zuigveer eraf

Geplaatst: 10 apr 2023 21:46
door HenkNummerZoveel
Ik heb vroeger meerdere keren gehad dat alles er niet uit te schudden was en het hele blok moeten demonteren. (Honda mb)

Ook heb ik het wel eens aangedurfd om het er bij te laten en de boel op hoop van zegen gemonteerd, met een geweldige vastloper en defecte krukas tot gevolg.

Het is dus zaak dat je zeker weet dat je de hele veer weer compleet hebt en anders zou ik het blokje splitten.

Re: Zuigveer eraf

Geplaatst: 10 apr 2023 22:50
door fons716
Krukaslagers carter en big end zijn vet van de mengsmering dus daar blijven kleine stukjes aan plakken.

Het beste kun je de krukas keerringen verwijderen en dan met een vloeistofspuit op een compressor het zaakje vanaf de krukas lagers meerdere malen door spuiten met benzine oid en de krukas tekens wat draaien...blokje moet op kop hangen...liefst met een schone witte emmer-bak eronder...of later de zooi door een panty gieten om te kunnen zien wat er uitgekomen is.
Big end ook meerdere malen goed doorspuiten.

Met het monteren van de nieuwe cilinder draai ik eerst altijd het vliegwiel met de hand een paar keer rond als enkel de cilinder erop zit, dan voel je gelijk of de zuiger lekker loopt.....daarna pas de kop monteren.