Pagina 1 van 1
Cillinder verneukt??
Geplaatst: 02 jul 2007 23:34
door cojones81
Ik ben vanavond bezig geweest met het onder handen nemen van me de inlaat van me eicilinder bij de spruitstuk. Nu zag ik dat er in de cilinder een extra buisje was gepropt wat logisch lijkt aangezien dit een snor was oorspronkelijk. Uitgaande van een 12 mm standaard inlaat diameter in deze cilinder ben ik met de boor aan de slag gegaan. Echter iets te enthousiast.... Ik heb aan de binnenkant van me cilinder een kleinhapje uit dat sleufje gehaald met de boor. Om het te verduidelijken, als je aan de binnenkant kijkt van je cilinder zie je 2 keer die rechte/ ronde sleuven, een uitlaat, een inlaat. Kan het kwaad dat ik uit een sleufje een kleine hap heb genomen of is de zuiger precies zo ingesteld dat deze tot aan het randje komt.... Dan zou dit namelijk het hele zuig proces in de war gooien...
Geplaatst: 02 jul 2007 23:46
door IxilTomos
Ik kan niet precies volgen WAAR de beschadiging zit.. beter maak je even foto's ofzo..
Geplaatst: 03 jul 2007 00:17
door cojones81
Heb plaatje even schaamteloos gejat van het kreidler forum maar het geeft een goed beeld wat ik nu bedoel:
Zoals je ziet aan de binnenkant, is de inlaat een mooi rond boogje, dat boogje is dus bij mij niet meer rond, maar heeft een kleine hapje zeg maar... Ik kan er ff geen foto van maken want alles zit alweer in elkaar... Waar ik dus bang voor ben is dat de rand van de inlaat boog precies grenst aan een zuigerring waardoor je het hele druk/ knal systeem hebt. Doordat ik nu een hap uit die boog heb gehaald zal er misschien compressie verlies of mengsel verlies optreden.. Dat vroeg ik me dus af.... Of dat boogje in originele staat moet blijven....
Geplaatst: 03 jul 2007 09:49
door nearox
nou bij uitlaat tuning veranderen ze togh ook de vorm van je uitlaatpoort en inlaat poort lijkt mij dus niet zo probleem
maar als je je poorten te groot heb gemaakt is het dat wel
kan je zuiger erin blijven hangen op klopt moment van poorten niet meer
Geplaatst: 03 jul 2007 11:04
door cojones81
Nou, tis een redelijk kleine hap... Zo'n 2 mm ongeveer dus dat valt nog te overzien.... Nog meer mensen die een idee hebben of t kwaad kan?? Kreeg de tomos gisteravond namelijk niet aan de praat.....
Geplaatst: 03 jul 2007 11:10
door Paul123
Ik weel niet of je wel een beetje tuning regels hebt nageleefd.
Dus poortmap maken, kijken wat je kan verbreden/verhogen.
En als je inlaat onder 67% van je boring zit zou er eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar als jij bedoelt dat jij een hap uit je cilinderhemd heb genomen met die boor. Dan ben je gewoon de lul
Gewoon weer even cilinder eraf trekken, of je zuiger@odp zetten en dan kijken of hij nog volledig onder je poorten uitkomt.
Als je de cilinder eraf haalt, maak dan foto's
suc6
Geplaatst: 03 jul 2007 11:40
door cojones81
Even voor de duidelijkheid: wat bedoel je met cilinderhemd??
Zal vanavond de shizzle wel weer los maken en picas maken....
Geplaatst: 03 jul 2007 12:45
door Paul123
Het materiaal wat achter je cilinderwand zit.
Geplaatst: 03 jul 2007 12:56
door cojones81
oooww neeh, ik zit niet eens in de buurt van de cilinderhemden.....
Ik zit nu op werk en heb toch ff niks te doen, dus heb even een cilinder inlaat pica normaal, en eentje waar ik in het rood dat hapje heb aangegeven... Normaal gesproken zit er dus zo'n mooie uitgerekte rondje bij je inlaat:
En nu heb ik met de boor daar een klein hapje uitgehaald, zie de omlijning met rood:
Plaatjes zijn niet oorspronkelijk tomos... Is ter illustratie.
Geplaatst: 03 jul 2007 13:43
door henk kasten
Als dat "hapje" niet te zien is wanneer de zuiger in z'n onderste punt staat, maakt het niets uit, de timing is ook niet veranderd; die verandert alleen wanneer je de inlaat naar beneden haalt. De poort op die foto is trouwens een uitlaatpoort.
Geplaatst: 03 jul 2007 14:25
door Robin
Denk dat het niet veel uitmaakt als het je inlaat is, enigste wat kan gebeuren is dat je cilinder misschien ietsie hoogtoeriger word. Gewoon even proberen als verder aan alle waardes hebt gehouden.
Geplaatst: 03 jul 2007 14:29
door cojones81

