Pagina 1 van 2
Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 08:26
door Nederlandhc
- Welke model tomos heb je?
Tomos Flexer
Uit welk jaar komt de tomos ?
Onbekend
Is het een snor of een brommer?
Bromfiets
Wanneer ontstond het probleem?
Heeft altijd bestaan
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Ik heb er een getunede 50cc op gelegd, een powerfilter en een Proma uitlaat
Later heb ik de Powerfilter vervangen door het normale filter.
Wat is het probleem?
Ik rij tegenwoordig rond op de Tomos Flexer van mijn moeder, omdat deze helemaal uit elkaar was gehaald op de school waar ze werkt *onder het motto van leren* heb ik deze weer in elkaar gezet.
Hierbij is er een getunede 50cc opgekomen samen met een proma uitlaat en een open luchtfilter *zgn powerfilter*.
Ik heb vanalles gedaan, pakkingen vervangen, alles schoongemaakt, afstellen etc.
Nu is het probleem dat hij blijft stotteren en er klappen uit de uitlaat komen.
' T is net of ik op een rijdend orkest zit zeg maar, er komt vanalles aan geluid uit mn uitlaat en telkens een redelijke klap.
Ik heb hierna het originele luchtfilter er weer opgezet, dit ivm regen e.d. en proberen af te stellen maar dit alles mocht niet baten.
Tevens heb ik de Cilinder, kop en zuiger gecontroleert op krassen e.d. maar hier is niks vreemds te zien.
Weten jullie misschien wat er aan de hand kan zijn waardoor hij blijft stotteren en klappen uit de uitlaat?
alvast bedankt,
Nederlandhc
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 08:54
door Marctraider
Ik zeg ontsteking of iets in die richting. Heeft hij contactpuntjes? Dan zou ik ze eerst eens vervangen en vervolgens de ontsteking afstellen?
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 09:00
door Nederlandhc
Ik denk dat ik eerst een nieuwe bougie probeer, en contactpuntjes? ik zou het niet weten (slechhhht

) zover ben ik er nog niet op in gegaan, maargoed zal het uitzoeken:P en ontsteking heeft altijd goed gestaan zover ik weet. Of hij moet ineens kunnen veranderen..
iniedergeval bedankt
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 09:03
door Marctraider
Contactpuntonsteking is in vergelijking met de nu CDI (Elektrische ontsteking) niet onderhoudsvrij. Dat wil zeggen dat het elke bepaalde periode de contactpuntjes moeten worden vervangen (Deze branden soort van in) en de afstand veranderd na verloop van tijd ook iets dacht ik.
De ontsteking opzich zou niet zo moeten veranderen tenzij je grondplaat verschoven is o.i.d.
Ploffen uit de uitlaat kan je niet verhelpen met een nieuwe bougie. Een bougie vonkt namelijk OF wel. OF niet. (Of zwak maar dan zou dat meer liggen aan of de vuilheid of de onsteking die gaar is.
Zal zeer onwaarschijnlijk ploffen door de bougie dus.
Mvg.
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 09:14
door Nederlandhc
aha, dankje voor de uitleg;)
ik weet wel redelijk wat, zijn alleen de standaard dingen, hoe een cilinder te moeten monteren, afstellen etc..
Zouden deze
Contactpunten wat zijn? *klikkie @ contactpunten*
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 09:38
door Marctraider
Ik weetn iet zeker of die passen (zie A3) maar als je gewoon naar je lokale brommerboer gaat en je vraagt om de juiste contactpuntjes dan krijg je die vast wel.
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 10:01
door Nederlandhc
okii
pff kn ik er weer onder liggen, beetje sleutelen is niet erg maar zoveel als deze -.-
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 10:03
door Marctraider
Kan nooit teveel zijn <O~
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 10:04
door Nederlandhc
Kan nooit teveel zijn <O~
zei ik ooit ook
mjah heb de tos nodig voor dagelijks vervoer,, ben ernaast bezig met een MT sprinter.
Alleen is tos *eigen ervaring* niet super betrouwbaar,, dat ding heeft mij in 2 a 3 maande al vaker laten staan als de Honda MT in 2 jaar
edit: ik heb het over mn tos niet over alle tosjes;)
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 11:26
door Marctraider
Tjah, ligt er maar net aan welk model en in welke staat ze verkeren. Heb zelf een van de nieuwere modellen met een andere cilinder en spruitstuk/carburateur gedeelte, en heb niet echt problemen. Er zitten wel wat kinderziektes in de eerdere modellen maar met een beetje verstand en zelfs erin verdiepen lost alles op
Contactpuntonsteking bijvoorbeeld is nou eenmaal niet onderhoudsvrij en is ook een vrij oud systeem. Kan je dus ook niet verwachten dat het altijd tip en top werkt.
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 11:46
door Nederlandhc
Daarom, zal vanmiddag wel ff kijken of financieel wat kan missen:P
dan zal k ff nieuwe contactpuntjes halen en nieuwe bougie *ik weet niet waarom maar mn gevoel zegt ook dak een nieuwe bougie moe hebben

