Pagina 1 van 1
Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 20:56
door unfate
- Welke model tomos heb je? Tomos Standard
Uit welk jaar komt de tomos ? 2008
Is het een snor of een brommer? Snorbrommer
Wanneer ontstond het probleem? Na een nieuw Dmp Uitlaatje
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? De Dealer heeft er een nieuw Dmp terugloopje onder gezet
Wat is het probleem?
Kon niks vinden over me klachten dus dan maar zo
Af en toen als ik me snorbrommer net heb gestart en hij is nog koud en ik rij op top dan slaat tiej een soort van terug en dan krijg je een soort bromm/haper geluid. Ik zou echt niet weten hoe dit komt. Misschien te weinig benzine? Of verkeerde Bougie?
Nog een vraagje
Mijn top is van 30km naar 43km gegaan op derbi teller.
Alles is standaard op me uitlaat na dan.
Wat zou ik nog moeten veranderen als ik nog 5km harder wil en beter wil trekken want hij trekt voor geen hol meer?
Bv. Begrenzer uit spruitstuk halen? Of ander tandwiel?
Groetjes.
Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 20:59
door Mc. Sim
Bedoel je 4-takten? Dan is je sproeier te groot.
Om sneller op te trekken kun je een puch hd kopen, koppelingsveren inkorten, tandwiel 33 achter (maar die is standaard bij een snor) etc. Zoek ff op het forum dan vind je genoeg.
Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 21:12
door unfate
Bedoel je 4-takten? Dan is je sproeier te groot.
Om sneller op te trekken kun je een puch hd kopen, koppelingsveren inkorten, tandwiel 33 achter (maar die is standaard bij een snor) etc. Zoek ff op het forum dan vind je genoeg.
Dus als ik sneller wil optrekken is puch hd kop en, koppelingsveren inkorten genoeg? gaat er dan niks van me top af of bij?

Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 21:13
door Renault
Nope das alleen voor optrekken. Dat hij voor geen hol meer trekt komt overigens door dat een DMP uitlaat een wat hogertoerige uitlaat is.
Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 21:17
door unfate
Nope das alleen voor optrekken. Dat hij voor geen hol meer trekt komt overigens door dat een DMP uitlaat een wat hogertoerige uitlaat is.
Maar dan is zo'n Hd kop en inkorten trekveertjes wel genoeg om weer sneller op te trekken?

Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 21:27
door Renault
HD ofwele hogedruk kop heeft een kleinere verbrandingskamer, waardoor er een grotere explosie is. Die grotere explosie zorgt ervoor dat jij sneller optrekt

.
Koppelingsveren inkorten zorgt ervoor dat de koppeling zzzneller kan aangrijpen waardoor jij sneller wegrijdt.
Ik zou toch eerst een HDkop kopen voordat je met de koppeling gaat
kloten.
Edit; groter achtertandwiel kan ook ervoor zorgen dat je sneller optrekt, maar zo lever je wel top in...
Achtertandwiel ga je sneller maar lever je weer trekkracht in (het omgekeerde dus).
Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 21:28
door Mc. Sim
Daar ga je een stuk sneller mee optrekken ja, bij mij scheelde het ook zo'n 5km/u op de top.
Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 22:49
door PimW
HD ofwele hogedruk kop heeft een kleinere verbrandingskamer, waardoor er een grotere explosie is. Die grotere explosie zorgt ervoor dat jij sneller optrekt

.
Koppelingsveren inkorten zorgt ervoor dat de koppeling zzzneller kan aangrijpen waardoor jij sneller wegrijdt.
Ik zou toch eerst een HDkop kopen voordat je met de koppeling gaat
kloten.
Edit; groter achtertandwiel kan ook ervoor zorgen dat je sneller optrekt, maar zo lever je wel top in...
Achtertandwiel ga je sneller maar lever je weer trekkracht in (het omgekeerde dus).
Ik wil hier even wat over zeggen want het klopt niet helemaal. De explosie in de verbrandingskamer wordt niet groter. Door de hogere druk komt er enkel een grotere hoeveelheid energie vrij, waardoor de zuiger een grotere neerwaartse versnelling krijgt.
Als je de koppelingsveren inkort zorg je er juist voor dat je koppeling later aangrijpt. Dwz bij een hoger toerental. Dit zorgt er weer voor dat de brommer abrupter van zijn plaats komt en sneller accelereert.
Re: Aantal vraagjes
Geplaatst: 10 jun 2008 23:59
door shadowranger
Stel je ontsteking ook maar eens bij. Waarschijnlijk loopt ie op top net iets achter de neerwaartse beweging van de zuiger aan. Vwb je sproeier, kijk eerst eens naar de kleur van de boog op de kop van de bougie. Koffie-met-melk-bruin hoort ie te zijn na een ritje voluit van een kilometer op 2-3.