Pagina 1 van 2
Snelle zuiger
Geplaatst: 27 jan 2007 18:52
door Orio_fout
Ik heb een snellere zuiger geplaatst in mijn Tomos snor. De zuiger heeft een gaatje aan de kant van de uitlaat.
Mijn snor trekt nu erg slecht en komt met moeite op snelheid.
Weet iemand waaraan dat ligt?
Andere sproeier misschien?
verder heb ik:
Bromkop
Bromuitlaat standaard
Onbegrensd spruitstuk
Kleiner tandwiel achter
Geplaatst: 27 jan 2007 18:55
door a35-limited
dat gaatje moet aan de inlaatkant zitten volgens mij

Geplaatst: 27 jan 2007 19:15
door Orio_fout
Niet volgens de brommerboer. Op de kop van de zuiger staat een peil die nu naar boven wijst. Mijn snor loopt ook niet goed stationair en valt stil.
Geplaatst: 27 jan 2007 19:27
door Volty
Je brommerboer is dus niet terzake kundig..
dat pijltje moet naar je uitlaatpoort wijzen.. dus het gaatje in de zuiger moet aan de bovenkant zitten!
Geplaatst: 27 jan 2007 19:49
door Tossie
Pijltje moet idd richting de uitlaatpoort dus je zuiger zit er verkeerd om in, dit even veranderen, even rustig inrijden en gassen maar.
Geplaatst: 27 jan 2007 19:52
door Orio_fout
Ik ga het proberen. Bedankt voor jullie vlotte reactie !!
Geplaatst: 27 jan 2007 20:18
door mlvdk
een klein vraagje ... waar is dat gaatje in je zuiger voor ? en wat als het gaatje groter is ?
michael
Geplaatst: 27 jan 2007 22:23
door Orio_fout
Het is gelukt. Hij rijdt weer perfect, trekt harder en gaat iets sneller. De oude zuiger en veren waren duidelijk versleten. Beetje jammer van die brommerboer hier in Leiden.
Ik kan weer lekker tuffen.
Ik ben geen expert maar volgens mij komt door dat gaatje er eerder en meer mengsel in de cilinder waardoor de explosie na de vonk van de bougie groter is en dus meer kracht heeft.
Correct me if I'm wrong...

Geplaatst: 27 jan 2007 22:27
door shadowranger
Je hebt helemaal gelijk.

Geplaatst: 27 jan 2007 22:31
door mlvdk

dus met zo snelle zuiger heb je eigenlijk een 50 cc snel ?
michael
Geplaatst: 27 jan 2007 22:34
door shadowranger

dus met zo snelle zuiger heb je eigenlijk een 50 cc snel ?
michael
Nee, zo simel is het nou ook weer niet. Je trekt alleen langer mengsel naar binnen (tijdsduur) waardoor je cilinder beter (=meer) gevuld wordt. Levert iets meer prestaties dan een standaard zuiger.
Geplaatst: 28 jan 2007 13:17
door steeksleutel
als je dat gaatje grooter maakt wat gebeurd dan? is dat sneller?
Geplaatst: 28 jan 2007 13:24
door pieter ZUNDAPP
nee wel als je er naast nog een bij maakt

Geplaatst: 29 jan 2007 21:18
door Paul123
Pieter Zundapp wil je je verder verklaren? want een oude 70cc van mij liep goed met een zuiger met 1 groot gat @ inlaat kant.
Jij zegt dus dat als ik een dichte 70cc zuiger neem en 2 gaten erin maak dat dat sneller is? want oppervlakte van inlaat gat op de zuiger is dan toch kleiner. Wat een kleinere mengsel inlaat betekent en dus ook een minder krachtige verbranding?
Of heb ik het nou fout?
Geplaatst: 30 jan 2007 21:16
door pieter ZUNDAPP
Sorry geld alleen voor menbraam cilinders ,zit aan de ene kant een gat ,als je je zuiger naar beneden duwd ( door te kijken ontdek je erg veel ) zullen de gassen door de zuiger een rare werveling /vulling krijgen ,omdat toch het menbraam zorgt voor de max inlaattiming kan je rechts ook een gat bij boren en beiden iets groter maken ( geeft een beetje het zelfde effect als een grotere carb )
Meer power is eigenlijk te halen door een dunnere koppaking te monteren ,standaard zijn ze zo rond de 1 a 2 mm ( ook nog afkelijk brom of snor ) door er bv een van een zundapp of puch maxi in te zetten ( 0,2 mm ) scheeld dit al een berg
Verder de uitlaatpoort ,kan je in de bak van bv karwei een slijpsteenen set ( 2,50 > 5 stuks ) kopen deze in de boormachine en poort breder en een mm of 3 hoger maken >15 minuten werk en goed voor 70 km/h

Geplaatst: 30 jan 2007 22:51
door dodo
dei gaten zorgen er gewoon voor dat je poort langer openblijft en dat er dus meer mengsel is om te verbranden.
normaal heb ik geleerd als je een zuiger ''opvoert '' dat je de vleugeltje korter maakt om de poorten langer open te houden met die sleuven eriin geeft ongeveer het zelfde effect
Geplaatst: 31 jan 2007 00:09
door Paul123
Ja, maar dan wordt je zuiger weer minder stabiel. En kan die weer makkelijker gaan kantelen.
Overall is het het niet waard om een zuiger te "tunen", een snellere zuiger werkt idd wel heel goed.
wat je wel kan doen is je zuiger afvlakken waardoor de verbrandings kamer groter wordt, en dat ivm een snelle zuiger kan een goede compressiewinst veroorzaken.

Geplaatst: 31 jan 2007 12:33
door Tossie
zuiger afvlakken waardoor de verbrandings kamer groter wordt, en dat ivm een snelle zuiger kan een goede compressiewinst veroorzaken.

ehm grotere ruimte is minder compressie... kijk maar naar een snor en bromkop.
Geplaatst: 31 jan 2007 18:38
door Paul123
Ja, ik bedoelde niet compressie

ik bedoelde gewoon meer ruimte voor een grotere explosie
mijn fout

Geplaatst: 31 jan 2007 21:44
door Orio_fout
Die snelle zuiger bevalt wel maar geeft alleen wat meer trekkracht als ie eenmaal op snelheid is. Verder lijkt hij langzamer op te trekken vanuit stilstand. Ik heb ook een nieuwe standaard snelle uitlaat erop gezet (de oude was verrot). Dat geeft een nieuw geluid en ik kan nu niet nagaan of de cilinder nu lekt op de pakking waardoor ik trekkracht mis.
Is er een makkelijke manier om na te gaan of de pakking lekt?
De snelle zuiger heeft dus een gaatje aan de kant van de luchtinlaat. In de cilinder zitten twee openingen voor de luchtinlaat. Kan ik er eentje bijboren ter hoogte van de andere gleuf luchtinlaat? Of maakt dat niet veel uit? Ik heb een snor van zo'n 4 a 5 jaar oud.