Pagina 1 van 8

Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 17:13
door Ingmar.
Ik maak deze topic aan me de reden om je tunings werk te showen.

Post hier fotos van je tune werk aan je cilinder of carter.Zodat we er positief of negatief commentaar op kunnen geefen en extra tips als je iets fout heb gedaan.

Ook als je vragen hebt over het tunen kan je het hier stellen.


Het lijkt mij niet de bedoeling om elkaar te gaan afkraken.Maar opbouwende kritiek te geefen zoals: als je de volgende keer nou dit of dat doet zal het eindresultaat beter zijn.

Ik hoop dat er geen onzin komt in dit topic maar alleen nuttige info/antwoorden.


Hier een foto van mijn carter voor een 70cc rgd(links bewerkt rechts *standaard)
Afbeelding

@ the mods: miss handig om hier een mededeling ofzo van te maken zodat hij makkelijk terug te vinden is :mrgreen:

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 17:52
door Mc. Sim
Dan zal ik maar beginnen met een vraag. Ik heb een 80cc metrakit op de kop weten te tikken. Nu ben ik nog op zoek naar een blok. Ik weet dat je de carters moet bewerken, maar moet je deze ook groter maken qua oppervlakte? Ik heb namelijk eventjes het blok van de 910-sprinter bekenen en hij heeft een grotere voetplaat dan normaal. Zo ja, hoe kun je deze groter maken :mrgreen:

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 18:05
door Ingmar.
voor een mk hoef je eigenlijk alleen maar je carter te kotteren.En voor het goede de zijkanten oplassen voor vlees voor je spoelkanalen.

En bedoelde je deze foto van 910-sprinter?

Afbeelding

Daar is zover ik kan opmaken uit de foto alleen maar aan de zijkanten van het carter extra vlees bij gelast.
En gekottert natuurlijk.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 18:39
door Mc. Sim
Ja die foto bedoel ik, er is dus een grotere voetplaat gemaakt :) Maar dit is niet nodig?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 19:04
door Ingmar.
ja dat is wel nodig want anders heb je nietgenoeg vlees om je spoelkanalen te maken

als je je carter niet oplast zal je waar rood id geen aluminium meer hebben om de voetpakking op te kunnen klemmen
Afbeelding

want als je dit vergelijkt met *standaard tomos spoelers is het enorm natuurlijk dus enigge aanpassing is nootzakelijk

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 19:10
door Mc. Sim
Aha, tnx ;) En hoe kun je zoiets oplassen? of laten doen?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 19:14
door Ingmar.
kaal halen van poedercoat en gewoon met mig/mag of tig de zijkanten laten oplassen en dan vlakfrezen

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 19:51
door Mc. Sim
Nou laatste vraag dan, waar frezen jullie die spoelers mee? Met zo'n boven frees of? Kun je zon frees ding trouwens ook in een zo'n vaste boor (weet de benaming even niet meer) doen en daarmee gaan frezen?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 19:51
door steeksleutel
Lassen aan je carters is met het risico van kromtrekken.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 19:52
door Ingmar.
spoelers doe ik met een dremel achtig geval en een hardmetalen freesje

@steeksleutel: oja was ik vergeten te zeggen om krom trekken van carter tegen te gaan eerst goed voorverwarmen en na verwarmen


zelf gebruik ik deze freesen


Afbeelding

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 20:01
door Mc. Sim
Oke, dat word dan opzoek naar zo'n setje :mrgreen:

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 20:02
door Ingmar.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 20:05
door Mc. Sim
Ik ga wel naar de dhz zaak, scheelt weer verzend kosten. Gierig.. :')

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 22:03
door lolo
ik vroeg laatst hoe je je spoelpoorten kon gaan dremelen. Iemand zei dat je dan een haaks stukje voor op je dremel moest kopen. Ik die gekocht, alleen je kan dan toch helemaal niet bij je spoelpoorten. Heb je dan ook een hard metalen freesje nogdig of een slijpsteenje? :?:

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 22:10
door poekelen
sticky van gemaakt

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 22:12
door lolo
huh dat snap ik niet kun je dat wat beter uitleggen?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 23 jun 2008 22:16
door Renault
@lolo als je gaat frezen lijkt het me wel handig een freesje te kopen, dat haakse ding is alleen een hulp (/opzet) stuk voor de dremel... Ik snap niet hoe je het bedoeld dat je dan bij de spoelpoorten kan?

Sticky = dat het altijd bovenaan staat in het opvoeren gedeelte :wink: heeft geen verdere toevoeging tot jou vraag, maar tot die van Ingmar.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 24 jun 2008 09:08
door Ingmar.
ik vroeg laatst hoe je je spoelpoorten kon gaan dremelen. Iemand zei dat je dan een haaks stukje voor op je dremel moest kopen. Ik die gekocht, alleen je kan dan toch helemaal niet bij je spoelpoorten. Heb je dan ook een hard metalen freesje nogdig of een slijpsteenje? :?:

Oke voor de duidelijkheid.Jij wilt IN de cilinder je spoelpoorten bewerken?zoja dan moet je een haakse frees hebben(om het ged te doen teminste)en een hardmetalen frees.maar die combinatie macht niet groter zijn dan.
38mm-->50cc of 44mm-->65cc anders gaat het niet passen en van het spul van dremel denk ik dat dat veel te groot is om in je cilinder te komen.

en voor verdere EXTRA duidelijkheid. als je over spoelpoorten begint zeg er dan ff bij of het in de cilinder is of aan de cilindervoet(spoelkanalen) anders is het een beetje onduidelijk.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 31 aug 2008 19:44
door sjaakvanvoorschoten
hey,

ik wil nu eens goed tunen. maar ik weet egt niet hoe je de slag en timing van zo´n cilinder kunt berekenen. ook niet na het bekijken van het proforum of de faqs. En als je deze dingen tog hebt kunnen berekenen, hoe zet je je tune idee op de cilinder.
En nog een vraag. kun je ook tunen met een veil want ik heb geen vrees en ik ben arm :mrgreen:
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
mvg sjaak

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 31 aug 2008 19:54
door PimW
De slag is gegeven. Dit is bij een tomos 43mm.

Voordat je begint met veilen en zagen ga je bedenken wat je wilt bereiken met je aanpaswerk. De een wil meer koppel onderin en de ander gaat voor een toeren beuker met een hoge topsnelheid.

Zodra je een beetje weet welke richting je op wilt (simpel gezegd: optrekken of topsnelheid) dan ga je kijken hoe je dat kunt bereiken. Cruciaal hierbij is de poortmap. Dit is je uitgangspunt waarna je kunt gaan rekenen aan je cilinder.

Heb je deze poortmap dan kun je gaan berekenen wanneer poorten openen en sluiten en wat je blowdown is. Zoals je wss al hebt uitgevonden (als je een beetje lees- en speurwerk hebt verricht) is de blowdown een maat van hoogtoerigheid van een cilinder. Nu is een lage blowdown laagtoerig en een hoge blowdown hoogtoerig (resp. waardes als 23 en 33).

Nu kun je vaststellen watvoor aanpassingen je moet maken om de gewilde prestaties te bereiken. Dit is niet het topic voor een meer gedetailleerde uitleg, maar alle info staat in het pro deel en anders kun je altijd pm-en.

Met vijltjes werken gaat uitstekend. Er zijn zelfs mensen die liever zo werken omdat je meer controle hebt over je werk. Het duurt daarentegen wel een stuk langer.