Pagina 1 van 1
Past standaard luchtfilter op dell 15/15 ?
Geplaatst: 01 apr 2007 13:37
door Orio
Voordat ik m bestel even een vraagje. Past een standaard luchtfilter op een dell 15/15.
Ik wil niet te veel herrie horen en onnodig aandacht trekken. Ik heb dan ook een standaard snelle uitlaat.
Mijn 14/9 carb heb ik zelf al uitgeboord naar 12 mm maar ik wil nog iets meer trekkracht. Luchtfilter en spruitstuk zijn al ontgrensd.
Deze carb heb ik gezien
http://www.scootparts.nl/shop/index2.html
Heeft iemand ervaring met deze shop? Ik vind het wel een goede prijs (komt nog 4 euro bij voor verzendkosten)
Geplaatst: 01 apr 2007 13:49
door Paul123
Ja dat past.
Geplaatst: 01 apr 2007 14:29
door mmaikel
past zker heb ik ook gedaan ofja 1 week ofzo nu weer da gaas ding

Geplaatst: 01 apr 2007 14:40
door Orio
Trekt ie nog harder met een gaasfilter?
Geplaatst: 01 apr 2007 15:49
door thomas
hoe heb jij je carb uitgeboord naar 14/12?
Geplaatst: 01 apr 2007 17:37
door Orio
Ik heb een kolomboormachine gebruikt. De carb heb ik vastgeklemd en de diepte van de boor ingesteld. Als je te diep gaat boor je door de koperen naald heen en kun je de carb weggooien. Daarna heb ik met een dremel het gat glad geschuurd. Eigenlijk zou je de punt van de boor moeten afslijpen zodat je de naald niet beschadigd.
Het verschil was groot maar je raakt snel gewend aan snelheid en trekkracht. Mijn snor trekt pas goed door als ie al op snelheid is.
Geplaatst: 01 apr 2007 18:24
door Kleine man
Ik heb een kolomboormachine gebruikt. De carb heb ik vastgeklemd en de diepte van de boor ingesteld. Als je te diep gaat boor je door de koperen naald heen en kun je de carb weggooien. Daarna heb ik met een dremel het gat glad geschuurd. Eigenlijk zou je de punt van de boor moeten afslijpen zodat je de naald niet beschadigd.
Het verschil was groot maar je raakt snel gewend aan snelheid en trekkracht. Mijn snor trekt pas goed door als ie al op snelheid is.
of je bent slim en haalt die naald eruit, lol

Geplaatst: 01 apr 2007 19:18
door Orio
Ik wist niet dat je die er uit kon halen. Ik heb wel ff gekeken maar die leek vast te zitten.

Hoe krijg je die eruit dan?
Geplaatst: 01 apr 2007 23:02
door C. van Klaveren
Geachte Orio en andere fan`s
Voor de goede orde zei gemeld, dat er geen naald zit in die 9/14 carburateur.
Die koperen (Is messing) buis die je ziet zitten is de menbuis. En zover ik weet, zorgt de aanzuigsnelheid (eventueel vacuum) en de aanzuigkracht er voor hoeveel brandstof er door de 2 gaatjes (0,5mm) die in de mengbuis zitten naar buiten gezogen worden. De sproeier(maat) zorgt weer voor de hoeveelheid brandstof die bij de aanwezige zuigkracht maximaal toegevoerd wordt.
Deze natuurkundige wetten zorgen er daarom voor dat als je aanzuigvoorwaarden (zuiger, inlaatvorm, spruitstuk) en de luchtaanvoer (vernauwingen, beklemmingen en begrenzers) stroomlijnt je makkelijk met die kleine carburateur boven de 50Km komt.
Wat het later op snelheid beter trekken aangaat, kan het zijn dat:
1: Je ontsteking wat te vroeg staat.
2: Je sproeier IN COMBINATIE MET DE LUCHT TOEVOER niet 100% goed is.
(Ik heb zo iets ook gehad en heb toen de luchttoevoer geknepen. Hij trok toen duidelijk beterder, maar 4-takte wel en liep minder snel [2 Km])
Zelf loopt ik nu 42 - 43 zonder dat ik de zuiger, cilinder, kop of carburateur bewerkt heb.
(met sproeier 48 )
Het is een kwestie van precisie en eindeloos testen.
Tot zover,met vriendelijke groet.
Mijn doel ?
40 Km halen zonder te vijlen, alles standaard Snor (behalve de uitlaat = imitatie Brom) en TWV 26/44. Dus wegtrekken als een raket.
Geplaatst: 02 apr 2007 15:30
door thomas
9/14 carburateur?
dit is denk ik een typfoutje maar anders hadden we het over het aanpassen van een 14/9 naar een 14/12
Geplaatst: 02 apr 2007 16:30
door Volty
je kan ook op elke slak zout gaan leggen..
het ori luchtfilter past dus gewoon op een 15mm carb. Maar waarom zou je dat willen, dat ding knijpt alleen maar.. beter zet je er alleen een gaasfilter op, eventueel samen met een luchtfilterbox die wel genoeg lucht doorlaat.
Geplaatst: 02 apr 2007 20:29
door TQ Rider
Ik rij met standaard lichtfilter maar merk niks van dat hij hem knijp ik zal eens rijden met een gaasfilter even kijk wat het verschil is.
Geplaatst: 17 apr 2007 20:26
door Orio
Binnnenkort toch maar een 15/15 halen. Ik heb mijn bromkop afgevlakt maar dat scheelt niet echt veel, ook een iets groter tandwiel (van 26 naar 28 achter) maakt niet veel uit. Alle beetjes helpen maar een 15/15 moet toch veel verschil maken tov een 14/12.
deze kan dicht
Geplaatst: 01 mei 2007 15:44
door Orio
De 15/15 dell zit erop. Samen met tandwiel 28 trekt ie goed op en is de topsnelheid ook voldoende. Ik had mijn standaard, ontgrnest, luchtfilter al aangepast. Inlaat vergroot naar 16mm en naast het pijpje een 8mm gat geboord.
Daarom was het wel even zoeken naar de juiste sproeier. Uiteindelijk is het 64 geworden.
Met gaasfilter maakt ie echt te veel herrie.
Maar ja, trekkracht en snelheid went snel dus er zal ooit nog wel een 65 cc cilinder op komen. Misschien wordt het wel tijd voor een motorrijbewijs. Voorlopig gaat het hard genoeg.
Dit topic kan dicht wat mij betreft.
Geplaatst: 01 mei 2007 20:08
door Robin
Welke inlaat heb je precies vergroot?
Dat zwarte harde pijpje wat aan de luchtkast zit?
Heb je die gewoon afgezaagd?