Pagina 1 van 1

Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 22 feb 2009 19:48
door RicardoFayd
Hallo iedereen,

Heb een tomos A35 maar als de bakolie/koppeling eenmaal warm is schakelt hij niet over naar zijn 2. Ik moet hem echt meehelpen met het overschakelen. Ik heb laatst de bakolie ververst 220 cl ATF olie bij de benzinepomp gehaald.

Zal mijn veer in de 2e koppeling slap zijn? Of moet er echt speciale bakolie in?

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 22 feb 2009 19:56
door tamiya
Er moet carterolie in die geschikt is voor tomos blokjes. Je kunt er niet zoveel maar universele ATF olie ingooien, deze olie is geschikt voor auto's en niet voor brommers met een automatische transmissie! Ik gebruik zelf altijd deze:
Afbeelding
Maar een soortgelijke olie van een ander merk kan natuurlijk ook :wink:

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 22 feb 2009 20:55
door steeksleutel
Ik gebruik ATF olie van kroonolie is ook speciaal voor tomos.

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 22 feb 2009 21:42
door shadowranger
Het gaat om het juiste peil (niet teveel of te weinig) in de bak om deze goed te laten werken.

ATF is ATF, speciaal voor Tomos is er niet (al suggereerd het flesje van wel). Ik krijg altijd voor Puch mee, rijdt ie net zo goed mee.

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 22 feb 2009 22:01
door RicardoFayd
Hij staat op peil doormiddel van het schroefje.

Ik ga even de uitlaat + uitlaatpoort even ontkolen.

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 02 mar 2009 15:32
door leiden1
je moet de goede olie en de goede hoeveelheid erin pleuren
er moet 220 in ik zie dat je dat hebt gedaan
vaak zit er in zo een flesje 250. heb je alle oude olie er goed uit laten lopen (eerst effe warm rijden want dan wordt je olie dunner in plaats van stroperig)

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 02 mar 2009 23:20
door C. van Klaveren
Waarde RicardoFayd,

Ik kan er niet zo goed mee uit de voeten. Dat er verschil zit in olie is mij wel bekend. (uit ervaringen) En dat komt door de doping die toegevoegd zijn. Daardoor zijn de eigenschappen van de diverse olieën verschillend.

Ik gebruik Shell Donax TA, gewoon omdat dat spul in de automatische bakken van de buldozers ging bij ons op de zaak.
Nu heb ik even de moeite genomen om de specificaties van die olie op te zoeken en door te lezen. Wel…. dat is lastig om dat allemaal door te vertellen, omdat het vol staat met moeilijke woorden en benamingen. Het komt er op neer dat het over de vloeibaarheid gaat bij hoge en lage temperaturen, wrijvingseigenschappen, dat het niet oxideert en dan voldoet het nog aan 9 andere specificaties.

Wel, dat is allemaal mooi, maar toch niet interessant als wij nog geen 250cc in ons blokje gooien. Voor mij geldt: Het moet olie zijn die smeert (Voor lagers en tandwielen.). En het moet geen glijdend effect geven als er sprake is van een automatische koppeling.
Dus wat mij aangaat hoef je geen punt te maken over de ATF Je gooit er 250cc in en klaar.

Ik heb als test ook gewoon 10W40 er in gegooid en dat werkte precies eender.
Natuurlijk heb ik na een paar weken er weer ATF in gegooid, maar het verschil was nihil.

Want waar gaat het nou om. Alleen om de automatische koppeling. En elke ATF heeft de basiseigenschappen en die werken gewoon bij ons Tomosje.
Dus dat door de olie bij RicardoFayd de 2e versnelling niet in zou komen lijkt mij een misvatting.

Ik zou adviseren; gooi er maar gewone auto olie in. [ Er gebeurt niets ] (Later weer vervangen)
En verder, dat vind ik veel interessanter : Hoe help je hem in zijn 2e versnelling ?
Geef dat maar eens precies aan.

En als de veer bij de 2e versn. koppeling slap zou zijn, dan zou hij veel eerder in komen.

D`r is gewoon wat anders aan de hand, denk ik.

Bij deze mijn bijdrage.

In afwachting verblijf ik, maar dan moet je snel zijn, want overmorgen ben ik naar m`n zomerverblijf in Italië om te kijken of mijn BMW het nog doet.

Vriendelijk gegroet.

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 03 mar 2009 08:08
door bastiaan2222
Waarde RicardoFayd,

Ik kan er niet zo goed mee uit de voeten. Dat er verschil zit in olie is mij wel bekend. (uit ervaringen) En dat komt door de doping die toegevoegd zijn. Daardoor zijn de eigenschappen van de diverse olieën verschillend.

