Pagina 1 van 3

open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 16:24
door PimW
Ik loop zelf al vanaf ik een brommertje heb en eraan sleutel met het gevoel dat ik me er eens echt helemaal in moet gaan verdiepen. Maar door vanalles en nogwat is dit er nooit helemaal van gekomen (ik weet wel veeel meer dan eerst, maar niet genoeg nog). Ook op mijn school kan ik niets doen dat ook maar enigszins te maken heeft met brommer techniek.

Dus toen ben ik gaan denken en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik me er pas echt in zou storten als ik dat in de vorm van een project zou doen. Dit moest dus niet zomaar een opvoer of schijfrem project worden, maar echt iets waarvoor ik mij moest gaan verdiepen in de techniek der brommers. En uiteraard moet er een (makkelijke) manier zijn om te testen of mijn werk wat heeft opgeleverd. Toen kwam ik dus uit op het sprinten. En wel met 50cc.

En waarom post ik dit nou in het pro deel en niet gewoon bij de projecten? Daar is een simpele reden voor: ik doe dit om oa discussie op te wekken (want ik heb het ook nog niet helemaal uitgedacht :P ) en uiteindelijk tot een berg informatie te komen. Want ik ben niet van plan om ook maar iets achter te houden ivm concurrentie. Dit word een open project waarvan iedereen kan genieten en ik zal ook uitgebreide how to’s maken en uitleg geven bij wat ik doe/ ga doen.

Nu heb ik wel weer genoeg geluld, hier komen de werkelijke plannen (PAS OP het is vrij veel tekst geworden :') ):

De cilinder:

Afbeelding
Poortmap gietijzeren 50cc

Zoals gezegd wil ik het blok maken met een 50cc gietijzeren Tomos cilinder. Dit omdat ik er nog een heb liggen en ik van mening ben er nog een heleboel uit te halen valt. Maar hiervoor moet er wel een heleboel geoptimaliseerd worden. Te beginnen met de inlaat.

De inlaat komt op het carter. En niet zomaar een inlaat maar een roterende, maar daarover later. Omdat het mengsel niet meer via de cilinder maar direct in het carter gaat, heb ik nu 2 (eigenlijk 1) poort over. Deze moeten wel dicht want anders word dat een “kamertje” waar het mengsel ingeperst kan worden bij de compressie slag. Wat leid tot vermogens verlies en dat willen we niet. Er waren dus een aantal opties: Dichtlassen (dit heb ik weleens gezien met een vlinderpoort, waarbij het spijltje erin werd gelast zodat er een max grote uitlaatpoort gemaakt kon worden). Maar dat lijkt mij wat gevaarlijk ivm met uitzetting etc.
Ook kan ik er een pasta instoppen die keihard word, maar ook dit lijkt me wat riskant met afbrokkelen etc.

Dus kwam ik op het idee om de inlaat poort om te bouwen in een spoelpoort. Het zag er vrij simpel uit: boor een gat in de voet van de cilinder en frees een kanaaltje. Dan hoefde ik alleen het stuk waar het membraan op zit dicht te maken. En omdat dit relatief ver van de zuiger zit zal het ook niet zo heet worden, bovendien zou het ook nog eens gekoeld worden door het mengsel. Ik heb nu dan een cilinder met 3 spoelpoorten die ik gemakkelijk groter kan maken. Uiteraard moet ik wel oppassen met de zuiger slotjes, want die mogen niet over poorten lopen.

Afbeelding
Grof getekend voor het idee

Afbeelding
cilinder voet met 3e spoelkanaal

Zoals je kunt zien moet er een hoop aangepast worden, maar voor zover ik nu gekeken heb is het zeker mogelijk. Op deze manier heb ik iig meer spoeling, wat zou kunnen betekenen dat er meer vermogen te behalen valt. Maar dan moet je natuurlijk wel het carter aan passen. DWZ er een 3e spoelkanaal in frezen. En uiteraard die roterende inlaat... Dit ga ik hieronder helemaal uitleggen.

Het carter:

Afbeelding
Carter met cilinder en 3e spoelkanaal

Hier is heel simpel weergegeven hoe de cilinder op het carter komt en hoe die 3e spoeler komt. Je kan ook zien dat er niet genoeg vlees bovenaan het carter zit. Hier moet het carter dus opgelast worden.

Nu over de inlaat. Deze moet op het carter komen. Als je gaat kijken bij de echte snelle brommers zul je al snel het "roterende inlaat" systeem tegen komen. Simpel gezegd is dit een inlaat die geregeld word door de krukas ipv drukverschillen. Hierdoor kun je veel preciezer bepalen wanneer hij opent en weer sluit en kun je een inlaat van 180 graden hebben. Wat eigenlijk het meeste vermogen op zal leveren. Het werkt door een gat in het carter te maken dat aangesloten zit op een aluminium of stalen huis. In dit huis zit een dunnen schijf die dus woord aangedreven door de krukas. De schijf werkt dus eigenlijk als deksel op de inlaat. Hoe vollediger de cirkel is hoe korter de inlaat openstaat. Daarom werkt men altijd met een halve schijf, 180 graden dus.
Het enige "nadeel" is dat dit huis op de plek van het vliegwiel komt te zitten. Daar moet dus weer wat op gevonden worden.
Afbeelding
Het linkercarter met aangegeven waar het gat voor de inlaat komt

De schijf zit dus in een huis. De onderste plaat komt aan het carter te zitten, dat daar speciaal een stuk voor is afgefreesd.

