Pagina 1 van 2

Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 19:44
door crismo
  • Welke model tomos heb je? tomos standard a35
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2006
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? -


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ja


    Wat is het probleem?
Ik probeer van me snor een brom te maken.
Ik heb al de carburateur van 14/12 ipv 14/9 erop gezet met 53 sproeier.
Originele bromuitlaat erop gezet.
Bromkop erop gezet.
Spruitstuk begrenzer eruit gehaald.
Luchtfilterbegrenzer eruit gehaald.
Onsteking op bromstand gezet.

Dus eigenlijk wel zo'n beetje alles dacht ik.

Het Probleem is dus nu dat ik bij lange na niet op de 45km/u kom.
En dat ie niet stationair blijft lopen.

Wat doe ik verkeerd?

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 19:49
door ruttos
dat ie niet stationair blijft lopen komt waarschijnlijk door dat je je luchtfilter ontgrenst hebt probeer een grotere sproeier helpt zeker wel.

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 19:56
door crismo
wat is groter? 54,55,56,58,60?

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 20:04
door shadowranger
Als je je luchtfilterbegrenzing terugzet moet sproeier 50-52 voldoende zijn. Anders trek je veel te veel lucht naar binnen. Ontgrenzen van een luchtfilter doen we in principe alleen bij carburateurs groter dan 14/12.

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 20:15
door Erik
indd, 50 is standaard voor brom uitvoering van tomos, wat jij dus hebt gemaakt

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 20:53
door crismo
ow thnx, ik zal ut mrgn ff gaan proberen

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 23:22
door crismo
ok, ik kon niet wachten, ik heb het geprobeerd zoals jullie zeggen, maar het probleem blijft hetzelfde, hij blijft niet stationair lopen en ook geen hogere top.

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 14 aug 2008 23:57
door leerling1
Alleen nog een brom cilinder dacht ik zo. Je hebt dus nog niet Alles gedaan om van je snor een brom te maken
:x

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 00:06
door Erik
dude, er bestaat geen bromcilinder
cilinder voor snor + brom zijn zelfde aap :oops:

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 00:06
door Erik
misschien dan sproeier 49-50

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 08:17
door shadowranger
dude, er bestaat geen bromcilinder
cilinder voor snor + brom zijn zelfde aap :oops:
Die is er wel degelijk, leerling1 bedoelt een zuiger met inlaatsleuven of een dichte zuiger. De eerste is een zogenaamd brommodel. Daardoor krijg je meer vulling.

@ crismo: Zoals gezegd, je zal even moeten afstellen, eventueel kun je hem harder stationair laten lopen door de schroef aan de zijkant van de carburateur verder in te draaien. Stel dan ook de vrije slag af van de gaskabel, anders werkt de chokeontgrendeling weer niet. Laat je iig adviseren door de kleur van de bougie als je een stuk gereden hebt, niet alleen stationair lopen.

Of kijken waar de lekkage zit. Misschien heb je toch een krukaskeerring die niet helemaal lekker meer is.

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 10:11
door leerling1
Er zijn inderdaad bromcilinders (voor de brom modellen) dat weet ik 100% zeker. En ik laat me me niet uitschelden voor aap. Ik ben 20 snotneus.

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 14:54
door crismo
Hier een foto van de bougie na een stuk gereden te hebben:


Afbeelding

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 15:23
door crismo
ik heb nu sproeier 52 erin zitten ipv 53 ik merk geen verschil, hij blijft niet stationair lopen alleen op de choke looopt ie stationair maar veelste veel, hij begint uit zich zelf te rijden, zodra ik hem van de choke afhaal slaat ie gewoon af

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 17:02
door Thomazzi
Je stationair toerental lijkt mij wat te hoog, of je kabel die staat te strak.
dude, er bestaat geen bromcilinder
cilinder voor snor + brom zijn zelfde aap :oops:
Er zijn inderdaad bromcilinders (voor de brom modellen) dat weet ik 100% zeker. En ik laat me me niet uitschelden voor aap. Ik ben 20 snotneus.
Dit is dus bijdeze afgelopen, kappen dus!

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 15 aug 2008 17:28
door crismo
Ik heb nu de originele 14/9 carb er weer op zitten en nu loopt ie wel goed, tenminste hij slaat niet meer af, maar de snelheid blijft 25km/u

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 16 aug 2008 13:24
door crismo
vandaag weer ff de 14/12 carb geprobeerd, met alle sproeiers van 50 t/m 53, probleem blijft hetzelfde nl: lage top 25 ong en geen stationair

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 16 aug 2008 14:38
door shadowranger
Ik denk, mede door je reactie en de foto die je hebt gepost, dat je lekkage hebt van lucht (mogelijk een lekke krukaskeerring), waardoor de top niet gehaald wordt en de motor niet stationair wil blijven draaien. Hoe gaat het aankicken, voel je compressie of is dit weinig?

Kijk even of alle onderdelen van de 14/12 carburateur wel aanwezig zijn. Met name de rubberen ring achterin het aansluitstuk voor je spruitstuk en de plastic verloopbus willen nog wel eens de oorzaak zijn. Dit kun je snel genoeg testen met een beetje deo.

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 16 aug 2008 14:44
door crismo
compressie heeft ie genoeg, en bij de 14/9 carb is blijft ie wel stationair lopen, dus dan zou ut aan de 14/12 carb kunnen liggen.

Hoe bedoel je met deo testen btw?

Re: Niet af te stellen

Geplaatst: 16 aug 2008 18:31
door shadowranger
Rond de aansluitpunten sprayen en kijken of het motortoerental verandert. Zo ja dan heb je daar een luchtlek.