Pagina 1 van 2

Een uitlaat tip

Geplaatst: 24 okt 2008 20:44
door C. van Klaveren
Waarde Forummers,

Deze tip wil ik jullie niet onthouden.
Hij is niet van mij, maar van onze mede forummer, bekend onder de meldnaam Steeksleutel. Ik heb die tip in dank aangenomen en ten uitvoer gebracht. Het betreft een uitlaat tip. En wel voor een normale chrome (imitatie) Tomos Brom uitlaat.
Hij melde mij dat er nog wel wat vermogen uit die uitlaat te halen was. Het betreft een dicht stukje pijp van de demper (die in de uitlaat geschoven zit). Het zou helpen als je dat er af zou zagen.
Wel, ik heb dat dichte stukje pijp daar niet gevonden. Maar …. ik heb wel 14 cm van de demper afgezaagd. Daarna de demper helemaal schoon gemaakt met een koud ontvetter en toen bij moe d`r Tomosje in de uitlaat geplaatst. Ik was benieuwd.
Het geluid was niet te hard geworden (is voor mij van groot belang). Een beetje gas…… en weg was hij.
Dat ding reed normaal al zeer goed. Maar dit verbaast gewoon. Hij bleeeeef er aan trekken. In één ruk van 0 >>>> 50. En keurig vlak overgaan van 1e naar de 2e versnelling en dan begint hij er nog harder aan te trekken. Geweldig die kracht onderin, dat is mijn streven. [vermogen bij weinig toeren]

En ik zeg het nogmaals. Het is nog steeds de onbewerkte standaard cilinder die dit levert. Maar tevens wordt hiermee bewezen dat je met het verbeteren van externe componenten en nauwkeurig werken een snelle Snor (in een stad) krijgt, zonder dat je er iets aan ziet of hoort.
En ... ik ben nog niet aan `t eind van mijn Latijn. D`r staan nog zeker 2 veranderingen op `t program.

Tot algemene informatie meld ik hieronder nog even de huidige set-up van moe`s Snorfiets.

Bosch K75 of Champion L86 bougie. (puntafstand 0,6 mm)
Bromkop zonder pakking er tussen.
Standaard cilinder, maar wel 1mm opgehoogd middels een voetpakking van 1mm.
Standaard Snorzuiger met door mij gemaakte Bromgaten er in.
De uitlaatpoort glad gemaakt met een schuurpapiertje.
Een chrome (imitatie) Tomos Brom uitlaat. (Waar nu een ingekorte demper in zit)
De inlaatflens (Spruitstuk) ontgrenst en aan de membraam kant meer uitgefreesd.
De 9mm carb. opgeboord naar 12 mm.
De luchtfilterkast ontgrenst en het externe pijpje (15mm) vervangen door een pijp van 32 mm.(Met een geluidwerende wand…… waarmee je ook de luchtdoorgang kan beïnvloeden)
Het ontstekings moment aangepast. ( Staat vroeger dan de Bromstand. ( ± 3 mm voor BDP))
Sproeier 58
Tandwiel verhouding 26 / 26

De max. snelheid is nu 54 met mijn gewicht van 82 kg er op.
(Is iets minder geworden nu hij harder trekt. Het komt tenslotte uit de lengte of de breedte)
Met moe loopt hij harder, maar die scheelt zo`n 15kg. (Voor haar loopt ie nu hard genoeg. In de stad rijdt ze dat toch niet. Als haar Tomosje in `t korte werk, er maar vandoor gaat. Dan zit ze dik te genieten )


Tot zover jullie geïnformeerd,

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 24 okt 2008 20:51
door vinz0r
Ik had dit ook gedaan,met standaard set up en std snel uitlaat loopt ie tegen de 35.
Ben er niet helemaal tevreden over maar het is een begin.

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 24 okt 2008 21:48
door adje
Ik had precies hetzelfde gedaan. Ik vond mijn tomos een beetje te standaard klinken. Dus ik had stukje voor stukje mijn demper een beetje afgezaagd. Totdat hij nog net vast te maken is aan de binnenkant van de uitlaat (dit hoeft natuurlijk niet) Ik had ook het gevoel dat hij beter trok en zelfs de top een paar kilometer hoger. Ik twijfel alleen nog of ik hem er helemaal af zou zagen.