Hieronder een voorbeeld uit karton :') .
Afbeelding
onderste helft van het huis
Afbeelding
Met schijf erin
Afbeelding
En met een dicht huis

Binnenkort meer tekening van de inlaat.

Voor de carburatie ga ik gebruikmaken van een 20mm carburateur. Welk merk bedenk ik later wel. Belangrijkste is dat ik nu weet hoe groot het gat in het carter gaat worden. Namelijk 21mm (doorlaat carburateur +10%).

De ontsteking:

Zoals ik verteld heb kom de schijf op de krukas te zitten. Hiervoor moet ik een speciale moer lassen/draaien. Op die manier zit de schijf altijd in een goede positie op de krukas en is de inlaattiming goed. Echter blijft er nu het probleem van de ontsteking. De *standaard grondplaat past niet meer een een binnenrotor ook niet. Dus heb ik besloten de ovale zitting van een oud vliegwiel af te slijpen. Deze maak ik dan aan de speciale moer. Op het deksel van het schijfhuis heb ik genoeg ruimte om iets maken waar ik de punten kan bevestigen. Deze worden dan op dezelfde manier aangesloten als eerst maar nu zonder een spoel die de stroom levert maar een accu. Dan heb je het voordeel van zonder vliegwiel rijden (gewicht) en het is vrij gemakkelijk zelf te maken. De vrijving van het voelertje op de krukas lijkt me verwaarloosbaar.

Binnenkort meer over de ontsteking en de inlaat

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 17:46
door Ingmar.
wel leuk jou iedeetje van een roterend inlaat .Ben GVD precies het zelde van plan,tekeningen liggen hier al moet het alleen na mijn examens ff op men werk maken O-) op de cnc bank(met behulp van een colega)

en cilinder :x het lijkt wel shocking toeval maar vandaag men membraamplaatje afgebroken vas een ijseren en hele cilinder naar de kloten niet meer te gebruiken.dus dat word nieuwe bus draaien en er in proppen


maar hoe hard denk jij dat je uit die 50cc 'sprinter" kan laten lopen?

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 17:50
door PimW
Geen idee wat kan, ik weet alleen wat ik wil :mrgreen:
En das toch tegen de 100.

Maar als jij hetzelfde van plan bent kun je me mooi helpen als ik er niet uitkom :wink:

Ik ben wss de hele avond nog wel bezig met alles uit te typen en tekenen. Veel zat tot nu alleen nog in me hoofd en het kost nou eenmaal tijd om het op papier te krijgen...

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 17:53
door Ingmar.
:P hoe wou jij die roterende inlaat realiseren? kopen of zelf maken?

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 17:57
door PimW
Alles word zelfgemaakt aan dit project. Ook de ontsteking die anders moet ga ik zelf maken. Zelfde geldt voor de koppeling en de uitlaat. (Hoewel ik voor de koppeling wss een bestaande aanpas...)

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 18:04
door Ingmar.
waneer hoop je het af te hebben?

Kunnen we tege elkaar sprinten :P

en die ontsteking is ook nog iets appart geen binne rotor of vliegwiel:P want daar is geen ruimte voor ,ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen ik heb het al uitgevogeld:P

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 07 apr 2008 18:09
door PimW
Ik ga er een accu ontsteking op maken.

Maar dat word later allemaal duidelijk als ik zin heb om verder te typen :')

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 18:19
door Ingmar.
wel leuk die tekst maar ik wil gvd de harde realiteid zien :') :') :x 8)

maar waneer wil je dit nou klaar hebben / werkende motor


edit: en voor de ontsteking ga je zeker zoon soort systeem gebruiken?

http://emot.nl/webwinkel/index.php?act= ... ductId=146

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 18:48
door PimW
Ja de realiteit :') Ik heb hier nu wel carters liggen (dankzij Poekelen :mrgreen: ) dus ik zou opzich al snel kunnen beginnen aan het bewerken van de cilinder en het carter. Enige probleem is dat ik de komende 6 weken (?) hard moet leren zodat ik ook daadwerkelijk slaag :mrgreen: Daarna zal ik er hard aan gaan werken om het zsm af te krijgen.

Ik zou er eigenlijk een heel jaar voor uittrekken, maar aangezien ik nu al redelijk ver gevorderd ben met de plannen ga ik wss eerder beginnen en moet het in een paar maanden wel te realiseren zijn...

Ik moet voor ik verder kan iig een blokje hebben zodat ik dat eens goed kan opmeten.

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 18:54
door Ingmar.
heb je wel een draai en frees ban tot je beschiking?

