Pagina 1 van 1

ketting kapje geschuur en geratel

Geplaatst: 20 jun 2007 14:58
door joosthoogduin
Ik heb op mijn tomos boven het achtertandwiel zegmaar, geen kapje meer zitten. Ik denk dat dit er voor zorgt dat me ketting tegen het linker voetkapje zegmaar aangaat als ik hard over een hobbel ga of er met ze 2e op zit. Heeft iemand misschien nog zo'n kapje? of een winkel waar je zo'n kapje kan kope?? en als dit niet het probleem is wat dan wel het probleem is???

En dan heb ik nog een probleem. Als ik optrek in me 1 maakt die de eerst eerste paar meter een heel gek schuurend achtig geluidje? is dit een probleem??? en hoe kan ik dit dan oplossen???
En hij loopt stationair zegmaar iets te hoog want hij wil al heel zachtjes wegrijden, wat kan ik hier aan doen?? of is dit alleen maar handiger omdat die dan harder gaat oid?

en dan mijn laatste vraag: Ik heb een paar losse uiteinden van draden met van die contactpuntjes hangen, waar dienen die voor? en kan ik hier misschien wat extra dingen op aansluiten ofzoiets???


Mvg Joost

Geplaatst: 20 jun 2007 15:49
door drippy

Geplaatst: 20 jun 2007 16:18
door flopper
waarschijnlijk moet je je ketting opnieuw aanspannen hij schuurt\klappert dan tegen je achterbrug, wat je hoort bij het wegrijden.
dat kapje heeft er niets mee temaken dat is ter berscherming van.

Geplaatst: 20 jun 2007 16:28
door joosthoogduin
ja ik bedoel idd zo'n kapje drippy,
maar flopper, mijn ketting staat al helemaal super strak!! en ik hoor dat geluid van die ketting tegen dat plastic alleen maar als ik over een hobbel ga of met ze 2e en dan over een heel klein hobbeltje zegmaar. Kan het misschien zijn dat er iets met mijn achtervering is?? kan je die misschien nog wat stijver zettten zegmaar?

mvg Joost

Re: ketting kapje geschuur, en geratel, draadjes

Geplaatst: 21 jun 2007 01:02
door shadowranger
Ik heb op mijn tomos boven het achtertandwiel zegmaar, geen kapje meer zitten. Ik denk dat dit er voor zorgt dat me ketting tegen het linker voetkapje zegmaar aangaat als ik hard over een hobbel ga of er met ze 2e op zit. Heeft iemand misschien nog zo'n kapje? of een winkel waar je zo'n kapje kan kope?? en als dit niet het probleem is wat dan wel het probleem is???

En dan heb ik nog een probleem. Als ik optrek in me 1 maakt die de eerst eerste paar meter een heel gek schuurend achtig geluidje? is dit een probleem??? en hoe kan ik dit dan oplossen???
Dat is waarschijnlijk je koppeling die op is. Metaal op metaal geluid. Oorzaak: Te weing olie in de bak.
En hij loopt stationair zegmaar iets te hoog want hij wil al heel zachtjes wegrijden, wat kan ik hier aan doen?? of is dit alleen maar handiger omdat die dan harder gaat oid?
Stationair afstellen gaat met een schroefje aan de zijkant van je carburateur. Uitdraaien is langzamer, indraaien is sneller stationair. Als dit geen verschil oplevert moet je je gskabel iets losser stellen. Dat doe je op de carburateur waar je gaskabel naar binnen gaat of bij je gashendel aan het stuur. Het harder stationair lopen doet niets af aan de prestaties. Je rijdt er niet harder om en trekt ook niet sneller weg.
en dan mijn laatste vraag: Ik heb een paar losse uiteinden van draden met van die contactpuntjes hangen, waar dienen die voor? en kan ik hier misschien wat extra dingen op aansluiten ofzoiets???
JA

Geplaatst: 21 jun 2007 10:52
door joosthoogduin
en shadowranger, hoe los ik dit op??? nieuwe olie erin??? nieuwe koppeling??? :shock:
of kan ik hier ook gewoon nog wel ff mee blijven rijden

Mvg Joost

Geplaatst: 21 jun 2007 17:30
door shadowranger
Kijk eerst eens zelf wat er precies aan mankeert. Ik kan je niet voor 100% zekerheid geven wat het is, dat moet je uitvinden door zelf te controleren. Ik geef, net als andere forumleden, je een handreiking waar je wat mee kan doen in de goede richting. Ik ben geen helderziende, maar uit eigen ervaring kan ik je wel een hint geven waar je het moet zoeken.

