Dus toen ben ik gaan denken en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik me er pas echt in zou storten als ik dat in de vorm van een project zou doen. Dit moest dus niet zomaar een opvoer of schijfrem project worden, maar echt iets waarvoor ik mij moest gaan verdiepen in de techniek der brommers. En uiteraard moet er een (makkelijke) manier zijn om te testen of mijn werk wat heeft opgeleverd. Toen kwam ik dus uit op het sprinten. En wel met 50cc.
En waarom post ik dit nou in het pro deel en niet gewoon bij de projecten? Daar is een simpele reden voor: ik doe dit om oa discussie op te wekken (want ik heb het ook nog niet helemaal uitgedacht

Nu heb ik wel weer genoeg geluld, hier komen de werkelijke plannen (PAS OP het is vrij veel tekst geworden

De cilinder:

Poortmap gietijzeren 50cc
Zoals gezegd wil ik het blok maken met een 50cc gietijzeren Tomos cilinder. Dit omdat ik er nog een heb liggen en ik van mening ben er nog een heleboel uit te halen valt. Maar hiervoor moet er wel een heleboel geoptimaliseerd worden. Te beginnen met de inlaat.
De inlaat komt op het carter. En niet zomaar een inlaat maar een roterende, maar daarover later. Omdat het mengsel niet meer via de cilinder maar direct in het carter gaat, heb ik nu 2 (eigenlijk 1) poort over. Deze moeten wel dicht want anders word dat een “kamertje” waar het mengsel ingeperst kan worden bij de compressie slag. Wat leid tot vermogens verlies en dat willen we niet. Er waren dus een aantal opties: Dichtlassen (dit heb ik weleens gezien met een vlinderpoort, waarbij het spijltje erin werd gelast zodat er een max grote uitlaatpoort gemaakt kon worden). Maar dat lijkt mij wat gevaarlijk ivm met uitzetting etc.
Ook kan ik er een pasta instoppen die keihard word, maar ook dit lijkt me wat riskant met afbrokkelen etc.
Dus kwam ik op het idee om de inlaat poort om te bouwen in een spoelpoort. Het zag er vrij simpel uit: boor een gat in de voet van de cilinder en frees een kanaaltje. Dan hoefde ik alleen het stuk waar het membraan op zit dicht te maken. En omdat dit relatief ver van de zuiger zit zal het ook niet zo heet worden, bovendien zou het ook nog eens gekoeld worden door het mengsel. Ik heb nu dan een cilinder met 3 spoelpoorten die ik gemakkelijk groter kan maken. Uiteraard moet ik wel oppassen met de zuiger slotjes, want die mogen niet over poorten lopen.

Grof getekend voor het idee

cilinder voet met 3e spoelkanaal
Zoals je kunt zien moet er een hoop aangepast worden, maar voor zover ik nu gekeken heb is het zeker mogelijk. Op deze manier heb ik iig meer spoeling, wat zou kunnen betekenen dat er meer vermogen te behalen valt. Maar dan moet je natuurlijk wel het carter aan passen. DWZ er een 3e spoelkanaal in frezen. En uiteraard die roterende inlaat... Dit ga ik hieronder helemaal uitleggen.
Het carter:

Carter met cilinder en 3e spoelkanaal
Hier is heel simpel weergegeven hoe de cilinder op het carter komt en hoe die 3e spoeler komt. Je kan ook zien dat er niet genoeg vlees bovenaan het carter zit. Hier moet het carter dus opgelast worden.
Nu over de inlaat. Deze moet op het carter komen. Als je gaat kijken bij de echte snelle brommers zul je al snel het "roterende inlaat" systeem tegen komen. Simpel gezegd is dit een inlaat die geregeld word door de krukas ipv drukverschillen. Hierdoor kun je veel preciezer bepalen wanneer hij opent en weer sluit en kun je een inlaat van 180 graden hebben. Wat eigenlijk het meeste vermogen op zal leveren. Het werkt door een gat in het carter te maken dat aangesloten zit op een aluminium of stalen huis. In dit huis zit een dunnen schijf die dus woord aangedreven door de krukas. De schijf werkt dus eigenlijk als deksel op de inlaat. Hoe vollediger de cirkel is hoe korter de inlaat openstaat. Daarom werkt men altijd met een halve schijf, 180 graden dus.
Het enige "nadeel" is dat dit huis op de plek van het vliegwiel komt te zitten. Daar moet dus weer wat op gevonden worden.

Het linkercarter met aangegeven waar het gat voor de inlaat komt
De schijf zit dus in een huis. De onderste plaat komt aan het carter te zitten, dat daar speciaal een stuk voor is afgefreesd.
Hieronder een voorbeeld uit karton

onderste helft van het huis

Met schijf erin

En met een dicht huis
Binnenkort meer tekening van de inlaat.
Voor de carburatie ga ik gebruikmaken van een 20mm carburateur. Welk merk bedenk ik later wel. Belangrijkste is dat ik nu weet hoe groot het gat in het carter gaat worden. Namelijk 21mm (doorlaat carburateur +10%).
De ontsteking:
Zoals ik verteld heb kom de schijf op de krukas te zitten. Hiervoor moet ik een speciale moer lassen/draaien. Op die manier zit de schijf altijd in een goede positie op de krukas en is de inlaattiming goed. Echter blijft er nu het probleem van de ontsteking. De *standaard grondplaat past niet meer een een binnenrotor ook niet. Dus heb ik besloten de ovale zitting van een oud vliegwiel af te slijpen. Deze maak ik dan aan de speciale moer. Op het deksel van het schijfhuis heb ik genoeg ruimte om iets maken waar ik de punten kan bevestigen. Deze worden dan op dezelfde manier aangesloten als eerst maar nu zonder een spoel die de stroom levert maar een accu. Dan heb je het voordeel van zonder vliegwiel rijden (gewicht) en het is vrij gemakkelijk zelf te maken. De vrijving van het voelertje op de krukas lijkt me verwaarloosbaar.
Binnenkort meer over de ontsteking en de inlaat