Tomos Revival (2003) kapot, meerdere problemen
Geplaatst: 03 jul 2008 21:04
- Welke model tomos heb je?
Tomos Revival uit 2003. Tweedehands overgekocht in Augustus 2007. Had destijds 3600 kilometer gelopen. Zit nu op 5500.
Uit welk jaar komt de tomos ?
2003 dus
Is het een snor of een brommer?
Een brommer. Er zit een Techno Racing Chrome uitlaat op en die bevalt uitstekend. Rijdt op de teller 64km/u. Verder is de brommer origineel.
Wanneer ontstond het probleem?
'Spontaan'. M'n tos heeft het altijd trouw gedaan maar ging opeens kapot met een ritje vanuit school.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nee. Heb in Februari ofzo een nieuwe uitlaat gemonteerd. Afgezien dat de pakking een beetje verrot was en de uitlaat vrij snel los ging zitten doordat de schroefjes los gingen zitten (of eruit vielen) maar altijd netjes weer aangedraaid.
Wat is het probleem?
Steeds in kleine stukjes weer uiteindelijk op school gekomen (dat ging heeeel erg traag en was ook veel te laat) en later op de dag naar huis gekomen door gewoon niet harder dan 30km/u te rijden (hij ging ook niet meer 64km/u zoals origineel maar hooguit 50/55). Dat scheen te helpen want hij viel niet uit tot het eind bijna toen kreeg ik weer hetzelfde probleem etc. Sindsdien heb ik er niet meer op gereden omdat het me dat niet echt verstandig leek.
Nu ga ik hem sowieso naar een merkdealer van Tomos brengen voor reparatie + 5000km beurt (nog niet gehad namelijk) en dat wordt betaald door m'n ouders (verjaardagscadeau). Maar toch zou ik graag willen weten of iemand enig idee zou kunnen zijn wat het probleem is? Een vriend van me kwam ermee dat m'n tandwiel van de automaat kapot/versleten/tandje eraf zou kunnen zijn. Ik heb verder ook geen idee ofzo.
Daarnaast heb ik al een probleem sinds ik de brommer heb. Maar nu hij toch naar de dealer gaat zou ik er graag wat aan willen doen. Ik kon er altijd maar 2l in tanken terwijl de fabrieksspecificaties 3,5l aangeven incl. reservetank. Het was altijd zo. Ik kon altijd ongeveer een 3/4de litertje rijden op de 'normale' tank en dan nog 1,25l op de reservetank. Ik mis dus anderhalf liter, wat erg vervelend is qua actieradius. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Verder nog een kort vraagje. Hij rijdt dus ongeveer 64km/u door die nieuwe uitlaat. Nu heb ik wel een verschrikkelijk dood punt tussen 20 en 30kmu. Vlak nadat ie schakelt. Tussen 30 en 40 trekt ie ook nog langzaam op en vanaf 40 trekt ie weer gewoon goed snel op. Is er wat te doen aan dat dooie punt? Ik heb de uitlaat nooit afgesteld ofzo, gewoon gemonteerd en hij liep stationair goed dus. Ik hoef niet perse meer harder te gaan maar wil toch wel harder kunnen optrekken. Hebben jullie nog tips ofzo?
Alvast héél erg bedankt voor jullie help. Ik wil graag gewoon wat meer weten wat het eventueel kan zijn, zodat ik niet als een totale leek straks bij de dealer sta die me zoveel mogelijk geld wil laten aftroggelen. Ik moet me Tos nu al 2 weken missen en het doet me echt pijn

Greetzz,
Rick