Pagina 1 van 1
Snel optrekken
Geplaatst: 19 nov 2006 22:12
door RR1991
Hallo,
Ik heb net een Tomos a3 s25 binnengehaald, ik wil hem wel op een legale snelheid houden, maar hij mag van mij wel wat sneller optrekken. Wat zijn een paar *standaard, trucs om 'm sneller te laten optrekken?
Geplaatst: 19 nov 2006 22:15
door RR1991
Ik las in een ander topic dat minder tandwieltjes helpen (?) Waar kun je tandwieltjes voor tomos op het web halen? Of moet ik dan naar de plaatselijke dealer?

Geplaatst: 19 nov 2006 22:19
door topleader
minder tandwieltjes ? bedoel je dat het tandwiel kleiner word?
hoe kleiner het tandwiel hoe sneller hij gaat maar trekt dan wel minder snel op. koppelingsveren aanpassen is een idee, bromkopje, ander carberateurtje. in de FAQ staan online shops voor onderdelen
Geplaatst: 19 nov 2006 22:31
door RR1991
Aan wat voorn carburateur moet ik denken? Dellorto SHA 16/16?
Geplaatst: 19 nov 2006 22:39
door Joop56
Groter voortandwiel
Andere uitlaat (Circuit)
Grotere carb + spruitstuk ( werkt niet heel goed naar mijn ervaring)
Bromkop/ Hogedruk-Kop is aan te raden!
Geplaatst: 19 nov 2006 23:08
door Boekbak
denk eerder aan 15/15 is groot zat, en ja je kan tandwieltjes omhoog gaan als je dat wilt... een bromkop, onbegrensd spruitstukje zouden dat wel moeten kunnen equaliseren dat je nog steeds legaal rijdt.
Geplaatst: 20 nov 2006 18:29
door Volty
Groter voortandwiel
foei! je moet voor juist kleiner en/of achter groter voor meer acceleratie

Geplaatst: 20 nov 2006 19:37
door bally
Ik zou geen 15/15 nemen en je spruitstuk ontgrenzen want in mij geval ging ik echt veel harder. Ik zou je een bromkop aanraden.
(niet dat ik het erg vond)

Geplaatst: 20 nov 2006 21:14
door Boekbak
door een carburateur en een ontgensd spruitstuk ga je maximaal 5-6km/h harder van. Bijna niks dus.
Geplaatst: 20 nov 2006 21:25
door jroen_tomos
genoeg om vette bekeuring te krijgen als je tos als is opgevoerd

Geplaatst: 20 nov 2006 22:24
door Tossie
Let wel op he, je rijdt misschien met een groot tandwiel maar 40 ofzo, maar je vermogen ligt wel hoger als je verwacht. Daar krijg je dus alsnog een boete voor.
Geplaatst: 21 nov 2006 00:18
door Joop56
Groter voortandwiel
foei! je moet voor juist kleiner en/of achter groter voor meer acceleratie

fok, daar heb je me, shit typo
ben gewend groter achtertandwiel,
moest kleiner voortandwiel zijn natuurlijk :X

Geplaatst: 21 nov 2006 17:08
door Boekbak
ja tuurlijk wordt je vermogen hoger, maarja, dat moet de vraagsteller zelf weten. ik adviseerde het maar

Geplaatst: 21 nov 2006 20:07
door Oldman
@Tossie
Vermogen?
Ik lees op diverse forums alles over de rollerbank waarbij de politie de snelheid zou afmeten aan de hand van het vermogen van de snor of brom.
Er circuleren zelfs diverse tabellen over.
Ik heb de rollerbank zelf nog nooit meegemaakt, maar het lijkt mij een beetje onzin als de politie zo te werk gaat. Vermogen op zich heeft niets te maken met snelheid. Het gaat erom op welke manier het vermogen van een motor wordt overgebracht op de aandrijving, de weerstand, het gewicht, etc.
Bijvoorbeeld heb ik gelezen dat een snor 0,6 kw max zou mogen hebben op de rollerbank. Welnu mijn snor (nieuwe pack'r met nieuwe A5 blok) heeft volgens mijn kenteken 1.1 kw (de bromversie 1.4 kw). Ik ga ervan uit dat andere merken snor's of broms andere waarden op hun kentken hebben staan.
Op datzelfde kenteken staat de max snelheid van 25 km p/u.
Ik geloof niet, dat ik als ik op de rollerbank zou moeten, ik voor mijn standaard snor met 1.1 kw op het kenteken een bekeuring zou krijgen.
Ook in de wet staat er niets vermeld over vermogen, alleen over de maximum snelheid die ontwikkeld kan worden.
De maximumsnelheid moet ingeval van begrenzers beperkt worden door begrenzers die niet zo maar verwijderd kunnen worden c.q. onder het rijden aan en uitgezet kunnen worden.
Mocht ik ooit op een rollerbank komen en een bekeuring krijgen omdat mijn snor aan mijn door de RDW uitgegeven kenteken en goedgekeurde snortype netjes voldoet en niet harder rijdt dan 25 met marge, dan zal ik daar zeker een beroepszaakje van maken.
Geplaatst: 21 nov 2006 20:12
door Vuile Beunkoe
oke 1 punt over het rollerbank gedoe, en daarna niks meer.
rollerbank meet vermogen wat de rol opwekt. hoe harder je gaat hoe meer vermogen. Er wordt dus niet over motorvermogen van je brommer gepraat.
punt.
Geplaatst: 21 nov 2006 21:33
door RR1991
Ik heb net het schroefje onder bij de gaasfilter opengezet, kwam me toch een drap uit! Hield maar niet op

De brommer is in prima staat, heeft 8 jaar stilgestaan. Is sinds eergister voor het eerst weer benzine in gestopt en na een minuutje liep ie weer. Go Tomos! Klinkt ook wel wat frisser zo'n schone filter

Nu alleen nog ff flink opvoeren
