Pagina 1 van 1
ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 16:39
door ensar38
nu heb ik nog een n00b vraag. hoe weet ik of ik een electrische ontsteking heb, of hebben alle tomossen elecktrische ontstekingen (ivm ontsteking op bromstand zetten). ik heb een tomos e35 bouwjaar rond 1996.
Re: Hete bougie
Geplaatst: 02 mar 2008 16:42
door PimW
ik zet hem even in beginners voor je. Het is namelijk een vrij simpele kwestie die voor beginnelingen miss ook interessant is.
En het hoort dat de bougie heet word hoor , daar is niets geks aan. Het is namelijk zo dat de temperatuur van de cilinder deels via de bougie naar de omgeveing word afgegeven. Dit heeft ook weer te maken met de verschillende hitte graden die bougies hebben.
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 17:09
door shadowranger
Je kan het zien door de bobine aan de linkerkant van je frame. Heb je een simpele bobine die vastgeschroefd zit aan je carterdeksel dan heb je puntenontsteking. Als je een electronicbox (zwart kastje) aan je frame dan heb je electronische ontsteking.
Achter je carterdeksel is het nog eenvoudiger: Heb je een groot, opengewerkt vliegwiel dan heb je puntenontsteking.
Heb je een klein, dicht vliegwiel dan heb je electronisch.
Uitzonderingen zijn open vliegwielen met puntenloze ontsteking, maar dat zie je gauw genoeg. Deze hebben meen ik ook een simpele bobine (met die plaatstalen kern.)
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 17:35
door Thomazzi
nu heb ik nog een n00b vraag. hoe weet ik of ik een electrische ontsteking heb, of hebben alle tomossen elecktrische ontstekingen (ivm ontsteking op bromstand zetten). ik heb een tomos e35 bouwjaar rond 1996.
Allereerst:
Als je je post wijzigt is het nogal verwarrend wat je eerste vraag was toen je je topic opende.
Maargoed, maak voortaan a.u.b even een nieuwe topic aan als je wil.
Je hebt een contactpunten ontsteking, alle tomosjes rond het bouwjaar 2003 hebben elektronische ontsteking.
In de FAQ staat beschreven hoe je je ontsteking van snor naar brom kunt zetten.
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 20:25
door ensar38
ik snap de faq helemaal niet. het is nu niet verstandig om met de ontsteking te lopen klooien tog. kan iemand het makkelijker uitleggen zodat een noob het ook kan snappen(bv met fotos enzo).
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 20:32
door PimW
Ik ga deze week mijn puntenontsteking terugzetten. Ik zal even kijken of ik dan wat foto's kan maken. Die zet ik dan wel in die faq. Verder moet ik zeggen dat ik die faq wel duidelijk vind en dat het misschien in jouw geval beter is om eerst even een tijdje wat meer kennis op te doen voordat je hieraan begint.
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 20:39
door shadowranger
Als je electronische ontsteking hebt is het gemakkelijk. Maak je vliegwiel los (moer) en trek deze van de krukas met een vliegwieltrekker.
Nu zie je de grondplaat met vier spoelen. Deze zit vast met twee of drie kleine boutjes. Op het carter zie je links van de ontstekingsplaat twee strepen staan en een ervan staat in lijn met een markering op de grondplaat. Je kan de grondplaat verdraaien door de kleine boutjes los te draaien en de grondplaat te verdraaien naar de markering in het carter dat de bromstand is. Dit is het bovenste streepje.
Nu monteer je het vliegwiel weer (let erop dat de spie in de uitsparing komt) en draai de moer weer vast.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen, zo staat het ook in de How-To, dus ik begrijp niet wat je niet snapt.
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 20:47
door PimW
Je hebt een contactpunten ontsteking, alle tomosjes rond het bouwjaar 2003 hebben elektronische ontsteking.
Als hij indd contactpunten heeft (die hij zelf nog nooit gezien heeft, leid ik af uit zn verhaal) dan is het wat ingewikkelder. En die faq is ook wat langer en die begrijpt hij niet denk ik.
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 20:47
door ensar38
Als je electronische ontsteking hebt is het gemakkelijk. Maak je vliegwiel los (moer) en trek deze van de krukas met een vliegwieltrekker.
Nu zie je de grondplaat met vier spoelen. Deze zit vast met twee of drie kleine boutjes. Op het carter zie je links van de ontstekingsplaat twee strepen staan en een ervan staat in lijn met een markering op de grondplaat. Je kan de grondplaat verdraaien door de kleine boutjes los te draaien en de grondplaat te verdraaien naar de markering in het carter dat de bromstand is. Dit is het bovenste streepje.
Nu monteer je het vliegwiel weer (let erop dat de spie in de uitsparing komt) en draai de moer weer vast.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen, zo staat het ook in de How-To, dus ik begrijp niet wat je niet snapt.
ja, jammer dat die van mij geen elecktische ontsteking is.
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 20:48
door ensar38
@PimW
Alvast bedankt dat je me wilt helpen

Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 21:12
door PimW
viewtopic.php?f=56&t=715&p=5373#p5373
Dat is dus een losse contactpunt ontsteking. Die zit normaal dus aan de zijkant van je blok achter je linker kap.
De krukas steekt door het gat in het midden en het voelertje dat je ziet zitten aan de contactpunten wrijft daar tegenaan. Omdat je krukas daar ietwat ovaal is zal er dus wat druk op dat voelertje komen te staan. Zo worden dus de punten geopend. De hele ontsteking zit dus achter het vliegwiel. Dat is een grote ronde schijf die voor en om de ontsteking zit.
Als ik het allemaal monteer zal ik nog wat foto's maken, maar miss dat je het verhaal in de faq nu al wat beter begrijpt.
Pim
Re: ontsteking
Geplaatst: 02 mar 2008 21:15
door ensar38
viewtopic.php?f=56&t=715&p=5373#p5373
Dat is dus een losse contactpunt ontsteking. Die zit normaal dus aan de zijkant van je blok achter je linker kap.
De krukas steekt door het gat in het midden en het voelertje dat je ziet zitten aan de contactpunten wrijft daar tegenaan. Omdat je krukas daar ietwat ovaal is zal er dus wat druk op dat voelertje komen te staan. Zo worden dus de punten geopend. De hele ontsteking zit dus achter het vliegwiel. Dat is een grote ronde schijf die voor en om de ontsteking zit.
Als ik het allemaal monteer zal ik nog wat foto's maken, maar miss dat je het verhaal in de faq nu al wat beter begrijpt.
Pim
ja, graag.