Voordat je zaken gaat vervangen, is het wijs om eerst wat dingen uit te sluiten.
Heb je van je remlicht al eens het lampje bekeken of deze niet gewoon doorgebrand is? Schakelaars bij de remhendels zijn in orde (doorgemeten op maken van contact)?
Vwb de starter, die werkt via de remlichtschakelaars. Als deze het niet doen (en dus ook je remlicht niet als de lamp niet defect is) kun je niet met de e-start straten. Zijn de schakelaars in orde dan kun je kijken of de zekering niet defect is.
Daardoor kan je accu niet opgeladen worden en werkt ook de e-start niet. Accu doormeten op de polen, zowel los als wanneer de motor draait. Losse accu moet ten minste 11,5 volt zijn en ongeveer 13-14 volt zijn als laadspanning krijgen als de motor draait. Eventueel laten doormeten op capaciteit bij specialist. Probeer met een andere (hulp)accu en startkabels of de motor dan wel wil draaien. Eventueel de accu (als deze verder in orde is) via een externe lader op tre laden. Blijft nog het advies het laadcircuit te checken.
Je licht zal rechtstreeks van de ontsteking (spoelen) spanning krijgen waardoor deze altijd werken. Toeter kan ik geen verklaring voor geven, heeft deze het wel gedaan? Toeter zal mogelijk wel via de accu lopen. Kun je deze testen met een goede accu?
Startmotor zelf kan ook aan het einde zijn, koolborstels e.d. slijten. Kun je wel (laten) vervangen.
Een spanningsmeter heb ik niet maar de zekering en het lampje kan ik wel even nakijken.
Ja de toeter heeft het altijd gedaan en doet het nog steeds als de brommer loopt. Daarom lijkt het mij ook echt de accu te zijn. Alles deed het ook gewoon een uurtje ervoor. Had net m'n tandwielen vervangen + uitlaat proefritje gemaakt en alles werkte. Dan uurtje later werkt het niet meer.
Ontsteking, bobine en bougie zijn verleden week vervangen (Ontsteking was kapot) maar het stotteren op snelheid na gas los bleef. Nu zat er een homoet uitlaat op met een 33 atw dus dat jakkerde hem ook over z'n nek op snelheid. Dus 28 atw en een speedy uitlaat erop gezet. Het stotteren en inhouden was weg en alles leek prima (hij liep als een zonnetje). Maar nadat hij niet meer elektrisch wilde starten begon hij ineens ook te stotteren. Kabelboom eens bekeken, ik dacht misschien zit er een kabel tussen de karterpan ofzo. Nee, alles ziet er prima uit en werkt ook gewoon met motor aan.
Dan vervolgens is het stotteren ook weer weg.
Krijg de hik van dat ding, letterlijk.