Uitlaat poort was f ter illustratie..... muggezifter

Geplaatst: 03 jul 2007 22:26
door cojones81
Nou guys... Ik heb even de kop eraf gehaald en als ik zuiger helemaal omlaag heb dan zie ik alleen de uitlaat map aan de onder kant en een map aan de linkerzijkant. Niks te zien van de inlaatmap. Nu heb ik de zuiger vervangen voor een nieuwe eergister en eigenlijk ben ik al vanaf eergister aan het kloten om die tomos aan de praat te krijgen maar hij wil absoluut niet starten....
Zou t dan toch niet goed zijn geweest dat hapje.... MOrgenavond weer verder.....
Geplaatst: 04 jul 2007 19:52
door shadowranger
Je zuiger "lekt" langs dat hapje (zoals jij het beschrijft). Daarom is je inlaattiming verkloot en start je Tomos niet meer. Niet bijster slim om rücksichtlos de boor in je inlaat te zetten. Waarom koop je niet gewoon een 2e hands bromcilinder (ei)?
Nu kun je alsnog een andere cilinder gaan monteren, want hier is niets meer mee te beginnen. Door het hapje in je inlaat drukt de zuiger een deel van het mengsel weer uit de carterruimte. Daarom wil je Tos niet lopen.
Geplaatst: 04 jul 2007 21:34
door cojones81
Haa shadowranger, bedankt voor je reply... Je bevestigd eigenlijk al iets wat ik vemoedde... Ik zal wel idd op zoek gaan naar een bromcillinder eivorm al zijn die nieuw niet te krjijgen volgens mij?? Heb ze 2e hands wel voorbij zien komen op marktplaats dus denk dat ik daar maar eens op zoek ga. Die nieuwe cillinders zijn niet pasbaar bij een carb onder je frame had ik begrepen... Heb ook geen zin om dat helemaal custom pas te gaan maken.
ps.. betreft t boren als een debiel, was stom inderdaad maar eerlijk gezegd lig ik er niet wakker van.. Weer wat geleerd en de kosten van een nieuwe cilinder, daar lig ik niet echt meer wakker van als je 26 bent en een fulltime baan hebt....
Geplaatst: 05 jul 2007 22:38
door shadowranger
...ps.. betreft t boren als een debiel, was stom inderdaad ...
Dat zijn jouw woorden, ik heb dit niet zo gezegd..
Overigens zijn ei-bromciliders vast wel te krijgen. Maar waarom geen grote cilinder monteren met membraam? Past ook wel op een oud blok, ook met een carburateur onder het frame, als je maar een Dellortho carb hebt.
Of nog beter, scoor een compleet blokje met vierkante cilinder.
Geplaatst: 06 jul 2007 10:42
door cojones81
Ik classificeer mezelf onder de luie sluitelaars denk ik

Dus ik haal vanav 2e hands eicillindertje op bij iemand hiero in Leiden. Misschien idd beter een grote cillinder eronder te proppen maar hoef ook geen 60 km/ u te halen op me klokje dus om nu helemaal alles te gaan modificeren, is niet echt nodig naar mijn mening... Ben blij als ie de 35 haalt
