Pagina 1 van 1

HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 15 mar 2009 19:07
door prinz
Hoe meet je zo'n ding precies door?
Ik ben een totall noob op elektronica gebied.

Ik heb dus een losse elektrische ontsteking liggen en een goede multimeter.

Maar welk draadje gaat waarop, hoeveel ohm/weerstand (?) moet de meter aangeven etc etc

Afbeelding

En zo'n soort meter heb ik:
http://www.maplin.co.uk/images/Full/n58fu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Elektrische ontsteking (4 spoelen) doormeten

Geplaatst: 17 mar 2009 18:26
door prinz
Zoiets??

Afbeelding

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 17 mar 2009 18:30
door Ingmar.
les 1 :') zwart is massa en rood is de plus

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 17 mar 2009 18:42
door 7P_
Je zegt zelf dat je een total noob bent qua elektronica. Waarom zou je dit dan überhaupt willen doen?

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 17 mar 2009 18:49
door prinz
Omdat ik op mijn Tomos wil rijden. Lijkt me duidelijk.

Een half jaartje terug was de ontsteking kapot, ik heb hem toen (laten) doormeten om hier zeker van te zijn. Toen een 2e handsje gekocht en hij reed weer prima. Een maand of 2 a 3 later probeerde ik hem te starten en daar had hij weinig zin in, kwam een plof uit de uitlaat en dat was het. Vonkte niet meer.
Aangezien het nou weer lekkerder weer wordt ben ik van plan het ding weer rijdende te maken.

Das alle bruikbare tips zijn erg welkom natuurlijk

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 17 mar 2009 19:12
door 7P_
Aha. En wil het nu lukken?

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 17 mar 2009 21:46
door poekelen
een onsteking gaat niet zomaar stuk. ik ken de onsteking niet. maar je moet de eind draad en een begin draad van de spoelen te pakken krijgen en daar je meetpennen opzetten. Maar voordat je daar aan gaat kloten geef ik je eerst het advies om een andere bougie te pakken en dan kijken of de bougie vonkt.

als de nieuwe bougie niet vonkt meet je de bougiekabel door. etc

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 18 mar 2009 19:53
door shadowranger
les 1 :') zwart is massa en rood is de plus
Als je goed had gekeken staat de multimeter op Ohm, dus maakt het niet uit waar zwart en rood komt..

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 24 mar 2009 00:14
door C. van Klaveren
Waarde prinz,

Ik heb je vraagstelling gelezen en naar vermogen zal ik daar antwoord op geven. Niet alles heb ik onder controle, maar ik kom een eind.
De getoonde ankerplaat die jij op de foto toont betrefd 5 elektrische elementen.
De 3 koper gekleurde spoelen (die in serie met elkaar staan) en voor het licht zorgen.
De enkele donkere spoel, die voor de ontsteking is.
En de opnemer ( kennelijk ook Hull-sensor genoemd )

Wat deze laatste aangaat tast ik persoonlijk nog in het duister. D`r zit weinig elektronisch aan, het zijn slechts doorverbindingen in een plastic omhulsel. Ik zal je het laten zien.

Het begin van de rechter koperen spoel zit aan de ankerplaat vast. (Aarde of de min, zo je wilt).
Het uiteinde van de linker koperen spoel eindigt in de opnemer en zit daar door gewyrapt met de gele draad. En die gele draad gaat rechtstreeks naar de spanningsregelaar.

In geval van de ééne donkere spoel. Daar zit het begin van de spoeldraad ook aan de ankerplaat vast. (Aarde) En de andere kant van de spoel wordt ook naar de opnemer gevoerd en is daar ook gewyrapt, maar nu aan een zwarte draad.
Die zwarte draad die wordt buiten het blok gesplitst in twee zwarte draden, waarvan er één naar de stuurschakelaar gaat. (Om het motortje uit te kunnen zetten) En de andere gaat rechtstreeks naar de bobine-unit.

Hoe het met die opnemer zit, of hoe het werkt ? Daar ben ik nog steeds niet achter, maar dat komt. [Ik geloof zelf, dat niemand het hier op het Forum weet]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de goede orde ben ik even die spoelen door gaan meten bij mijn Tomosje.
Nu is het zo (En daar is al melding van gemaakt door een ander) dat daar normaal gesproken weinig aan kapot gaat. Of buiten werking treed. Maar goed meten is weten en ik had ze tenslotte zelf ook nooit doorgemeten, omdat het altijd werkte bij mij.

Ik heb het met 2 verschillende meters gemeten.
De weggooi-meter geeft over de gele draad t.o.v. aarde, een uiteindelijke waarde van 2,5 Ohm. [D`r zit kennelijk een capacitaire waarde in die meter bij lage Ohm metingen.]
En de weggooi-meter geeft over de zwarte draad t.o.v. aarde een waarde van 307 Ohm.

Bij de prof. meter geeft over de gele draad t.o.v. aarde, een uiteindelijke waarde van 3 Ohm. En over de zwarte draad geeft hij 302 Ohm t.o.v. aarde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder kan het heel goed mogelijk zijn dat het probleem bij de Bobine-unit ligt en daar zijn de waarden van;
Afbeelding


De + op de bruine draad en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft 1477 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft 1478 Ohm.

De + op de bruine draad en de – op de lipcontact aansluiting. Dat geeft 793 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de lipcontact aansluiting. Dat geeft een oneindige waarde.

De + op de lipcontact aansluiting en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft oneindige waarde
De – op de lipcontact aansluiting en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft oneindige waarde

Natuurlijk kan het simpel in \ aan de bougie kabel liggen of de Bougie zelf. (Maar dat was al opgemerkt)

Probeer een paar bougie`s. {Ik had het vorige week toevallig in Italië, maar goed ik ben te oud om voor één gat te vangen.}

Maak ook even de zwarte draad naar de schakelaar los. Want als die aarde maakt, dan zal die Tomos het ook nooit doen. (Het is maar een opmerking.)

Verder komt uit de meting naar voren dat de 3 in serie staande lichtspoelen met “dikke” draad zijn gewonden en niet zo veel windingen hebben. Dit gezien de Ohmse waarde van die spoelen en de ± 15V wisselspanning die daar uit zal komen. (schatting mijnerzijds)
De ontstekingsspoel heeft een veel grotere Ohmse weerstand. Daar zal een veel dunnere wikkeldraad op zitten en vele malen meer windingen. ERGO: Daar zal ook een veel hogere spanning uit komen [zonder kracht (Amperage)]

Tot zo ver even geïnformeerd.

En met vriendelijk groet verblijf ik weer.

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 24 mar 2009 17:54
door prinz
Kijk, dit is nog eens een duidelijke uitleg. prima prima ^O^
Echter, rijdt mijn Tomos weer sinds 3 dagen.
Ik heb een 2e hands ontsteking erop gezet (die overigens, vreemd genoeg, ongeveer dezelfde waardes gaf als de oude ontsteking) en sindsdien startte hij weer prima (met de oude bougie) Ik had ook een verse bougie gehaald, maar daar lag het schijnbaar niet aan.

In ieder geval bedankt voor de duidelijke omschrijving C. van Klaveren, ik neem aan dat een hoop mensen hier wat aan hebben.

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 19 jul 2012 20:15
door 15melvin15
Kan deze reactie van van klaveren niet als een HOW TO worden gemaakt?

Re: HOW TO ontsteking doormeten !?

Geplaatst: 19 jul 2012 23:45
door shadowranger
Bij deze

Close