Ketting spannen - Tomos met mono-shock@wiki
Geplaatst: 23 nov 2008 15:28
Er is al een tutorial gemaakt over hoe je een ketting strakker/losser maakt bij een klassieke tomos, maar bij de youngst'r en de funtastic werkt het net weer wat anders. Vandaar deze how-to:
'T is heel simpel maar als je er toch niet uitkomt kan het wel makkelijk zijn met een tutje.
Je hebt nodig:
- doppenset of sleutels.
- eventueel een moker en een kurk
Stap 1:
Maak als eerst de kettingbeschermer/remkabelwegwerker los:
Stap 2:
Maak daarna de 2 dikke bouten in de achterbrug achter het tandwiel losser, maar haal ze er niet uit, en zorg er voor dat de moeren niet op de grond vallen ofzeu:
Stap 3:
Draai de spanner Rechtsom (dus met de klok mee) vanaf onder gezien. Eventueel met een kurk en een moker slaan als je het niet vergenoeg gedrukt krijgt met je handen.
*Het lilla rondje laat zien waar je het meeste grip hebt om hem rond te draaien
Stap 4:
Draai alles weer vast en vergeet niet de remkabel weer terug te leggen waarie zat onder de ketting beschermer:
IMPORTANT:
De bouten door de achterbrug meoten zo strak mogenlijk vast! Als het te los zit en de moer trilt er af kun je zelf gokken wat er gebeuren kan.
SUCCES!
Ik ben niet verantwoordelijk voor schade die je door deze tutorial in de praktijk aan te brengen kan veroorzaken.
//fritszol.
p.s. sorry voor de vieze snor.
'T is heel simpel maar als je er toch niet uitkomt kan het wel makkelijk zijn met een tutje.
Je hebt nodig:
- doppenset of sleutels.
- eventueel een moker en een kurk
Stap 1:
Maak als eerst de kettingbeschermer/remkabelwegwerker los:
Stap 2:
Maak daarna de 2 dikke bouten in de achterbrug achter het tandwiel losser, maar haal ze er niet uit, en zorg er voor dat de moeren niet op de grond vallen ofzeu:
Stap 3:
Draai de spanner Rechtsom (dus met de klok mee) vanaf onder gezien. Eventueel met een kurk en een moker slaan als je het niet vergenoeg gedrukt krijgt met je handen.
*Het lilla rondje laat zien waar je het meeste grip hebt om hem rond te draaien
Stap 4:
Draai alles weer vast en vergeet niet de remkabel weer terug te leggen waarie zat onder de ketting beschermer:
IMPORTANT:
De bouten door de achterbrug meoten zo strak mogenlijk vast! Als het te los zit en de moer trilt er af kun je zelf gokken wat er gebeuren kan.
SUCCES!
Ik ben niet verantwoordelijk voor schade die je door deze tutorial in de praktijk aan te brengen kan veroorzaken.
//fritszol.
p.s. sorry voor de vieze snor.