Tot waar heeft u hem afgezaagd. 14 cm. dat zie ik. Maar hoeveel is er nog over van de demper. (aangezien ik geen beeld kan krijgen ervan met aftrek van 14 cm.)

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 24 okt 2008 22:16
door Ingmar.
verhaaltje is eigenlijk heel simpel want de druk in de uitlaat is veel tehoog dmv die prop als je hem op 2 cm na inkort krijg je een veel beter resultaat

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 25 okt 2008 00:10
door C. van Klaveren
Geachte Forummers,

Alvast bedankt voor jullie reactie`s. Ik kom met mijn reactie`s (zit al wat te schrijven), maar de tijd is te kort nu. En .... ik zit ook de 2 assen te bestuderen (die liggen voor me op `t bureau) .

D`r zitten helaas te weinig uren in een etmaal.

Morgen kom ik er op terug, met vriendelijke groet verblijf ik,

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 25 okt 2008 12:46
door @lan
Als u er wat meer over wilt vertellen, of een foto wilt plaatsen van hoe lang die bij u is.
Dan wil ik wel een testcase oid maken.

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 25 okt 2008 13:28
door C. van Klaveren
Goede middag Forummers
Ik zit ff tussendoor op de site kijken (Eigenlijk geen tijd voor) Want ik zit nu ringen te snijden van pakking materiaal voor op de aantrap-as, om uit te vinden waar de geluiden uit het blok vandaan komen. Als dat klaar is ga ik die eene as monteren en testen op het bijgeluid (met en zonder ringen [zo het daar vandaar zou komen]) Dus dat is zo`n 4 x het e.e.a. in en uit elkaar halen van het blok.

Nu begrijp ik de ongelovelijke hoeveelheid werk die de monteurs van een raceteam hebben. Die testen ook ieder nieuwe onderdeel uit. En daar moet vaak ook het halve blok voor uit en in elkaar. (Op tempo) En dat is echt hard werken. Maar ik doe het voor mijn eigen plezier.

Maar goed : To the point: Als ik straks in de kelder ben zal ik even de demper uit de uitlaat bij Moe halen. Deze opmeten en fotograferen en die vanmiddag in dit onderwerp zetten. Als ook zal ik even proefrijden met een ander eindstukje er in. (Zo iets als dat ik van Ingmar begrijp) Dat had ik jaren geleden uit nood even gemaakt.
Jullie horen er van ....

Met genoegen groet ik jullie

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 25 okt 2008 17:53
door cross-tomos
ik ben zeer benieuwd :!:

kunt u het aanwijzen op deze afbeelding waar je hem het heb afgezaagt?

Afbeelding

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 25 okt 2008 19:44
door adje
Bij deze een foto van hoe mijne nu is: Afbeelding
Afbeelding

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 25 okt 2008 22:56
door C. van Klaveren
Geachte Forumleden, bij deze mijn reactie`s op heden middag,

Aan vinzür gevraagd: Kan je misschien iets meer info geven, dan kunnen we je altijd verder helpen.
Wat heb je ook precies zo gedaan ? Wat is je Set-up ? Wat bedoel je met de std. Snel uitlaat ? Heb je een Snor (vermoedelijk) of een Brom uitvoering ?
Als je Tomos (Snor) met alleen een andere uitlaat er onder, zonder sproeier verandering, zo 10km sneller gaat t.o.v. de standaard Snor, is dat zo slecht nog niet.

