Pagina 1 van 2
probleem tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 15:25
door kattuk
hallo,
ik heb een tomos A35, bouwjaar 2004.
een paar weken terug had ik een vastloper, ik heb een andere(2dehands) cillinder gehaalt en die op mijn tomos gemonteerd. ik dacht dat die het wel zou doen , maar nee.
ik heb hem weer gedemonteerd,cillinderkop en cillinder eraf.
Als je het vliegwiel naar rechts draait dan gaat de zuiger er een klein stukje uit, en draai je het vliegwiel naar links dan gaat die er een stukje verder uit . De krukas maakt dus geen hele slagen,waardoor mijn tomosje dus ook niet loopt.
heeft iemand misschien een idee waar dit aan kan liggen,als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 17:31
door Floeis
heb je wel je carters schoongemaakt etc... zoadat er geen vuil meer in zit?
kan je wel als je zuiger en cilinder eraf zijn, wel de krukas rond draaien?
als dat niet het gevalk is, zijn je lagers beetje naar gort...
het zouden verschillende soorten lagers kunne zijn...
of het zijn gewoon je krukaslagers, als dat zo is kan je doe gewoon vervangen.
als je een big end lager het is heb je een groter probleem.
maar kijk eerst of je hem gewoon kan rond draaien zonder cil. kitje erop
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 18:17
door kattuk
ja ook zonder cillinder kan de zuiger niet rond gedraaid worden dus ik denk dat het inderdaad een lager is.
moet je voor het vervangen van de lagers het blok demonteren of kun je de rechter carter helft er af halen ??
ik heb alle bouten van de rechtercarter helft al losgedraaid maar ik krijg hem er nog niet af.
moet die kruiskop die in het midden van het kapje zit er oook afgehaald worden?
GR
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 18:26
door PimW
Wss zijn de pasbusjes een beetje verroest en zijn ze gaan klemmen. Pak er een rubber hamer en tik erop. Verder moet je er gewoon aan trekken tot hij eraf komt, als je met een schroevendraaier oid ertussen gaat, verneukl je het pasvlak en sluit hij later niet meer af...
Die schroef aan de zijkant hoeft iig niet los.
MAAR, voor de krukas lagers moet je blok helemaal uit elkaar. Dus ook het midden carter open. Dat kan alleen als je blok onder je brommer vandaan is. Op de site staat een aantal keer beschreven wat je precies meot doen, dus gebruik daar even de zoek functie voor.
Oeps ik he t voor je gezocht
Je haalt je blok onder je brommer vandaan (eerst olie druit) en legt em ergens op een tafel waar je er gemakkelijk bij kunt. Je carburateur kan je er ook al vanaf halen.
Nu haal je de rechter carter kap eraf en verwijder je de koppeling en alle andere vertanding. Om de kopp. los te draaien moet je eerst je zuiger blokkeren, dit doe je met een zuigerstop.
Als je alles uit je rechter carter hebt gehaald zie je een stuk of 6 inbussen zitten. Draai die ook los. Aan de buitenkant van je blok zitten ook nog een paar inbusjes die het middencarter bij elkaar houden, zoek die op en draai ze los.
(zorg dat je alle boutjes/inbusjes bij elkaar houd en stop ze in gelabelde zakjes ofzo)
Nu kan je je cilinder verwijderen.
Nu heb je dus een blok waarvan het middencarter alleen nog maar bij elkaar word gehouden door pasbusjes. Die kunnen nog wel eens gaan klemmen. Zorg dat het blokje stevig ligt en tik de carter helften uit elkaar met een blokje hout en een hamer . Doe dit wel voorzichtig.
Als je dit hebt gedaan heb je je blok gesplitst. Nu zie je dat tandwiel zitten en kan je hem vervangen.
Je zult ook je linkercarterkap eraf moeten halen zodat je overal goed bij kunt. Hiervoor hoef je alleen je kickstart eraf te halen.
Zorg er bij het uit elkaar halen voor dat je alles op de volgorde legt waarmee t uit je blok kwam. Zo kun je het later gemakkelijk weer in mekaar zetten. Maak eventueel foto's van hoe het in elkaar zat.
Als laatste tip heb ik dat je je blokje voor het sleutelen gewoon helemaal schoon maakt. Dit werkt een stuk lekkerder en bespaard je troep die overal tussen gaat zitten.
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 20:08
door kattuk
oke alvast bedankt, ik ga het binnenkort doen;)
je hoort het wel of het gelukt is of als ik nog vragen heb

Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 20:20
door Renault
Vervang ook meteen alle pakkingen, ze kunnen nog goed zijn maar gewoon voor de zekerheid. De keerringen ook vervangen.
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 20:31
door Ingmar.
Vervang ook meteen alle pakkingen, ze kunnen nog goed zijn maar gewoon voor de zekerheid. Eventueel ook de keerringen vervangen.
ik zou zoiezo je kerinieng vervangen las je je lagers ook vervangt weet je zeker dat het niet gaat lekker als je het doet moet je wel alles gewoon goed doen
en heb je je vliegwie er al of gehaald? miss zit er vuil tussen je vlieg wiel en ontstekings grondplaat heb ik ook is gehad

Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 13 mar 2008 21:08
door shadowranger
Voordat je rigoreus begint te slopen, kun je ook even eerst de koppeling en tussenas met vertanding demonteren. Dan probeer je nog eens of de krukas dan wel vrij draait. Misschien heb je wel een lager in het carterdeksel of in het middencarter van de tussenas kapot. Kijk daar eerst naar voordat je als een KZK spullen gaat kopen.
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 31 mar 2008 20:13
door kattuk
halllooo,
Ik had even geen tijd om aan mijn brommer te sleutelen.
ik had er nog ff over na gedacht,en ik ging toch nog maar ff kijken.
ik draaide een beetje aan het vliegwiel, en er kwam meer beweging in.
In het begin ging die nog een beetje stroef maar hij ging steeds soepeler en nu draait die gewoon weer normaal.
maar in het begin ging me rechtercarter kap een beetje op en neer(schroefjes zijn er uit,op 1 na).
nu gaat die niet meer op en neer, maar misschien dat dit toch wat kan zijn....
Groeten
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 01 apr 2008 08:14
door shadowranger
Heeft je vliegwiel niet scheef op de krukas gezeten??? Kijk ff of het spietje wel in de sleuf zit. Zoniet dan zit je vliegwiel nog verkeert en kan het slingeren weer beginnen. Zet ook je vliegwiel goed vast.
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 02 apr 2008 10:54
door kattuk
ik ga zowiezo alles nog controleren, of alles nog goed zit.
dus ff vliegwiel nakijken etc en alles goed vast draaien, pakkingen vervangen, nieuw olie.
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 03 apr 2008 17:20
door kattuk
ik heb het probleem ondekt.
ik heb de linker cartercap er af gehaalt,en daar lag een stukje van staal.
en er was ook een pinnetje die blokeerde, die heb ik terug geduwd en het zit weer goed.
maaar nu nog over dat stukje staal, wat een "return spring" is.
weet iemand wat de functie ervan is en waar die zit en hoe ik er een nieeuwe op kan zetten ???

hier een plaatje er van het is onderdeel 223-121
groeten
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 03 apr 2008 17:52
door PimW
dat is het vraagtekenveertje in de faw staat hoe je het moet vervangen. Ben je deze kwijt of is hij stuk dan gaat je brommer in zn vrij. Dit merk je bijv tijdens het schakelen en optrekken door hevig getril.
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 18 apr 2008 13:21
door kattuk
ik ben hier nog niet echt bekend maar waar is de FAW:P
en als ik dat vraagtekenveertje niet vervang, heeft dit dan ook gevolgen voor de motor,kan er dan wat stuk gaan of maakt het niet echt uuit???
groet
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 18 apr 2008 13:25
door RB
hier is de FAQ
viewtopic.php?f=28&t=4368
enne nee zonder vraagtekenveertje rijden is niet schadelijk voor je blok. Ik rij al 2 jaar zonder zoon stom veertje. Maar met veertje rijd ie wel lekkerder. op het moment van schakelen tenminste
Re: problee tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 18 apr 2008 13:39
door Renault
Nou vraagteken veertje zorgt dat hij koppeling pakt (zowel eerste als tweede). Het kan voorkomen dat hij, als je er geen vraagtekenveertje in hebt, niet eens kan wegrijden omdat hij de eerste koppeling niet pakt.
Het zal niet heel schadelijk zijn, maar voor €2 ofzo trekt hij wel beter op. Dus stop nou maar gewoon zun ding erin is wel beter, jij ook RB

.
Re: probleem tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 18 apr 2008 17:03
door PimW
voor de faq kijk je helemaal bovenaan de pagina, daar staat heel klein faq. Maar ook op de begin pagina van het forum staat hij bovenaan. Dan zoek je daar in de categorie die je moet hebben.
Re: probleem tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 21 apr 2008 22:41
door kattuk
jow bedankt:P, hoe kom ik aan een zuigerstop, of iets wat dezelfde functie heeft????
gr
Re: probleem tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 21 apr 2008 22:53
door PimW
zuigerstop heeft iedere bromboer wel. Je kan ook het verlengstuk van je ratel (of iets wat erop lijkt) door het bovenste gat aan je drijfstang steken. Moet je wel je cilinder eraf hebben.
Re: probleem tomos,vermoedelijk met vliegwiel of krukas
Geplaatst: 22 apr 2008 21:08
door kattuk
en is het draad bij de moer bij je koppeling links of rechts
????