Pagina 1 van 1

problemen versnelling gedeelte (rollenkooi) @wiki

Geplaatst: 22 jul 2006 17:24
door poekelen
met toestemming van http://members.chello.nl/c.dekker20

Tobias heeft laatst een TOMOS A3 -"opknapper" uit 1990 bij Bert "bromfietsenslooperij" gekocht.
Een aantal kleine reperaties zoals: de bougie vervangen, ontsteking nakijken, een oliekering vervangen en enkele rammelende delen vast zetten, lukte wel. Er bleek echter één hardnekkig probleem te zijn. De versnelling pakt soms wel, soms niet. Na allerlei rare pogingen zoals achteruit rijden, met de kickstarter spelen e.d. lukte het. Wanneer het wegrijden goed ging, waren er soms problemen met het overschakelen naar de tweede versnelling.
Kortom de motor maakte toeren maar de versnelling schakelde niet goed. Héél hinderlijk.
Oplossingen op het internet gaven geen goede uitkomst. Hier kwamen we niet verder dan het beruchte probleem met het vraagtekenveertje.
Tijdens een bezoekje bij de (brom)fietsenmaker Sprenkeler in Groenlo, om uit te zoeken wat nu een nieuwe versnelling zou gaan kosten, kregen we de tip om het versnellingsslot te controleren. Het versnelingstandwiel op slijtageplekken op de rollerloopvlakken en de afzonderlijke rollen.
Als hier inderdaad sprake is van slijtage konden we proberen het loopvlak met "de dremel" voorzichtig vlak te slijpen en eventueel nieuwe rollen te plaatsen. Wanneer dat zou lukken, hoefden we geen € 90,- neer te tellen voor een nieuw tandwiel met rollen.

Aan de slag.

Om onze ruggen te sparen, hebben we de A3 op werkhoogte neer gezet.

Afbeelding

De "spulletjes" volgens de handleiding op exploded http://www.tomosforum.nl/exp_a3_manual.php uit elkaar gehaald.

Afbeelding

Na controle bleek:
1 - dat de rollen goed waren maar
2 - door het licht te laten spelen over de rollenloopvlakken, er op de loopvlakken slijtageplekken zichtbaar waren. (de rollen hadden zich genesteld).
Daarom de mini-slijpmachine te voorschijn gehaald en heel voorzichtig de boel vlak gemaakt. Let op. Het loopvlak is niet erg hard.
Hierna alles weer in elkaar gezet. (N.B. Bij het terugplaatsen moet de starterkrans zo geplaatst worden dat de hoek tussen vraagtekenveerhouder en gat in de startkrans 90 graden is.)


Het probleem is op gelost want nu rijdt de plof weer als een tierelier.

Geplaatst: 23 jul 2006 13:13
door shadowranger
Ja. Dat is idd een oude kwaal van de A3 blokken. Het innestelen van de pallen/ rollen. Dit heeft mij in mijn jeugdtijd ook menig nieuw tandwiel gekost, want toen bestond de Dremel nog niet.

Maar de oplossing werkt, dat is de bedoeling. Overigens die € 90 klopt niet helemaal. Voor zo'n € 60 heb ik bij de bromfietsenhandel al een nieuw A3 tandwiel. Je kan ook eenmalig het tandwiel uitwisselen met die van de nieuwe types. Die kost samen met het losse excentriek € 90. Volgens mijn dealer is dat geen enkel probleem om dit te wisselen.

Overigens geldt het bovenstaande ook voor de nieuwe types. Al komt dit niet zo snel meer voor, maar door te weinig olie in het carter versnel je het proces van innesteling wel.

Shadowranger 8)