Pagina 1 van 1

wat nu:|

Geplaatst: 30 okt 2008 13:13
door bassie1989
Beste mensen

zoals de meeste denk wle weten,

heb ik een nieuwe setup:

65cc airsal
15/15 dellorto,
stnd snorkop!
onsteking op brom
Sproeier 68,

wat is nu het probleeem,

als ik hem net start en ik wil wegrijden trekt dei als een gek!

maar is het blok warm en ik wil weg trekke trekt die wel maar niet hetselfde als dat die net gestart wordt, is het nog duidelijk:P?

ligt dat aan de sproeier???

mvg

Re: wat nu:|

Geplaatst: 30 okt 2008 14:36
door ruttos
heb je m afgesteld toen ie warm was??

Re: wat nu:|

Geplaatst: 30 okt 2008 14:42
door adje
Bekend fenomeen.

Re: wat nu:|

Geplaatst: 30 okt 2008 19:02
door bassie1989
hoezo bekend fenomeen?

grotere/kleinere sproeier ofzo???

kweet er nisk af?

mvg

Re: wat nu:|

Geplaatst: 31 okt 2008 09:37
door Thomazzi
Dat is normaal bij elk standaard of opgevoerd blok, hier heb ik ook last van en is vrij weinig aan te doen.
Zelf laat ik mijn blokje wanneer ik hem gestart heb even 5 minuten (warm)lopen zodat ik geen kans heb op een warmloper.

Voorbeeldje: Wanneer ik mijn tomos net start en ik rijd weg trekt die veel beter op als dat die koud is, wanneer het blokje warm is en ik trek volgas op bij het stoplicht gaat het mij te langzaam, daarom laat ik steeds het blokje warm lopen zodat ik mij hier niet aan erger tijdens en na het rijden.

Re: wat nu:|

Geplaatst: 31 okt 2008 10:11
door bassie1989
oh okee, tja dna weet ik dat ok weer he;)

harstikke bedankt in ieder geval...

Re: wat nu:|

Geplaatst: 31 okt 2008 18:00
door PimW
Wanneer je brommer koud is krijgt hij naar verhouding meer lucht dan benzine. Kennelijk trekt je brommertje hiermee beter op. Je zou dus eens je luchtinlaat wat kunnen vergroten of een kleinere sproeier monteren.

Het gevolg hiervan kan dan dus zijn dat je bij een koude start niet goed wegrijd of dat je brommer zelfs uitvalt. Wat je hieraan kunt doen is hem even warm laten draaien. Wanneer de motor dan warm is zal hij goed optrekken/rijden.

Re: wat nu:|

Geplaatst: 31 okt 2008 18:16
door Angelo
Heeft dat niet te maken met de pasvorm? Als de cillinder koud is is de pasvorm van de zuiger beter. Of zie ik dat verkeerd

Re: wat nu:|

Geplaatst: 31 okt 2008 18:52
door bassie1989
ik heb nu een gaasfilter,
zal ik stadnaart filter er oo kunne maken, met fink wa gaten erin??

mvg

Re: wat nu:|

Geplaatst: 22 nov 2008 15:32
door C. van Klaveren
Waarde Bassie 1989

Bij jou (en nog 10.000 andere) is het volgende aan de hand. Als je cilinder – zuiger koud zijn bestaat er een bepaalde ruimte tussen die twee. (T.w. ± 0,15 mm)
Als je cilinder – zuiger nu warm worden, zetten ze gewoon uit. [ Het uitzettingcoëfficiënt van het ene materiaal is wat groter dan het andere, maar daar tegenover staat weer, dat de ander een grotere massa heeft dan de ene ]
Ergo: Die ruimte van ± 0,15mm verandert in je nadeel en je verliest gewoon wat compressie.

Daarom is men overgegaan op vloeistof koeling. (Er zijn meer redenen)

En nog iets, bij de semi-racerij zoeken ze de juiste zuiger bij de cilinder. (Dat noemen ze blauw printen) Daar winnen ze PK`s mee, zonder praktische opvoerwerkzaamheden.

Tot zover even bijgestaan, met vriendelijke groet verblijf ik


Apropo: xAngelo had het goed gezien

Re: wat nu:|

Geplaatst: 24 nov 2008 15:58
door Marctraider
C.v Klaveren,

Is het niet zo dat als de cilinder/zuiger en zuigerveren uitzetten door de warmte dat die ruimte van zegmaar 0.15mm kleiner wordt? Ik neem niet aan dat de cilinder alleen maar naar buiten uitzet, maar ook naar de cilinder toe, en de zuiger weer naar de cilinderwand toe?

Vandaar als de cilinder zo warm wordt dat je een vastloper hebt. Dus 'schuren' tegen elkaar...
Dus met warm blok zou de compressie toch beter moeten zijn?

Re: wat nu:|

Geplaatst: 25 nov 2008 00:23
door C. van Klaveren
Waarde marctrainer en anderen,

Ik moest er even over nadenken. Ik weet dat het uitzetten naar buiten is, maar hoe het nou precies zit.

Ah, ik weet het weer.
Ik zal het uit de doeken doen. Je hebt te maken met een ronde buis constructie. En die zetten hoegenaamd niet uit naar binnen. Dat komt omdat de moleculen (die uitzetten) niet de kracht hebben om de spankracht van de boog aan de binnenzijde te doorbreken. En dan is er maar één weg voor ze, naar buiten.

Die sterke constructie wisten de grieken en romeinen ook al. Vandaar die stenen bruggen.

Over de zuiger het volgende: Je zuiger heeft een veel kleiner opp. als de cilinder. En hij wordt ook nog iedere keer gekoeld door een vers benzine mengsel onder zijn hemd. Dus die uitzetting bij het begin (en ook in latere stadia) valt nogal mee.

Als je te maken krijgt met een vastloper is dat een koelingsprobleem. (Uitgaande dat je de juiste cilinder en zuiger hebt) Vaak zitten de vreetplekken schuin opzij op de zuiger. Daar komt en gaat minder benzinemengsel langs. En als hij dan lekker hard doorloopt, voor de wind of zo, ( dus te veel toeren maakt t.o.v. de mengselverhouding ( te schraal dus)) wat gelijk voor te weinig benzinekoeling zorgt voor de zuiger. Dan kan het fout gaan.

[Eigen ervaring: Bijna 90 rijden, terwijl hij normaal maar 75 ging. Wind mee, brug af. Ja en toe gaf hij ineens een hoog gillend geluid. Koppeling in …… en daarna liep hij niet meer zo goed naar huis.]

Oh, wat die kop aangaat, die heeft ook die boogconstructie, dus die zet ook naar buiten uit.

Met genoegen er weer tijd aan besteed,