Ik gebruik Shell Donax TA, gewoon omdat dat spul in de automatische bakken van de buldozers ging bij ons op de zaak.
Nu heb ik even de moeite genomen om de specificaties van die olie op te zoeken en door te lezen. Wel…. dat is lastig om dat allemaal door te vertellen, omdat het vol staat met moeilijke woorden en benamingen. Het komt er op neer dat het over de vloeibaarheid gaat bij hoge en lage temperaturen, wrijvingseigenschappen, dat het niet oxideert en dan voldoet het nog aan 9 andere specificaties.

Wel, dat is allemaal mooi, maar toch niet interessant als wij nog geen 250cc in ons blokje gooien. Voor mij geldt: Het moet olie zijn die smeert (Voor lagers en tandwielen.). En het moet geen glijdend effect geven als er sprake is van een automatische koppeling.
Dus wat mij aangaat hoef je geen punt te maken over de ATF Je gooit er 250cc in en klaar.

Ik heb als test ook gewoon 10W40 er in gegooid en dat werkte precies eender.
Natuurlijk heb ik na een paar weken er weer ATF in gegooid, maar het verschil was nihil.

Want waar gaat het nou om. Alleen om de automatische koppeling. En elke ATF heeft de basiseigenschappen en die werken gewoon bij ons Tomosje.
Dus dat door de olie bij RicardoFayd de 2e versnelling niet in zou komen lijkt mij een misvatting.

Ik zou adviseren; gooi er maar gewone auto olie in. [ Er gebeurt niets ] (Later weer vervangen)
En verder, dat vind ik veel interessanter : Hoe help je hem in zijn 2e versnelling ?
Geef dat maar eens precies aan.

En als de veer bij de 2e versn. koppeling slap zou zijn, dan zou hij veel eerder in komen.

D`r is gewoon wat anders aan de hand, denk ik.

Bij deze mijn bijdrage.

In afwachting verblijf ik, maar dan moet je snel zijn, want overmorgen ben ik naar m`n zomerverblijf in Italië om te kijken of mijn BMW het nog doet.

Vriendelijk gegroet.
we gaan je wel missen dan hoor.
hoe lang blijf je weg ??

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 03 mar 2009 16:39
door C. van Klaveren
Waarde Forummer,

Ik ga morgen 4/3/09 om 7.40u van R.dam de lucht in. En 2 uur later staan er Italiaans\Franse vrienden mij in Nice op te wachten. En die brengen mij verder in Italië. Ja, …. en dan ligt het aan het weer, het werk, de contacten, het hardlopen en het vermaak (Motorrijden in de zon, langs de kust van Alassio tot Saint Tropez.)

Dus ….. 10 dagen al gauw, misschien wel 14. en dan moet (o)pa weer kwa gevoelens naar de familie. Maar dat zie ik wel. Het wordt op de motor terug (1365 Km) , dus het is een lange dag rijden. En dan heb je er echt genoeg van, dat kan ik je verzekeren.
En hard rijden werkt ook niet. Dat heb ik een vorige keer gedaan, “even” in 12 u terug rijden.
Dan schiet je psychologisch helemaal niet op. Dus het wordt gewoon relaxt naar huis rijden in 15 -16 uur.

Tot zover geinformeerd

Re: Schakelt niet goed over naar zijn 2

Geplaatst: 07 mar 2009 12:34
door bastiaan2222
Waarde Forummer,

Ik ga morgen 4/3/09 om 7.40u van R.dam de lucht in. En 2 uur later staan er Italiaans\Franse vrienden mij in Nice op te wachten. En die brengen mij verder in Italië. Ja, …. en dan ligt het aan het weer, het werk, de contacten, het hardlopen en het vermaak (Motorrijden in de zon, langs de kust van Alassio tot Saint Tropez.)

Dus ….. 10 dagen al gauw, misschien wel 14. en dan moet (o)pa weer kwa gevoelens naar de familie. Maar dat zie ik wel. Het wordt op de motor terug (1365 Km) , dus het is een lange dag rijden. En dan heb je er echt genoeg van, dat kan ik je verzekeren.
En hard rijden werkt ook niet. Dat heb ik een vorige keer gedaan, “even” in 12 u terug rijden.
Dan schiet je psychologisch helemaal niet op. Dus het wordt gewoon relaxt naar huis rijden in 15 -16 uur.

Tot zover geinformeerd
we missen je nu al kom snel terug