Aan Adje16: Jij had de demper stukje voor stukje steeds iets korter gemaakt begrijp ik. Kan je misschien herinneren op welk punt van afzagen jou Tomos beter (of sneller o.i.d.) ging lopen ? En waar `t punt was dat het geen verschil meer maakte ?
En wat bedoel je met: Hij was nog net vast te maken ? Was dat `t eind dopje (flensje) wat je de uitlaat inschuift ? Was het een gewone Tomos uitlaat ?
Als je zo goed als alles weggezaagd had, moet hij toch behoorlijk wat herrie gemaakt hebben ? Klopt dat ?
Ik heb vanmiddag ook proef gereden met alleen een eindpijpje. En ik had ook het idee dat hij 2 km harder liep. Voor het gemak heb ik even een fototje gemaakt van de demper met het afgezaagde stukje in het verlengde er bij. Als ook heb ik het losse eindflensje met het 15 cm lange en 10mm dikke pijpje er in\aan gelast er bij gelegd.
Afbeelding
Afbeelding

Daar ben ik proef mee gaan rijden. Ook nu scheurde hij weg. Of dat nog beterder is als de verkorte demper kan ik nog niet zeggen, daar was de proef te kort voor. Daar moet ik voor gaan klokken over een bepaalde afstand. Dat komt, maar er staat nu te veel op de agenda.
Hij trok iedergeval weg als een gek. (Maar hij was natuurlijk ook koud en dan is de passing van cilinder en zuiger altijd beter)
Verder is nog te melden dat de lengte van de totale demper 40½ cm bedroeg. En daar is nu 14 cm van af, dus dan is de huidige lengte 26½ cm.

Verder aan Ingmar,
Mijn kennis wat uitlaatstromingen en golven aangaat is veel te weinig om daar als basis mee te werken. Ik kijk en lees in deze wereld rond en probeer er voor mij iets voordelig uit te halen.
[Ik heb m.b.t. dezelfde vorm en pijp dikte (toevallig ook Tomos) van uitlaten in het verleden (45jr) goede en slechte ervaringen opgedaan.] Dus er komt nog wat om de hoek kijken bij een uitlaat. En aangezien ik de standaard pijp (vorm) niet wil verlaten, ben ik beperkt.

Maar als ik jou goed begrijp zou je haast de hele demper er uit kunnen laten. Wel … toen ik mijn Tomos verkreeg zat er geen demper in. [Had de opgeschoten jeugd (zonder kennis van zaken) er uit gebroken] ik heb toen in het afsluitend flensje een 10mm dik pijpje gelast. {Het is op de foto bijgevoegd} Dus dat was\werd een uitlaat zonder demper, met slechts een dun eindpijpje. (Om het geluid wat te dempen)
Lijkt dat misschien een beetje op wat jij bedoelt ? Ik heb er al even mee proef gereden. [Zie bovenstaand].
Toen leverde het geen echt positief resultaat. Maar de externe componenten waren toen ook niet zo als nu. {Het hangt nou eenmaal allemaal aan elkaar}

Tot zover weer gereageerd, en met vriendelijke groet verblijf ik weer

Voor de goede orde zei gemeld: Ik zie nu net de laatste reacties van jullie. daar kon ik in deze brieving niet meer op reageren. Dat zal morgen komen.

Helaas ....

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 26 okt 2008 09:35
door C. van Klaveren
Goede morgen Forummers,

In eerste reactie op cross-tomos. Ik zie de tekening van de standaard Snor uitlaat als ik het goed heb. Ik neem aan dat je die niet meer in `t gebruik hebt, maar als voorbeeld dient. Doch je kan er wel wat mee. Iedereen weet ondertussen wel dat die bocht een belemmering vormt. Dus die moet er af. (Zijn ook 2 pijpen in elkaar) Maar mocht je er nog zo een hebben liggen en je gaat er dagelijks mee naar school, werk, o.i.d. en het is om e.o.a. reden niet zo bijdehand om er alleen maar zo hard mogelijk mee te kunnen, (huiselijke tegenwerking of altijd de politie op je pad) doe dan ter eigen glorie het volgende. Zaag net over de las (aan de demperkant) de uitlaat door, koop een losse dikke bocht (± € 9.75) en maak de uitlaat flens daar passend op. (Iets inzagen in de lengte richting (kleine stukjes, anders gaat hij daar lekken) en met een taps stukje bezemsteel steeds iets oprekken, totdat de bocht (krap) de uitlaat in gaat). Uitlaatklem over de flens heen (moet je ff bij de Bromboer halen) en je hebt een keurige uitlaat die al verbetering geeft, geen herrie maakt en niet opvalt.
Zelf zal ik dat binnenkort ook nog een keer doen, omdat mijn huidige bocht 25mm dik is. En de losse bochten zijn 28mm en dat is een vergroting van 25%. Misschien helpt het, je weet maar nooit.
En wat je vraagje aangaat over de maatvoering, ik heb in mijn reactie van gisteren een fotootje en de maat toegevoegd.

