Pagina 1 van 1

tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 17:19
door Ronaldgraaf
  • Welke model tomos heb je? a35
    Uit welk jaar komt de tomos ? 28-12-2005
    Is het een snor of een brommer? Snor brommer
    Wanneer ontstond het probleem? Sinds de aankooop er van (vorige week)


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee


    Wat is het probleem?
Nou wanneer de tomos aanstaat hoor ik en gerammel uit de tomos komen, dit geluid gaat soms wel is weg bijvoorbeeld wanneer ik optrek met de tomos maar wanneer ik weer stil sta dus bijvoorbeeld voor en stoplicht sta te wachten hoor ik het gerammel weer uit me tomos komen, soms stopt het effe weer 3 seconden en dan komt het weer, weten jullie hoe ik dit weg kan krijgen? Of is me motorblok defect want ik het er totaal geen verstand van

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 17:25
door shadowranger
Wat je hoort zijn de koppelingsegmenten. Daar is een tutorial over. Lees dat maar eens. Misschien dat je het op weg helpt.

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 17:29
door Ronaldgraaf
waar kan ik de kopelling elementen vinden? en wat er in die faq staat begrijp ik ook niet helemaal. Hoeveel kost het ongeveer om het bij de brommerboer te laten doen?

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 17:35
door tamiya
Bij de brommerboer kost het te veel. Als je het zelf doet bespaar je veel geld en je leert er ook nog van, zodat je het de volgende keer veel makkelijker af gaat. Je koppelingsegmenten kun je aan de rechterkant van je blok vinden(dus niet aan de kant van de kickstarter).

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 17:35
door shadowranger
Koppelingsegmenten zitten (in de rijtrichting gezien) aan de rechterzijde (uitlaatkant) achter het carter. Om daarbij te komen moet je de handelingen volgen zoals hier wordt omschreven. Zoek anders zelf even in de FAQ bovenaan het forum naar jouw onderwerpen waar je interesses liggen. Ze zijn zelfs voor mensen met 2 linkerhanden nog te begrijpen (al an niet met plaatjes).

Je kan hem naar de bromboer brengen, maar dat kost je veel geld. Hoeveel weet ik niet, dat kan verschillen. Maar als je zelf sleutelt leer je het meest van je eigen Tosje en geeft het voldoening als je hierdoor geld kan uitsparen. Maar doe het met rust en kijk goed hoe de onderdelen in elkaar steken. Maak desnoods foto's en leg de onderdelen goed weg (op volgorde). Ook goed gereedschap is belangrijk (dus niet de hamer-en-breekijzer- methode), al heb je niet vel specialistisch spul nodig. Een vliegwieltrekker, zuigerstop en een goede doppenset en inbussleutels horen iig standaard bij de gereedschappen.

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 17:51
door Ronaldgraaf
Nou Hartstikke bedankt voor je hulp! Echt ik word veel wijzer door jullie. Kan ik ergens vrijwilligers bijdragen storten? Om het forum te steunen?

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 03 feb 2009 18:05
door adje
Ben je nou sarcastisch offeeee :') Zo nee dan moet je me ff pmen voor me uuh ik bedoel DE rekening :mrgreen:

Kijk ook even in het topic "vraagtekenveertje plaatsen" en "het vraagtekenveertje" Voor tips bij het sleutelen in je rechter carterkap!

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 04 feb 2009 10:09
door Ronaldgraaf
Heb ik aan dit genoeg: viewtopic.php?f=54&t=9141" onclick="window.open(this.href);return false; Om het tikkende geluid te stoppen?

Of moet ik nog meer dingen doen? ZO als het hele motorblok uit elkaar halen of zo

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 04 feb 2009 13:38
door Ronaldgraaf
Niemand? :?

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 04 feb 2009 20:06
door shadowranger
Heb ik aan dit genoeg: viewtopic.php?f=54&t=9141" onclick="window.open(this.href);return false; Om het tikkende geluid te stoppen?

