Pagina 1 van 2
uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 20:06
door ruttos
heey mensen
ik kan bij scooter power in schagen me uitlaatpoort laten verhogen en breder maken voor 30 euro
maar nu zijn mijn vragen :
1 zijn er mensen die dit ook hebben gedaan?
2 wat win ik ermee?
3 is er kans dat ze me cil verneuken?
4 waar moet ik opletten bij het laten tunen?
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 20:11
door Ingmar.
1 heb het vaak genoeg gedaan
2 cilinderword hoogtoeriger
3 kans is klein als het goed gebeurt(dus uitlaat niet te breed)
4 nette afwerking
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 20:11
door ruttos
krijg ik ook meer trekkracht??
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 20:12
door Ingmar.
licht ook de uitlaat onderandere maar het kan wel ja
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 20:15
door ruttos
homoet uitlaat
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 22:27
door PimW
Bredere poort zorgt over het algemeen genomen voor een hogere trekkracht.
Maak je hem te breed dan kan het fout gaan. Maak je hem te hoog dan heeft je brommer geen pit meer onderin en issie niet vooruit te branden.
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 22:38
door Ingmar.
door je uitlaatpoort breder te maken verander je de timing ook
ik citeer (uit een artikel van frits overmars)
Poorten:hoe breder,hoe lager
maar nou begint de drukgolf niet meteen te lopen zodra de uitlaatpoort eentiende openstaat.
nee,de poort moet eerst een stukje verder open voordat de druk in de cilinder een mooie golf tot stand brengt.
hoe groot dat stukje is hangt af van de breete van de poort.een hele brede poort die 1mm openstaat, bied de drugolf evenveel passeerruimte als een halfv zo brede poort die 2mm open staat
dus je meot echt weten wat je doet

Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 23:14
door PimW
Ja precies.
Misschien kan de TS dus even informeren bij andere mensen die ervaring hebben met deze zaak. Of vraag naar voorbeelden en zeg: Als jullie het net zo net bij mij doen als daaro dan ga ik akkoord
Uiteindelijk is het toch een kwestie van vertrouwen dat zij hun zaakjes op orde hebben want als je alles zelf al wist deed je het wss zelf wel.
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 14 nov 2008 23:22
door Ingmar.
1 ding zeg ik wel meestal zijn de bedrijfen gesecialeiceerd in scooters tunen enzo dus dan maken ze de timingen meestal hoog zodat scooters veel power hebben met weg rijden (in samen werking met een aangepaste koppeling)dus let daar ook op dat je geen uitlaattiming krijgt van 180-185 graden want dat gaat je blowdown naar ong 32 en das te hoog voor een tomosje dus let daar op
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 15 nov 2008 09:34
door ruttos
ja en als ik m alleen iets breder maak gaan er dan toeren verloren?
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 18:43
door ruttos
en als ik mijn standaard tomos kop laat uitdraaien naar 44mm levert dat nog wat op??
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 18:47
door Ingmar.
heeft alleen nut als je een 65cc cilinder gebruikt
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 18:49
door ruttos
heb ik ene wat voor nut hebt dat dan?? toeren of vermogen?
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 18:52
door Ingmar.
pffff
als je een 65cc cilinder neemt beteknt het dat je 15cc meer hebt als bij een *standaard cilinder
je koppel zal omhoog schieten evenals je top snelheid
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 18:56
door ruttos
ja dat snap ik maar ik heb nu al 65 cc dmp en ik rijd nu nog met mijn originele kop wat voor nut heeft het als ik m uit laat draaien?
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 18:57
door Ingmar.
hogere compressie haalbaar--->koppel
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 19:00
door ruttos
ok hartstikke bedankt ingmar nog 1 laatse vraagje ik kan mijn kop dus uitlaten draaien voor 20 euro is dit de moeite waard of merk je er nietzoveel van
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 19:03
door Ingmar.
als het goed gebeurt is het het zeker waard ja
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 19:05
door ruttos
ok iedereen bedankt tot zover
Re: uitlaat poort tunen!!!
Geplaatst: 16 nov 2008 19:06
door Waldo
hogere compressie vat ik niet, als de kop kleiner is dan heeft ie toch meer compressie?