Aan Adje16 en andere gemeld,
Top dat je het zo even laat zien, dat werkt. Ik concludeert hieruit dat je min of meer een nieuwe uitvoering hebt. Daar zou ik persoonlijk even niet aan zagen. [Want ik ga er even plompt van uit, dat je zelf niet even naar de schuur loopt en het er weer autogeen aan elkaar kan lassen].
Doe als boven staand. Maan je tot even geduld, bestel een dikke bocht en maak je uitlaat passend. Positief resultaat verzekerd. Werk secuur, het dwingt respect af.

Met wederom vriendelijke groet verblijf ik,

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 26 okt 2008 12:27
door cross-tomos
ik heb geen snoruitlaat.
maar heb een brom uitlaat.
dat plaatje had ik als voorbeeld.
moet ik op de bromm dan ook een grotere bocht op lassen?
wat zijn trouwens de maten van een snor en een brom bocht?

alvast bedankt Roy

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 26 okt 2008 12:31
door adje
Helaas zijn de foto's niet zichtbaar...


Mijn uitlaat-bocht zit er er aan vastgemaakt. Ik kan deze dus niet zomaar vervangen. En lassen kan ik niet.

Verder is het een gewone imitatie tomos uitlaat. GEEN originele brom uitlaat. Veel herrie maakt die niet. Hij maakt wel iets meer geluid. Maar zeker niet opvallend.

Verder over het "erin schuiven"
Afbeelding

Ik hoop dat dit duidelijk is. De onderste 2 zijn de dempers. De korte is de mijne, de lange is de originele. Mijn demper past nog net in het gat wat halverwege mijn uitlaat zit. Ik weet voor de rest ook niet hoe het er uit ziet achter dat gat. Of die buis doorloopt, of dat er weer een grote ruimte is...

Ik was ook nog niet van plan om er nog een stuk af te zagen omdat er niet voor niets zo'n "gat" zit halverwege de uitlaat. Maar misschien heb ik het mis, zoveel verstand van brommers heb ik niet.

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 26 okt 2008 12:38
door vinz0r
Geachte Forumleden, bij deze mijn reactie`s op heden middag,

Aan vinz0r gevraagd: Kan je misschien iets meer info geven, dan kunnen we je altijd verder helpen.
Wat heb je ook precies zo gedaan ? Wat is je Set-up ? Wat bedoel je met de std. Snel uitlaat ? Heb je een Snor (vermoedelijk) of een Brom uitvoering ?
Als je Tomos (Snor) met alleen een andere uitlaat er onder, zonder sproeier verandering, zo 10km sneller gaat t.o.v. de standaard Snor, is dat zo slecht nog niet.

.
Mn set up is gewoon standaard snor,sproeier 48 en een uitlaat met 25mm bocht.
Ik heb de demper binnen in afgezaagd zodat alle poorten gewoon open zijn.

Op zich vind ik de snelheid natuurlijk ook niet echt weinig met zo'n kleine aanpassing, maar had er meer van verwacht.
Als ie lekker warm is trekt ie mooi, wil dan nog een heel klein beetje stotteren maar is echt miniem.

Max. snelheid wat ik met deze set up haalde is tegen de 38 aan.

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 26 okt 2008 13:12
door C. van Klaveren
Geachte Forummers,

Kijk even of de foto`s wel te zien zijn. ( Middels ons systeem alhier kan ik het zelf niet zien via internet )
Laat het even weten. Ik kijk later hier wel even of het nu wel werkt. [Heb de fout gevonden, denk ik]

Ga nu naar de kelder om de cilinderkoppen en andere zaken van de Tomosjes te halen, omdat ik vannacht naar de zaak ga om de 3 koppen wat cc`s kleiner te maken.

In een later stadia reageer ik op de laatste hier boven staande reactie`s, binnen dit schrijven.