*
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 11:51
door Marctraider
Ok, maar denk ook hierover na: Een bougie kan eigenlijk niet half-stuk zijn. Tenzij hij zichtbaar beschadigd is. Een bougie is een heel simpel onderdeel waar heel weinig aan stuk kan zijn. Zolang de elektrodes er nog goed uitzien zou hij prima moeten werken. Er is maar 1 reden waarom ik kan bedenken dat hij niet meer jofel werkt;
Zodra de elektrodes zo vuil zijn dat er amper een vonk tussen kan worden gemaakt dan werkt hij slecht tot niet. Dat is ook de reden van de verscheidenen warmtegraden. Om de juiste zelfontbrandingstemperatuur te bereiken maar ook om hem niet te laten smelten (De elektrodes)
Tweede kan zijn dat de elektrodes te wijd uit elkaar staan. Deze kan je om te beginnen het beste op 0.5mm zetten, voor een CDI ontsteking mag dit oplopen tot >0.8mm.
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 12:29
door Nederlandhc
Ja dit weet ik

maar aangezien deze bougie ook in mn MT gezeten heeft is het misschien wel slim hem een x te vervangen *hij heeft al veel meegemaakt:P te rijk en niet genoeg benzine ed *
het kan wel zo zijn dat de sterkte van de vonk afneemt volgens mij maar dit gaat dan weer gepaart met vuil de elektrodes oid
en ach zown ding kost me de kop ook niet;)
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 13:11
door Marctraider
Nee daarom, het kan nooit kwaad
Als je straks je contactpuntjes hebt vervangen dan moet je eens de FAQ lezen van hoe je ze kan afstellen
Mvg,
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 13:34
door Nederlandhc
ja dan moet ik wel een voelermaatje hebben XD
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 13:39
door Marctraider
Hoeft niet perse, je kan ook een beetje gokken met de lineaal wat een halve/hele millimeter is

Precies is natuurlijk altijd beter. En anders koop je een voelermaatje van een paar euro. Volgens mij heb je ook een schuifmaat nodig of heb je die al? Is ook altijd makkelijk

Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 13:41
door Nederlandhc
heb zown digitaal ding:P alleen doet het volgens mij niet meer XD
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 13:46
door n03L
Of als je geen zin in dat gezeik met contactpunten hebt zet je er een moderne ontsteking op, voor zover ik weet gaat dit gewoon, en hier in het te koop forum is er vast wel iemand die er een verkoopt voor niet teveel geld, ik heb ook nog wel een Ontsteking en Bobine/CDI liggen, maar weet niet zeker of ik die verkoop, moet je me maar PBen als je interesse hebt.
Ook kan je natuurlijk gwoon je contactpunten vervangen

Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 13:59
door Nederlandhc
ja kan ook wel
maar t was iig de bedoeling dat het een brommertje voor school/werk/woon zou worden waar k niks aan hoefde te doen behalve "normaal" onderhoud *denk aan olie bijvullen remmen vervangen etc* pff heb er alweer teveel mee
maar is dat makkelijk dan zo'n moderne ontsteking?
en denk dat ik toch eerst andere contactpuntjes haal
Re: Flexer Stottert en Klappen uit Uitlaat
Geplaatst: 15 dec 2008 18:15
door n03L
Die moderne ontsteking is onderhoudsvrij, en produceert een hoger wattage, niet dat je daar veel aan hebt als het alleen je school/werk brommer is, maar wel als je neon enzo wilt zonder het gebruik van een accu.