Pagina 7 van 8

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 jun 2010 21:37
door tomos
omdat dit dezelfde is. kijk maar in zijn topic :')
zie ik aan de spoelpoorten, er is geen andere dmp voor een puch (want dit is een puch cilinder)

EDIT: http://www.puchshop.de/catalog/dmp-70cc-p-38.html

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 29 apr 2011 11:23
door taxmaxR
HALLO EN HELP

ik zie hier nu wel heel veel manieren van cilinder tunning.(ik zie door de bomen het bos niet meer)

ben op zoek na een poort map voor een hoog toerige 65cc 44mm dmp/airsal
wie kan mij hier aan helpen?

een tabel met maten in is ook goed ook een link hier of ergen anders op i net (perfecte)hoogtoerige cilinder
(airsal of dmp 44mm)
stel ik zeer op prijs.

ik hoop snel op een reactie

b.v.d

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 mei 2011 01:16
door Ingmar.
Als je het nu al niet meer snapt lijkt het me niet slim dat je in je cilinder gaat lopen spelen

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 mei 2011 11:43
door taxmaxR
dit is nou niet echt een recatie waar ik wat aan heb :

heb op verschilende poortmappen die hier geplaatst zijn op het forum gereageerd
ik krijg echter vaak de tip van de auteur om deze toch maar niet te gebruiken.omdat het niet werkt.
ik denk tog dat ze hier gepost zijn als voorbeeld.????

nu denk ik (weet eigelijk wel zeker)dat hier mensen op het forum actief zijn die er veel meer ervaring/kennis van hebben
en er dus ook best wel iemand is die mij kan vertellen wat nu WEL ECHT werkt.

dus nog maar een keer proberen.

WIE KAN MIJ VERTELLEN HOE IK MIJN CILINDER ZO KAN AANPASSEN
DAT EN MEER TREKKRACHT UIT KOMT.
(gezocht goede poortmap of een lijstje met het aantal mm wat ik waar en hoeveel moet weg freesen)

ik denk namelijk niet de ik de enige ben die dat wil.(airsal 65cc 44mm komt hier toch aardig vaak voor)
en aangezien er hier zo veel kennis is lijkt het me niet moeilijk om dit te plaatsen.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 mei 2011 12:02
door brombertje
Een poortmap en poorttiming moet je gewoon zelf maken, en aan de hand daarvan pas je je cilinder aan, voor jouw wensen.
Er zijn een aantal basisregels. Als je die kent kom je er zelf wel uit. (uitlaatpoort breder = meer trekkracht, poort hoger ten opzichte van de spoelpoort = hoogtoeriger. Maximale breedte van de poort, ongeveer 68% van de boring, anders kan je zuiger kantelen in de cilinder bij een enkele uitlaatpoort. Bij vlinderpoort kan het breder omdat die in 2en gedeeld is.)
Bereken dus goed wat de maximale breedte en hoogte mag/moet zijn om jouw wensen te realiseren. Maximale breedte en hoogte kan verkeerd uitpakken. Te hoogtoerig maken (hoge blowdown) is dus voor een Tomos niet goed, omdat een Tomos een brede powerband moet hebben, om ook goed op te trekken.
Als je de cilinder verandert, kan het zijn dat een uitlaat die goed presteerde niet meer zo goed werkt, doordat de eigenschappen zijn veranderd.

Edit: Ook de plaatsing van de cilinder op je carter heeft invloed op je timing. Het beste is om de spoelpoorten en uitlaatpoort volledig open te krijgen, zonder een te hoge blowdown (verhouding uitlaatpoort/spoelpoort opening) te krijgen. (soms is het zo dat je poorten namelijk niet helemaal open gaan, zoals bij mijn oude A5 cilinder, die heb ik zelf aangepast met een dikkere voetpakking, en bovenkant van de cilinder afgeschuurd om de juiste squish te kunnen krijgen.)

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 mei 2011 12:23
door taxmaxR
dank je wel hier heb ik iets aan.

iemand een eerder schema of een tekening of lijst met dingen die ik aan kan passen .moet toch al eerder gedaan zijn met 65cc airsal of 65cc dmp ?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 mei 2011 15:22
door Ingmar.
@ Brombertje: dan moet je het wel goed zeggen he;) bij een te groote ovale poort gaat de zuiger niet kantelen
maar dan hebben de zuigerveren niet genoeg druk maar om te blijven zitten.
En dan gaan de zuigerveren happen in de uitlaat poort

en @ TaxmaxR het ligt er ook maar aan hoe jij de cilinder wilt hebben ;)
Je kan hem op verschillende manieren tunen namelijk

en als je gewoon eens gaat KIJKEN hier op het forum dan had je verschildende 65 cc poortemappen kunnen vinden