Tot een later moment alhier, u alle gegroet

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 26 okt 2008 13:21
door adje
De foto's werken ja :)

Verder: Ik zie dat alleen het achterste rechte stukje pijp eraf is gezaagd. Dat had ik eerst alleen gedaan. Maar ik geloof dat hoe meer ik eraf zaagde hoe beter resultaat ik merkte. Het geluid werd alleen wel meer naarmate ik de demper verder inkortte.

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 27 okt 2008 23:18
door C. van Klaveren
Antwoord aan wat vragen

In antwoord aan cross-tomos: ik heb het volgende, je hebt een Bom-uitlaat er onder. Wat was het voordeel daarvan toen je hem voor `t eerst er onder hing ? En wat was op dat moment je set-up ?
Ik was wat koppel kwijt, maar hij liep wel 8 km sneller.

Nou heb ik de ontwikkeling van mijn Tomosje altijd op papier gezet. Dus ik kan terug halen wat de eerste stappen waren. Ik raad dat iedereen aan. Je hebt er namelijk veel aan.
Ter illustratie en ondersteuning voor een ieder die een nog niet geprepareerde Tomos heeft, zet ik de eerste door mij opgeschreven regels hieronder even neer. Doe jullie voordeel er mee.

Tomos-Snor standaard met sproeier 52 en de uitlaat met een S-bocht en een ATW 33
Snelheid : 25
De uitlaat is vervangen door chrome Tomospijp met een dikke bocht.
Snelheid : 30 en viertakten
Luchtfilterkast er af.
Snelheid : 36 bij gas doceren
Luchtfilterkast er weer op, maar nu zonder filter er in.
Snelheid : 33
Het achterste pijpje van de luchtfilterkast opgeboord. (was 14mm, met borst, nu 15mm)
Snelheid : 33

Tomos-Snor standaard met sproeier 50 en Tomospijp met een dikke bocht en ATW 33
Snelheid : 37 gaat hij langzaam naar toe zonder te viertakten.
Filter uit de kast gehaald.
Snelheid : 38 gaat hij langzaam naar toe zonder te viertakten
Luchtfilterkast met filter er op en een ATW 26
Snelheid : 40
Met sproeier 52
Snelheid : 33 en viertakten
Zonder luchtfilterkast
Snelheid : 40

Luchtfilterkast met filter er op, sproeier 50 en een ATW 33
Snelheid : 30

Luchtfilterkast met filter er af, sproeier 50 en een ATW 33
Snelheid : 35

Prop uit inlaat spruitstuk gehaald. Kop zonder pakking gemonteerd. En uitlaatpoort schoongeschraapt met een vijl daarna min of meer glad geschuurd met schuurpapier.
Bromuitlaat
Luchtfilterkast met filter er op, sproeier 50 en een ATW 33
Snelheid : 39 - 40

Bromuitlaat
Luchtfilterkast met filter er af, sproeier 50 en een ATW 33
Snelheid : 39 – 40
Opvallend in deze is dat hij zowel met als zonder luchtfilter even hard rijdt.

Ontsteking aangepast.
Uiteindelijk de maximale mogelijke voorontsteking ingesteld.
Bromuitlaat
Luchtfilterkast met filter er af, sproeier 50 en een ATW 33
Snelheid : 40 – 42 en hij kan doorlopen naar 45 – 46 afhankelijk van de wind.

In januari van dit jaar een paar maal de ontsteking versteld om te kijken of `t Tomosje iets beter doorliep op top. ( ± 40 ) Gaf nog geen verbetering.

De ankerplaat stond nu ondertussen 2/3 de stel mogelijkheid. Snelheid 42 Km.

Samengevat: Hij liep 42 met slechts een Bromuitlaat, ontgrenst spruitstuk, geen koppakking en de ontsteking vervroegd.