Misschien is er niets aan de hand met je koppeling, maar kan er een lager verrot zijn, of komt het helemaal niet uit je motor, maar ergens anders vandaan.

Vaak door zelf sleutelen en dit forum te lezen kun je vaak zelf wel je Tomos repareren en onderhouden. :wink:

Geplaatst: 21 jun 2007 18:27
door joosthoogduin
ok, maar hoe kom ik dan bij die koppeling? moet je het carterkapje eraf halen links? onder je tank daar zegmaar?? en moet je dan eerst de olie er via die bout aan de onderkant uit laten lopen. En waar zit de koppeling dan? en hoe zie ik daaraan of die versleten is of niet???? En dan kom ik net op nog een vraag. Als ik tank, dan kan ik toch ook gewoon euro 95 erin gooien en dan wat van zo'n speciaal soort olie erbij?? Wat voor olie moet ik dan hebben? of moet ik toch maar ff naar de echte 2takt tankding bij de benzinepomp???
En het repareren enzo dat kan ik zelf dan wel, als ik eenmaal weet waar ikmoet zijn enz.

alvast bedankt

joost

Geplaatst: 21 jun 2007 21:57
door freak
hoezo koppeling????lees de vraag en het tegen bericht us goed!!!!
zijn ketting staat al vrij strak!!
iedere tomos rijder weet wat er gebeurd als je er op gaat zitten,je achterbrug zakt iets door waardoor de ketting nog strakker gaat.
nou zegt joost dat ie dat geluid alleen hoord als ie met een passagier op z,n tomos rijdt en door een kuil rijdt.
dus wat heeft dat met z,n koppeling te maken????
zijn ketting staat gewoon te strak,en zekers als je er met 2 man op zit.
als je dan door een kuil rijd hoor je wel us gekke geluiden.

Geplaatst: 22 jun 2007 09:26
door joosthoogduin
freak, dat van dat schuurgeluid van die achterbrug waar jij het over heb is volgens mij wat anders. Want ik zie dat mijn ketting tegen dat plastic beschermding boven dat carterding gaat, het ligt dus volgens mij aan mijn vering oid. Dat van die koppeling is het geluid dat ik hoor als ik de 1e paar meter weg rijd in zijn 1! En ik denk dat dat geluid er ook mee te maken heeft dat hij af en toe als ik stil sta een beetje gaat schokken dat hij zegmaar weg wil rijden. Of heeft dat te maken met stationair???

mvg Joost

Geplaatst: 22 jun 2007 12:21
door freak
als ie tehard stationair loopt,dan wil de koppeling aangrijpen,en dan krijg je ook dat pingelende geluid.

Geplaatst: 22 jun 2007 18:58
door joosthoogduin
maar et is niet echt een pingelend geluid maar meer een beetje een schavend geluid, of bedoel je dat ook. En hij schokt dus een beetje, waar moet ik dan aan draaien om een lager te laten lopen???

ciaociao Joost

Geplaatst: 22 jun 2007 22:05
door freak
aan de zijkant van je carburateur zit een stel schroefje waarmee je het toeren tal kunt veranderen.

Geplaatst: 23 jun 2007 12:21
door joosthoogduin
moet ik hem dan uit hebben staan, of is het handig om hem juist af te stellen als hij loopt??? en hoe gaat hij zachter?? in of uit draaien??

mvg Joost

Geplaatst: 23 jun 2007 18:14
door freak
als de motor loopt kun je dit het beste afstellen.
draai je um er uit gaat ie langzamer lopen draai je um er in weer harder.

Geplaatst: 23 jun 2007 20:01
door joosthoogduin
ok dankjewl, ik ga dalijk nog ff kijke of et lukt, dat zal wel.
En je moet in je carter toch gewoon transmissie olie gooien? kan je dat gewoon halen bij de benzine pomp??

mvg joost

Geplaatst: 23 jun 2007 21:11
door shadowranger
Nee, beter haal je dit bij je bromboer. Die heeft afgepaste flesjes voor jouw Tomos. Weet je iig dat je het goede hebt en niet teveel erin gooit.

Geplaatst: 23 jun 2007 22:51
door Volty
Idd, en niet elke pomp verkoopt ATF (Automatic Transmission Fluid, automatenolie)..