Pagina 1 van 1

Standard Voorvork Verlagen@wiki

Geplaatst: 28 feb 2008 19:24
door TomosTuningWassenaar
In deze how to wordt beschreven hoe men zijn Tomos A35 voorvork moet verlagen. Dit is de makkelijkste manier om je voorvork in te korten want hier zaag je alleen een stukje van je veer af en hoef je niet je hele binnenpoot in te korten. Het word dus ook aangeraden om je voorvork niet te verlagen als je er dagelijks mee rond rijd want je veerweg word dus ook ingekort.

De Maximum verlaging is 5.5 cm bij de vork die ik verlaagd heb. De vork in deze howto is 3.5 - 4 cm verlaagd.

Welke spulletjes heeft men nodig:
- Een Tomos A35 voorvork
- Een doek
- Een verstelbare/waterpomp/grip tang
- Een ijzerzaag

Stap 1

Men haalt aan de bovenkant van de vork de driehoek er vanaf en ziet de vork nu zo voor zich liggen zoals op onderstaande foto.

Afbeelding

Stap 2

Men schroeft beide bouten los langs het Tomos teken.

Afbeelding

Stap 3

Men ziet nu 1 vorkpoot voor zich liggen.

Afbeelding

Stap 4

Draai nu het onderste gedeelte van de vork er af door er mee tegen de richting van de wijzers van de klok in te draaien.

Afbeelding

Stap 5

Draai nu de doek rond het grijze ding aan de onderkant van de veer. Zet de tang er op en draai het er af door weeral ermee tegen de richting van de klok in te draaien.

Afbeelding

Stap 6

Zaag nu met je ijzerzaag een gedeelte van de veer weg. Het maximum dat gaat met deze vork is 5.5 cm. Zoals je kunt zien heb ik niet volledig alles weg gezaagd, maar heb ik eht gehouden bij een 3.5-4 cm. Dit voor naderhand toch nog een klein beetje vering te bekomen.

Afbeelding

Stap 7

Nu Draai je het grijze dingetje er weer terug op. Draai deze vrij hard terug vast er op. Liefst met de doek et tussen voor geen schade te bekomen.

Afbeelding

Stap 8

Draai het onderste vork gedeelte er nu weer op.

Afbeelding

Stap 9

Zet nu alles weer in elkaar. En draai de 2 bouten langs het Tomos teken weer zeer strak vast.

Afbeelding

Opmerking: Zorg er voor Dat beide kanten op precies dezelfde lengte afgezaagd worden. Van het weggedrag of daar een verschil is na het verlagen weet ik nog niet, omdat ik dit nog niet heb kunnen testen.


Deze how to komt van het ciao forum en is gemaakt door Ciaoracer, en geplaatst (en een beetje geedit) door TomosTuningWassenaar