En nu terug naar de dikkere uitlaatbocht. Ik heb daar ook om gevraagd wie daar ervaring mee heeft. Doch tot op heden heeft nog niemand gereageerd. Dus ik zal het zelf ter hand nemen. Maar dat loopt nog een paar weken aan. Ergo: Op je vraag op wat je moet doen t.a.v. een dikkere bocht. Ik zou het proberen, maar je kan ook even geduld hebben en mijn test afwachten.
Wat de maten van de snor en de tomosbocht aangaat het volgende: Ik kan melden hoe het bij mij zit. De snorbocht begint met een dikte van 20mm en achter de knik wordt de pijp 25mm. De brombocht is over de volle lengte 25mm.
Doch ik heb gezien dat er ondertussen diverse verschillende snorpijpen op de markt zijn. Maar altijd zijn die pijpen dubbel uitgevoerd. (Dat wil zeggen dat er 2 pijpen in één zitten). Dus zo`n snorbocht moet er altijd onderuit.

Aan Adje16: Ik weet het natuurlijk vanaf mijn stoel niet zeker, maar jou bocht zal waarschijnlijk ook dubbel uitgevoerd zijn. Kijk er eens in vanaf de cilinderkant. Zie je dan de minimale doorsnede (± 18mm) of steek er een buigveer in (5/8 elek. buis), gaat hij er in, dan het begin iets verdikken met isolatieband tot zo`n 20mm, gaat die veer er nog in, eventueel weer dikker maken. Zo kan je uitvissen hoe groot de doorlaat van jou bocht is. Als je niet aan de ± 22mm binnenmaat komt zal je toch veranderingen aan moeten brengen.
Die gewone imitatie uitlaat moet bij jou toch een verbetering toch te weeg gebracht hebben, of heb ik dat nou mis ?
En voor dat ik verder gaat; Wat was het resultaat nadat je die demper ingekort had ?
Verder heb ik al wat gekeken hoe je een afgezaagd stuk demper weer aan elkaar kan krijgen. Het komt neer op; dat een stukje 5/8 elek. pijp in de demper past. Wat weer inhoud dat er eventueel, zo gewenst, je nog een stuk er af kan zagen. Maar geef even wat meer info over je Tomosje.

Aan vinzür gericht:
Doe eens, zoals hieroven beschreven, w.b.t. het bekijken van de binnenkant van je bocht. Als die ± 22mm aan de binnenmaat heeft, is `t goed. Dan blijft die snelheid van 38 meer dan goed. Als je verder terug kijkt en leest in dit schrijven van mij, (Over mijn eerste stappen met mijn Tomos), zie je dat ik nog een paar kleine dingen (nauwkeurig) had gedaan.
Doe dat ook, en je komt langzaam aan weer iets verder.

Tot zover mijn info weergegeven, met vriendelijk groet ……

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 28 okt 2008 18:29
door adje
Resultaat was beter optrekken. Maar wat is een 5/8 elec. buis, ik zal hem wel niet hebben aangezien ik het niet begrijp.

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 29 okt 2008 00:44
door C. van Klaveren
Waarde Adje 16,

5/8 is een doorsnede maat.
En 5/8 elek. pijp is de benaming van de gewone elektrischiteits-buis die normaal gesproken in huizen wordt gebruikt om elektrischiteits-draden doorheen te trekken. De maat daarvan is 16mm (buitenwaarts). En dat is net de binnenmaat van de demper. Mogelijk kan er ook een 3/4 elek. pijp gebruikt worden. Die is 19mm, maar die schuif je natuurlijk niet in de demper, maar over de demper.
Doch mocht je daar ooit toe komen, je vindt het makkelijker in plastic dan in een ijzeren uitvoering. En we hebben in een uitlaat wel ijzeren pijp nodig.

Tot zo ver nog ff gemeld, ik ga naar bed. Ik moet morgen 6u op. Het leven van een gepensioneerde gaat tenslotte niet altijd over rozen.

Met vriendelijke groet ......

Re: Een uitlaat tip

Geplaatst: 29 okt 2008 19:14
door poffertje
Na aanleiding van deze tip heb ik de uitlaatdemper ingekort vergelijkbaar met die van de foto van C van Klaveren.. maar ik het geluid dat hij nu maakt bevalt me niet, het klinkt erg blikkerig wel loopt hij mooier.. krijg ik door de demper verder te verkorten zoals bij Adje16 op de foto te zien is een beter geluid uit de uitlaat??