Of moet ik nog meer dingen doen? ZO als het hele motorblok uit elkaar halen of zo
Dit heeft niets te maken met jouw probleem. Het topic gaat over het opnieuw bekleden van koppelingsegmenten als de kurk versleten is.

Jouw probleem is dat de veerring (niet koppelingsveer) achter de 1e versnellingskoppeling te zwak is geworden (zoals uitgelegd in het eerder aangehaalde doorverwijzing). Dit is namelijk de enige manier om het "knikkeren" te stoppen. Je kan ook de Tomos Nederland manier toepassen, maar dat is volgens ervaring van anderen niet afdoende.

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 05 feb 2009 12:32
door Ronaldgraaf
Dus het volgende moet ik doen:

Laat eerst de motor warm lopen zodat de olie vloeibaar word en er makkelijker eruit stroomt.
Dan moet je aan de onderkant van het blok een bout los draaien met een steek of ringsleutel. Als je deze helemaal er uit draait loopt de olie er uit, wel de olie op vangen in een bakje of flesje.
Deze olie kan je bij in de chemische box doen want we gaan er nieuwe olie in doen.

Nu kan de koppelingkap er af. Eerst moet je dan het voetsteuntje er af halen anders kan de kap er niet af. Nu moet je de inbussen los draaien.
Als je dat hebt gedaan kan de koppelingskap er af. Als deze niet los wil moet je een paar klappen met een rubberen hamer geven. Net zo lang totdat hij los wilt. (wel met beleid slaan)

Nu zie je allemaal tandwielen enzo. je koppeling zit aan de rechterkant van het blok.
De koppelingen zitten in het koppelingshuis. Deze zit vast met een moer.
Deze moer kan je het best los halen met een dop sleutel maat 17.
Het koppelingshuis zit vast op het krukas. Deze gaat mee draaien als je de moer los wilt draaien. Daarom doen we een zuigerstop in de bougie gat. (een autobougie wil ook wel werken). Nu langzaam de zuiger tegen de zuigerstop laten gaan. Nu kan je de moer los draaien.

Als je de moer los hebt gehaald kan je het koppelingshuis van het krukas af halen.
Nu kan je de eerste koppeling ( van de eerste versnelling) er af halen.

En dan hoor ik ergens en veering tegen te komen of zo? en die moet ik dan inkorten of vervangen??
Heb je geen topic toevallig waar precies staat hoe je dit aan moet pakken?

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 05 feb 2009 13:01
door adje
Warm laten lopen is niet perse nodig, leg wel kranten onder je tomos want hij blijft lang nadruppelen. Zuigerstop is maar 4 euro ofzo als je nog niet hebt.

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 05 feb 2009 13:59
door Ronaldgraaf
ja owke, maar het gaat mij om de vering, waar ligt die vering nou precies waar ik wat aan moet doen om het geluid weg te krijgen? graag wat duidelijke uitleg

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 05 feb 2009 21:18
door shadowranger
De veerring zit opgesloten in de koppeling. Dat betekent dat de de segmenten moet loshalen van de houder. Ik mag toch zeggen dat de uitleg van C. van Klaveren en de foto's erg duidelijk zijn in het topic wat daaraan gewijd is. Maar ik vraag me af of je überhaupt het topic hebt gelezen.

Het gaat dus om nummer 14, die houdt teveel speling. In sommige gevallen kun je de "tandjes" iets verder buigen zodat de veer weer wat meer veert. Dus 11 zijn 3 segmenten, 13 is het koppelingshart dat op de krukastap schuift.

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 06 feb 2009 12:16
door 7P_
Kijk, ik zou gewoon schijt hebben aan dat geluid :P kan er de lol wel van inzien. Bij het stoplicht staan ze je ook wel es aan te kijken van wtf is dat voor een tiefusgeluid :mrgreen:

Re: tomos blok kappot of zo???????

Geplaatst: 06 feb 2009 12:39
door Ronaldgraaf
Haha dat is de reden waarom ik het geluid weg wil hebben, maar is er geen topic met foto's of zo waar staat hoe je het geluid precies weg moet krijgen want ik ben maar en beginner en ik snap er de balle van maar ik wil het wel zelf leren