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 03 mei 2011 10:37
door taxmaxR
is gelukt denk ik hoop dat ik straks wat tijd heb om het blok te monteren nog ff snel naaldlager halen
ik plaat de fotos in mijn topic van 0 naar 100%

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 03 mei 2011 16:12
door Tomos s25
hey ik heb en nieuw topic gestart over mijn TomosS25 nu zie ik deze over cilinders zou het tragen optrekken en langszaam rijden verholpen zijn met een Cilinder Airsal 50cce en een 45 immitatie brom kop van de tomos A35 zou dat kunnen ???
zo ja welke snelheid kan ik verwachten?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 13 mei 2011 00:23
door taxmaxR
ergen rond de 40 km/u
zou ook meteen sproeier uitlaat en ontsteking veranderen.
maak er gewoon een originele brommer van.
dan richting 50+ km/u

maar dit is niet het goeie topic dus even verder zoeken

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 10 aug 2011 16:39
door Ziggys91
Hoe zou een standaard tomos cilinder gaan lopen als ik de spoelpoorten open maak zoals in de volgende foto?
Afbeelding

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 10 aug 2011 17:19
door brombertje
Volgens mij gaat dat heel slecht lopen. Iets aan de carterdruk veranderen lijkt me nou niet het beste. Zodra je zuigerveren over je spoelpoorten heen gaan is de druk in je carter weg omdat de druk langs je zuigerveren kan lopen terug de cilinder in ipv vanonder uit je carter.Zo zal het mengsel niet goed je cilinder in gedrukt worden volgens mij. :roll: Correct me if i'm wrong. Ook je timing zal misschien veranderen of je zuigerveren gaan veel slijten/happen..

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 10 aug 2011 17:44
door Ziggys91
hmmmm, en hoe werkt het als ik mijn inlaatpoort tot 1 groot gat maak(dus het spijltje weg) en dit ook bij de zuiger doe, in combinatie met het verbreden en verhogen van de uitlaatpoort?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 10 aug 2011 17:49
door 2pac
Het is zeker wel mogenlijk
er zijn genoeg mensen die dit doen

alleen heeft het geen nut als je derest niet tuned

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 10 aug 2011 18:02
door 2pac
dit is nou niet echt een recatie waar ik wat aan heb :

heb op verschilende poortmappen die hier geplaatst zijn op het forum gereageerd
ik krijg echter vaak de tip van de auteur om deze toch maar niet te gebruiken.omdat het niet werkt.
ik denk tog dat ze hier gepost zijn als voorbeeld.????

nu denk ik (weet eigelijk wel zeker)dat hier mensen op het forum actief zijn die er veel meer ervaring/kennis van hebben
en er dus ook best wel iemand is die mij kan vertellen wat nu WEL ECHT werkt.

dus nog maar een keer proberen.

WIE KAN MIJ VERTELLEN HOE IK MIJN CILINDER ZO KAN AANPASSEN
DAT EN MEER TREKKRACHT UIT KOMT.
(gezocht goede poortmap of een lijstje met het aantal mm wat ik waar en hoeveel moet weg freesen)


zoek gewoon een goede poortmap van een vergeleikbare cilinder bijv puch cilinders?
ik denk namelijk niet de ik de enige ben die dat wil.(airsal 65cc 44mm komt hier toch aardig vaak voor)
en aangezien er hier zo veel kennis is lijkt het me niet moeilijk om dit te plaatsen.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 01 okt 2012 17:46
door Borcheld11
Als je een cilinder laagtoeriger maakt,
Gaat de top dan ook omlaag?

Gr

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 01 okt 2012 18:19
door Hardbreaktwo
lijkt mij wel :P maar hoe maak je een cilinder laagtoeriger..? dan zou je de cilinder slechter maken ipv beter :O

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 01 okt 2012 18:31
door Borcheld11
Maakt de cilinder juist beter,
laagtoerig = Hard optrekken
hoogtoerig = Hoge topsnelheid.

Ik wil als ik een 65cc koop niet 75, 80 km\u
met mij snor. mij pa zet hem aan het hangslot haha.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 01 okt 2012 18:32
door Hardbreaktwo
dan moet je geen 65cc kopen.. dat gaat gewoon minimaal 60 :P

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 02 okt 2012 10:19
door Borcheld11
60 is een mooie snelheid. sneller wil ik ook niet gaan.
hij ging al 56 km/u ,maar heb hem nu weer begrensd met een terugloper naar 47 km/u.
Ik focus me ook op het optrekken. maar met die 50cc schiet het niet op,
uitlaatpoort kan niet meer breder haha. en heb toch nieuwe cilinder
nodig, er is weer een imbusbout afgebroken in de cilinder.
toen de ophanging van de uitlaat was afgebroken.