Pagina 1 van 1
Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 18:05
door Givano
goedendag.. ik heb al wat gelezen over het tunen van je koppeling, maar wat moet je er eigenlijk allemaal aan kunnen doen. zover ik weet is het koppelings veren inkorten en gaten boren in de segmenten.. over dat laatste heeft iemand een foto hoe dat eruit ziet.
is er verder nog iets wat je kan tunen aan je koppeling..
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 18:48
door Mc. Sim
Met dat gaten boren of stukken wekslijpen bedoelen ze dat ze de segmenten lichter maken zodat ze bij hogere toeren pas aangrijpen, dat is hetzelfde idee als je koppelingsveren inkorten.
Meer manieren van "tunen" zijn er denk ik niet voor de koppeling.
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 18:51
door steeksleutel
Er zijn een paar sprint tomosen op dit forum die ook zeggen dat ze een speciale koppeling hebben. Alleen er is niemand die er foto's van laat zien. Dit schijnen de zo genaamde 'tuners geheimen' te zijn.
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 19:52
door TomosTuningWassenaar
en ik ben eeen daarvan die er een heeft

Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 20:03
door PimW
Daarmee voeg je niet veel toe aan dit topic he?

Hou je mond dan.
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 20:20
door Ingmar.
Koppelling tunen kan op verschilende manieren
Koppelings veren inkorten
Sigmenten verlichten
Sigmenten verlichten heb ik gedaan met een setje als je gaat verlichten moet je alleen niet lichter gaan da 68-70 gram.Zelf heb ik een zetje 63 gram gemaakt maar dan slipt hij door dus te licht.
Hier een foto van verlicht sigmenten.
Heb er licht gaatjes in geboord en de zijkanten afgeslepen allemaal mooi maar maak hem niet te licht!!!!!!
Dat heb ik dus wel gedaan maar dat heet de grensen opzoeken wat wel en niet kan
En over andre koppeling waar je alleen wat vaag van hoort maar niks ziet tsja het is tog echt wel een geheimpje om een goed werkende tomos race koppeling te hebben.
Ik heb er zelf 1 gemaakt voor de 1e en 2e versnelling zo er wel over willen vertellen maar de concurentie kijk ook mee op i-net en aangezien ik voor de 1e plek wil gaan op de brommersprints hou ik de info over de koppeling voor me zelf.
En ik denk dat er meerdre mensen zo denken
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 20:24
door PimW
Je kan uiteraard ook zelf een koppeling kunnen bouwen. Denk aan het aanpassen van een andere koppeling (van een scooter bijv). Ook heb ik iets gelezen over het gebruiken van remschoentjes.
Maar als je het jezelf niet al te moeilijk wilt maken zou ik het houden bij het verlichten van je segmenten en het inkorten van je veren.
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 20:28
door Ingmar.
Je kan uiteraard ook zelf een koppeling kunnen bouwen. Denk aan het aanpassen van een andere koppeling (van een scooter bijv). Ook heb ik iets gelezen over het gebruiken van remschoentjes.
als je dit wilt doen moet je tog wel het aardige kunnen en weten van metaaltechniek want dat is niet makkelijk.
het is niet zo er in proppen je zult dan veel zelf moeten maken
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 09 mei 2008 20:39
door PimW
Vandaar de rest van mijn post. Het is niet makkelijk maar ik kan niet voor hem bepalen wat hij wel en niet kan.
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 10 mei 2008 00:08
door Givano
dus als je ze verlicht.. daar trekt die dus alleen harder mee op??
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 10 mei 2008 00:22
door PimW
Tomos koppelingen werken dmv centrifugale krachten. Dat betekent dat zodra je koppeling gaat draaien de segmenten naar buiten willen. Wanneer ze ver genoeg komen en het koppelingshuis raken begin je te rijden.
Door ze lichter te maken duurt het langer voordat ze het koppelingshuis raken. Er is dus een grotere snelheid nodig (=meer toeren). Dit is hetzelfde wanneer je de koppelingsveer inkort, je maakt hem daarmee strakker en zo worden de segmenten steviger tegengehouden. Omdat de segmenten nu met een grotere snelheid draaien voordat ze aangrijpen, trekt je brommer sneller op.
Wat Ingmar bedoelt met te lichte segmenten is dat je blokje niet meer genoeg kracht heeft om ze snel genoeg te laten draaien. Een tomos blok draait namelijk niet zo heel veel toeren. Hierdoor raken ze dus je koppelings huis niet meer (of blijven slippen). Je tomos is dan niet vooruit te branden en rijd ook niet zo hard meer.
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 10 mei 2008 00:34
door Givano
dus waarom doen mensen het dan als het niks helpt met trekkkracht of snelheid??
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 10 mei 2008 00:43
door PimW
Lees mijn post eens opnieuw en let vooral op deze zin:
Omdat de segmenten nu met een grotere snelheid draaien voordat ze aangrijpen, trekt je brommer sneller op.
Ik weet dat t veel woorden waren maar ik dacht dat het nog net kon.

Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 10 mei 2008 00:56
door Givano
Lees mijn post eens opnieuw en let vooral op deze zin:
Omdat de segmenten nu met een grotere snelheid draaien voordat ze aangrijpen, trekt je brommer sneller op.
Ik weet dat t veel woorden waren maar ik dacht dat het nog net kon.

overheen gelezen zullen we maar zeggen
Re: Koppeling Tunen
Geplaatst: 15 mei 2008 23:51
door masterchicken
nja, er zit ook een nadeel aan... slijtage ...

een van de redenen dat niet te doen op mijn brommer
