Pagina 1 van 1

Banden verwisselen.@wiki

Geplaatst: 05 jun 2005 12:51
door hellbat
Banden verwisselen is niet zo'n ramp, als je maar weet waar je mee bezig bent, daarom schrijf ik hier een uitleg van hoe het werkt, en waar je op moet letten, dan kan straks iedereen een band monteren.

Tomos velgen hebben een zogenaamd DIEPBEDSYSTEEM, zoals tegenwoordig op bijna alle wilen en banden gemonteerd zitten.
Dat wil zeggen, dat er tussen de vlakken, waar normaal je band op rust, een diepe uitsparing zit, die de de- en montage gemakkelijk maakt.

Als je je oude band eraf wilt halen, doe dit dan het liefst met plastic bandenlichters, zodat je de velg niet beschadigd.
Als je het goed doet, heb je deze enkel nodig bij het erafhalen, en niet meer bij de montage.

Laat de binnenband leeglopen, en draai de borgmoer van je ventiel los, knijp dan rondom de band los van de velg.
In de hiel van de band ( Het gedeelte wat in je velg zit, en wat je dus niet ziet als de band is opgepompt ) zit een metalen draad is, het heeft dus geen nut om deze te proberen op te rekken, dit gaat je niet lukken.
Als je dus aan 1 kant de bandenlichter onder je band hebt gestoken, zorg er dan voor dat je aan de andere kant van het wiel ( Dus 180 graden verderop) de band in het midden van de velg hebt liggen, in het zogenaamde diepbed, dit geeft je de ruimte om de band over de rand van de velg te lichten.
Als je eenmaal een stuk gedaan hebt, kun je de rest met de hand, en kun je de bandenlichters aan de kant gooien.

Haal 1 kant van de band uit de velg, en haal dan je binnenband eruit. Daarna kun je met de hand de tweede kant van de band uit de velg halen, waarbij je ervoor zorgt dat een gedeelte ook weer in het diepbed ligt.

Montage gaat precies andersom, smeer de hiel van de band een beetje in met afwasmiddel, om de montage te vergemakkelijken, ook de rand van de velg kun je lichtjes insmeren. Trek de hiel over de rand van de velg, let hierbij op een eventuele rotatie( rijrichting) van de band.
Steek het ventiel van de binnenband door het ventielgat en draai er de borgmoer op, nog niet vastdraaien.
Duw de binnenband tussen de band en de velg in, en pomp hem dan een klein beetje op, zodat hij net een beetje strak staat, en er geen vouwen meer inzitten, je moet hem nog wel gemakkelijk kunnen inknijpen.
Trek dan de tweede hiel weer over de rand van de velg, en zorg er weer voor dat bij het laatste stuk, de band weer in het diepbed ligt, je kunt dan zonder gereedschap met de hand de band over de rand trekken. Lukt dit niet, dan heb je waarschijnlijk de binnenband te hard opgepompt, en moet je hem ietsjes leeg laten lopen.

Controleer of de binnenband RONDOM op zijn plaats zit, vooral op de plaats van het ventiel, waar de binnenband wat dikker is, wil hij nog wel eens tussen de buitenband en de velg blijven zitten. Zorg dat hij rondom IN de buitenband zit.
Pomp de band op, en controleer of de hiel van de band rondom, aan twee kanten goed op zijn plaats zit, dit kun je zien aan de montagerand van de band, die een klein stukje zichtbaar blijft, deze moet over de volle omtrek van het wiel even breed zijn. Is dit niet zo, laat dan de band leeglopen, en probeer het opnieuw. Als hij goed zit, draai je de borgmoer van het ventiel aan.

Als je dan het wiel weer gemonteerd hebt in de vork of brug, gooi hem dan met de hand rond en kijk of er geen rare slingeringen of bulten in je band zitten, ietwat verschil mag, maar niet teveel.

Suc6

Geplaatst: 18 sep 2005 19:52
door Milan
ik wil hier nog wat aan toevoegen. Ik heb net nieuwe banden eronder gezet: Michelin M29s 16-2.25 Tt Reinf. Deze zijn tubeless, en bij het eropzetten ben ik tot de volgende tip gekomen. Deze geld dus voornamelijk voor tubeless banden:

Als je band er op zit, en sommige delen willen niet helemaal uit het diepbed systeem komen. Dan kan je er goed aan doen om hem even HEEL hard op te blazen(5bar). Dan plopt ie er op een gegeven moment uit en zit ie zo goed als goed. daarna natuurlijk weer tot het juiste aantal bar leeg laten lopen (2,5).
Als ie dan nog niet goed zit kan je proberen om er zachtjes op te tikken met een hamer, op de plekken waar ie dan nog niet goed zit.

Groeten Milan

heey,
Ik heb vanmiddag een flinke test rit gemaakt. En heb ze nĂ¡ het inrijden aan het flinke gooi en smijtwerk bloot gesteld. Dit houd in: rontondetje nemen tot hij gaat driften, en proberen om met een zo hoog mogelijke snelheid een srakkebocht te maken. Remtesten: blokkeren enz. Het volgende kwam er uit:

(note: ik vergelijk de Michelin banden met de Sawa banden standaard op je tomos zitten. Test tomos is een 70km/h lopende Tomos met M stuur.)

1. Preciezer bochten werk: je kan preciezer sturen.
2. Minder corrigeren: Je brommer blijft in een bocht gemakkelijker onder een door jouw gewicht gevormde hoek hangen, wel zo comfortabel.
3. Lichter stuur gedrag. je stuurt met minder moeite een bocht in.
4. minpunt: banden waren relatief groot van omvang. Dat wil zeggen dat ik ze precies in mijn spatbord heb moeten passen mochten ze niet aanlopen. maar het past wel.
5. Ze staan stoer, vooral als je de letters hebt wit gemaakt.
6. pluspunt is de prijs: 13 eurotjes bij easyparts.

Voorzover heb ik niet egt nadelen kunnen vinden. Toppie bandje dat meehelpt mij meer te laten genieten van me Tomos.

Als ik nog wat kan vinden vul ik dit natuurlijk aan.

Groeten Milan

Geplaatst: 17 mei 2006 10:41
door Vuile Beunkoe
close, pb auteur of beheerder voor opmerkingen