Pagina 1 van 1

Inhouden op top

Geplaatst: 18 jun 2008 15:30
door Guido
  • Welke model tomos heb je?
    Tomos A35 HDA
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Oktober 2002
    Is het een snor of een brommer?
    Snor
    Wanneer ontstond het probleem?
    Was al toen ik hem kocht


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Er zit alleen een andere uitlaat op,techno boss volgens bonnetje van vorige eigenaar.


    Wat is het probleem?[/list
    Mijn Tomos trekt prima op enzo,maar zodra hij op snelheid komt gaat hij viertakten en af en toe beetje inhouden. (i.c.m. BRRRRR geluid)
    Heb hier al flink gezocht op het forum en aan de hand daarvan de carburateur al geprobeerd af te stellen.
    Standaard sproeiermaat is 50,heb er al 51 in gedaan maar dan werd het alleen maar erger! (kwam het probleem eerder,nog voor hij op snelheid was)
    Daarna 49 geprobeerd,trok hij iets sneller op maar werd het inhouden op snelheid iets erger.
    Voor de zekerheid 48 geprobeerd,toen sloeg hij goed aan maar was hij niet meer op toeren te krijgen!
    Dus met andere woorden,sproeier 50 lijkt me de goeie!

    Nou heb ik ook ergens gelezen dat dat viertakten een soort van 'produkteigenschap' is van de Tomos snor,maar ik lees nergens of dit nou eigenlijk kwaad kan behalve dat het een beetje vervelend is.

    Is hier (op een redelijk eenvoudige manier) nou iets aan te doen,zou een gewone standaard uitlaat het probleem oplossen bijvoorbeeld?
    Ik rij ook best wel lange rechte stukken soms,dus zou fijn zijn als hij gewoon soepeltjes reed op snelheid!

    Ik hoop dat jullie wat nuttige informatie/advies hebben!

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 18 jun 2008 15:34
door steeksleutel
Het zou toch echt aan de sproeier moeten liggen. Heb je al naar je bougie gekeken?

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 18 jun 2008 17:44
door leerling1
maak je lucht filter eens open en kijk of daar de begrenzer uit is (zo'n rare bocht)
mocht hij er uit zijn moet je je spruitstuk even ontgrenzen en nogmaals proberen met sproeiers

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 18 jun 2008 18:00
door shadowranger
Niks sproeier probleem, heeft TS al geprobeerd.

Begrenzer is niet van toepassing, want ik heb ook een snorfiets waar de begrenzer nog wel in zit.

Ik stel voor dat TS zijn ontsteking gaat vervroegen, want nu loopt deze bijna gelijk met BDP, enkele mm voor BDP helpt al zeker. Zie het maar als dat je zlef van een heuvel afloopt. Op een gegeven moment red je het niet meer en slaan je benen door. Dit is hetzelfde als wat er in de cilinder gebeurt bij een late afstelling.

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 18 jun 2008 18:09
door leerling1
ja idd
maar soms wil die als de begrenzer eruit is ook nog wel eens viertakken

maar idd ontsteking vervroegen kan ook

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 18 jun 2008 19:07
door Guido
Okee ontsteking afstellen dus...heb net ff zitten zoeken hier op het forum,ik moet hem dan afstellen tussen de streepjes van de brom en snorstand toch? (niet helemaal op brom)
Iemand enig idee hoever ik hem moet verstellen?
Heb nog ff gekeken naar het luchtfilter voor de zekerheid,is nog helemaal origineel volgens mij.
De bougie heb ik nog niet naar gekeken,heb geen bougiesleutel hier.
Ik ga zaterdag maar ff aan die ontsteking stellen op me werk,heb daar meer gereedschap tot mijn beschikking.
Ik zag in de tutorial dat er iets van speciaal gereedschap is om je zuiger vast te zetten en dat vliegwiel eraf te halen enzo,is dat echt nodig of gaat dat afstellen van de ontsteking ook wel zonder dat gereedschap...

Alvast bedankt voor de info in elk geval!

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 19 jun 2008 08:15
door shadowranger
Je bedoelt een zuigerstop, ja die heb je nodig om de zuiger (=krukas) te blokkeren zodat je de moer kunt losdraaien van het vliegwiel. Verder is een vliegwieltrekker handig. Speciaal gereedschap heb je niet nodig als je electronische ontsteking hebt.

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 19 jun 2008 10:05
door GAEvakYD
Je bedoelt een zuigerstop, ja die heb je nodig om de zuiger (=krukas) te blokkeren zodat je de moer kunt losdraaien van het vliegwiel. Verder is een vliegwieltrekker handig. Speciaal gereedschap heb je niet nodig als je electronische ontsteking hebt.
Weet je zo welke vliegwieltrekker maat/type we moeten hebben. Ook ik wil mijn onsteking gaan goed zetten en heb een vliegwieltrekker nodig. Ik zie bij de webshops verschillende maten, maar geen 1 met de naam tomos genoemt.
Klopt het dat wliegwieltrekker AM6 moet hebben en Zuigerstop M14? Deze benamingen heb ik van de webshop van josdijkman.

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 19 jun 2008 16:22
door shadowranger
Ipv een zuigerstop kun je ook een defecte autobougie gebruiken (lange schacht). M14 is de draad dus dat kan wel kloppen.

Vliegwieltrekker kun je het beste bij je bromboer halen. Kost niet zoveel,maar is wel handig. Gewoon vragen naar Tomos vliegwieltrekker.

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 19 jun 2008 17:12
door PimW
Ipv een zuigerstop kun je ook een defecte autobougie gebruiken (lange schacht). M14 is de draad dus dat kan wel kloppen.
Pas op hiermee, als je teveel kracht zet kun je het porcelein breken en krijg je allemaal troep in je cilinder.

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 19 jun 2008 18:22
door Guido
Okee jongens bedankt,ik ga ff zo'n vliegwieltrekker en zuigerstop regelen en dan zo snel mogelijk aan de gang! :)

O ja,nog 1 klein vraagje...als ik mijn ontsteking vroeger zet,moet ik dan ook weer iets met de sproeier doen?! :?

Re: Inhouden op top

Geplaatst: 19 jun 2008 18:40
door Mc. Sim
nee