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 18:59
door PimW
Ja ik heb een paar adresjes waar een draaibank staan die voor niks wel willen draaien :) Dat schijfhuis gaat daar gedraaid worden dus. Sowieso moet ik op pad als ik ook maar wat wil boren, want thuis heb ik niet zo'n grote werkplaats :mrgreen:

Maar goed genoeg om dit te kunnen maken.

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 19:18
door Ingmar.
ey hier ff een paar cad plaatjes :)

buitenschijf

Afbeelding
Afbeelding

binne schijf

Afbeelding

samenstelling in expodet vieuw
van links naar rechts : spruitstuk , ontstekings grondplaat, buitenhuis, inlaat schijf , binne deksel
Afbeelding
Afbeelding

zo zit een roterende inlaat nou in elkaar :D

zoals je hier aan kan zien maten (kan je nu niet zien) is mijn onwerp al helemaal klaar en klaar om de cnc bank in te gaan :P vind het alleen wel een beetje jammer dat jij hier over begint was het al langer van plan maar, wou het "geheim"houden dat het in 1 keer klaar was en als soort van verassing

Edit : spruidstuk en doorlaat zijn voor een 28mm carb

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 19:39
door PimW
Indd dat is wat ik ongeveer in mijn hoofd had , alleen nog geen tijd gehad het precies uit te denken/tekenen. Maar komen er bij jou geen uitsparingen waar zich wat olie kan verzamelen voor de smering?? Tot nu toe heb ik dat bij elke schijf wel gezien.

En hoe was jij precies van plan dit op het carter vast te zetten? En heb je ook al bedacht hoe je die schijf op de krukas wilt vaszetten?

Verder mooie tekeningen , ziet er goed uit :) En nu je erover begint, eigenlijk is het wel leuk dat we beide ongeveer tegelijk hieraan gaan beginnen. Ik wil er geen wedstrijd van maken wie het eerste klaar is, maar het is zeker interessant om te zien hoe we beide dezelfde problemen moeten zien op te lossen.

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 21:41
door steeksleutel
Het inlaat gat in het binnenhuis van de inlaat is zelden helemaal rond. Meestal is het een schuin vierhoekig model gat. De hoeken zijn wel afgerond.

Hebben jullie al bedacht hoe de inlaat naar het carter gaat worden?

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 08 apr 2008 23:24
door PimW
Volgens mij heb je bij ronde kanalen het minste last van vervelende wervelingen. Maar je hebt gelijk, foekema rijd ook met zulke poorten. Ik zal even kijken of dat nog een specifieke reden heeft.

Hoe ik de inlaat op het carter maak staat ergens in de begin post getekend. Er komt bovenin de krukas holte een gat. Hoe ik het precies ga afwerken weet ik nog niet helemaal zeker. Misschien laat ik het kanaal schuin lopen zodat het mengsel, wanneer het omhoog de cilinder in geperst wordt, minder obstructie heeft.

Maar hier ben ik nog niet helemaal uit.

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 09 apr 2008 13:53
door Ingmar.
Nee klopt op de tekinging zie je geen uitsparingen in de deksel maar die voor het draaiwerk want die uitsparingen freesen doe ik wss op een handmatige frees bank

en hoe ik hem op het carter ga maken? heel makkelijk ik laat op de ontstekings kant alumium gieten of ik ga met epoxy aan de gang en dan vlak freesen


en voor de montage op de krukas, ga ik de krukas afdraaien en dan een zes kant moer maken die ik dan daar op kan borgen heel makkelijk eigenlijk


en pim :P kijken wie eerder klaar is leuk ideetje
maar in mijn geval kan dat volgende week al zijn (mei vacantie, MAAR NIKS IS ZEKER) want moet ff regelen dat ik dit op men werk kan maken en dan op bouwen ik werk namelijk in een CNC verpanings bedrijf

de site http://www.nijdra.nl/nl/meprotech/index.asp wel ff recalmen maken natuurlijk

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 09 apr 2008 15:02
door PimW
Je hebt mijn post niet goed gelezen. Ik wil er juist GEEN wedstrijd van maken. Daar houd ik nlk niet van en dat doet mijn werk toch geen goed.

Ik ga binnenkort wel even wat goede tekeningen maken nog. Heb nu ff geen tijd ivm me eigen brommer :mrgreen: Dat hok moet zondag namelijk rijden (met remmen en zonder speling ja :') )

Maar watvoor cilinder komt er bij jouw op dan? 80cc zeker?

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 09 apr 2008 16:36
door Ingmar.
ne een wedsrtijd maken is geen goed idee :P dan ga je miss te haastig werken :P

en voor cilinder wil ik een 50cc gebruiken maar als het goed werkt komt er ook een 80cc versie maar das niet belangrijk

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 09 apr 2008 19:30
door PimW
Dus jij zet een 28mm carburateur op je 50cc?

Re: open sprinter project.

Geplaatst: 13 apr 2008 20:18
door Volty
Als die 50cc maar hetfig genoeg is kan het wel..