Regelmatig zie ik de vraag voorbij komen of er een brandstofmeter voor de Tomos beschikbaar is. Helaas is dit niet zo eenvoudig voorhanden. De meesten nemen genoegen met in de tank gluren of even schudden om de inhoud te weten.
Dit zette mij een aantal jaar geleden aan het denken en toen kwam ik op een heel simpel, maar bewezen doeltreffende manier. Toendertijd heb ik het als 'pilot' op een van mijn projecten geprobeerd en dit werkte eigenlijk feilloos.
Laatst kreeg ik de vraag opnieuw toen ik een Tomos verkocht en iemand vroeg mij of ik dit kon verzorgen op zijn Tomos.
Dat bracht mij op het idee om hier een korte DIY met enkele foto's van te maken en hier te posten.
Ik begrijp dat het niet voor iedereen is weggelegd, want het is erg raadzaam om het met een kaal frame te doen i.v.m. het naspoelen van de tank i.v.m. slijpsel. Zelf gebruik ik ook een camera om in de tank te kunnen kijken, dit is echter geen vereiste.
Het resultaat van deze ingreep is dat je heel eenvoudig van buitenaf exact kunt zien hoeveel brandstof er nog in je tank zit.
Ik denk dat het voor de gemiddelde sleutelaar goed te doen is, met een beetje gereedschap en weinig kosten is het te realiseren. Uiteraard is en blijft het op eigen risico.
Mocht je aan dit artikel iets hebben, dan is dat mooi meegenomen!
Okee, genoeg geluld tot nu, laten we beginnen. Ik gebruik bij dit voorbeeld een oud sloopframe om het goed te kunnen laten zien, maar op exact deze manier is het in de praktijk ook functioneel geweest.
Benodigde materialen / gereedschappen:
- boormachine
- 4.5 mm boor
- M5 tap
- 2x 90 graden schroefnippel M5 naar 5 mm slangkoppeling (ik heb deze op Ebay aangeschaft)
- stukje transparant 5 mm brandstofslang
- Loctite (of een schroefdraaddichtmiddel)
We beginnen aan de onderkant van de tank, ik werk altijd aan de kant waar de benzinekraan zit.
Persoonlijk raad ik je aan om vooraf de brandstofkraan te verwijderen om geen vuil hierin te krijgen.
Hierna bepalen we waar we 2 gaten gaan boren en ook de afstand van je externe brandstofslang. Boor nooit in de bocht van je tank, maar op vlakke oppervlakken en bij voorkeur het onderste gat redelijk dicht bij de brandstofkraan.
In deze DIY heb ik de brandstofslang op ca. 15 cm gehouden, niet al te lang om onnodig risico te vermijden. En tenslotte is het relevanter om onderaan de tank het niveau te kunnen zien dan helemaal bij de tankdop:
Nu je 2 gaatjes hebt geboord is het zaak om het juiste schroefdraad hierin te tappen.
Afhankelijk van welke maat koppelingen je hebt (6 mm kan bijvoorbeeld ook) pak je de juiste tap hiervoor en neem je de tijd om zuiver draad te tappen. Dit is erg belangrijk om dalijk geen lekkages te hebben:
De eerder aangehaalde koppelingen die ik hiervoor gebruik zijn deze:
Het is belangrijk dat ze haaks zijn, zodat de slang strak langs de tank loopt en je nergens aan kan blijven hangen. En wat ook fijn is om een opstaand randje aan het uiteinde te hebben waarop je slang komt, i.v.m. het goed aansluiten.
Nu het draad getapt is ben je klaar voor montage. Maar hiervoor zou ik je aanraden om de tank goed door te spoelen met de tuinslang / hogedruk, om zo eventueel los slijpsel uit de tank te verwijderen.
Hierna gaan we de haakse koppelingen monteren. Ik ontvet altijd de gaten in de tank goed en de koppelingen, doe een druppel Loctite op de koppelingen en draai ze met beleid erin. Als je goed draad hebt getapt is dit eenvoudig en als je conische koppelingen hebt draait hij vanzelf strak.
Zorg ervoor dat de 2 uiteinden van de koppelingen na aandraaien naar elkaar wijzen.
We zijn nu bijna klaar, nu is het zaak om de juiste lengte brandstofslang te pakken en deze over de koppelingen te monteren. Het mooiste resultaat verkrijg je als de slang exact en volledig tussen de koppelingen valt, dan loopt hij strak tegen de tank aan:
Ik heb hierbij even simpel 2 tywraps gebruikt, maar ik raad je altijd aan om slangenklemmen te gebruiken.
Hierna is het een kwestie van de brandstofkraan terug monteren en de tank gaan vullen. Dan zul je al snel zien dat je ook in het slangetje het brandstofniveau ziet oplopen:
Dit is het eigenlijk. Als je de materialen voorhanden hebt en je frame dan is het in een uur te doen.
Hopelijk hebben sommigen hier wat aan. Je ziet het is heel eenvoudig, maar doeltreffend en een makkelijke manier om een goede indicatie te krijgen.
En mocht je slangetje na verloop van tijd wat dof worden, dan is hij eenvoudig verwisselt.